لایروبی ۳ کانال ورودی آب برای احیاء خلیج گرگان در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی

لایروبی ۳ کانال ورودی آب برای احیاء خلیج گرگان در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی

به گزارش مرین‌پرس، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، یکی از مهم‌ترین تصمیمات اتخاذ شده در سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان گلستان را لایروبی کانال چوپوقلی و خوزینی و آشوراده به منظور احیای خلیج گرگان عنوان کرد.

علی اکبر صفایی با اشاره به دستاورد‌های حوزه دریایی و بندری استان گلستان در این سفر توضیح داد: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است، اما متأسفانه لایروبی آن سال‌ها است مدنظر قرار نگرفته و با توجه به مصوبه کارگروه تالاب‌ها، این کار در دستور کار ساز مان بنادر قرار گرفت و باید به سرعت انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم کشور به شمار می‌رود که با معضل بسیاری مواجه شده است، گفت: عمق آب این خلیج بسیار کاهش یافته و در برخی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است. مطالعات جامعی برای نجات جان خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاه مدت است.

وی با بیان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به علت سد‌های ایجاد شده روی ورودی ولگا، باعث کاهش تراز آب دریای خزر شده است، ادامه داد: علاوه بر این رودخانه‌هایی که به خلیج گرگان آبریز داشته‌اند یا خشک شده‌اند یا به شدت کاهش ورودی داشته‌اند، همچنین تبخیر آب دریا به دلیل گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر به شدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال گذشته تا کنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور به دنبال این هستیم فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت انجام شود. مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبه‌ای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسماً به صورت ناظر آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از دیگر از موضوعاتی که در سفر به گلستان مدنظر قرار گرفت، مربوط به قایق‌های مسافری بود؛ این قایق ها، برای اینکه توریست‌ها و مردم را از بندر ترکمن به جزیره آشوراده ببرند با مشکل آبخور مواجه هستند و موتورشان در برخورد با گِل آسیب می‌دید که تصمیم گرفتیم به منظور رفاه حال مردم و گردشگرانی که قرار است در ایام عید از جزیره بازدید کنند، شرایط اسکله متحرک را فراهم کنیم و طول دسترسی به آب را افزایش دهیم تا قایق‌ها به سهولت تردد داشته باشند.

معاون وزیر راه در مورد بازدید‌های خود در سفر به گلستان یادآور شد‌: از پروژه ساخت بندر خصوصی خواجه نفس بازدید شد که در طول ۱۰ سال گذشته، مشمول تاخیرات زیادی شده است و در این سفر به بخش خصوصی تذکر داده شد تا هرچه سریع‌تر کار را پیش ببرد.

صفایی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های موجود در راستای ساخت سایر بنادر مدنظر استفاده کنیم، گفت: ظرفیت بسیار خوبی در بنادر شمالی وجود دارد و این اضافه ظرفیت باید با ترافیک کالا همراه باشد و امیدواریم با بازاریابی و ارتباط خوب و نیز فرصت‌هایی که از طریق روسیه ایجاد می‌شود، شاهد بهبود وضعیت باشیم. با بخش خصوصی جلساتی مدنظر قرار گرفته و تهدید‌ها و فرصت‌های بسیاری پیش روی ما مشخص است؛ تصمیم بر این است که حمل و نقل دریایی و رونق تجاری در دریای خزر با همکاری بخش خصوصی دنبال شود و سازمان بنادر و دریانوردی حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی مدنظر قرار خواهد داد تا سطح ترافیک و تردد کالا و تجارت با کشور‌های حوزه دریای خزر افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه آمار خوبی در رابطه با افزایش ترانزیت کالا به کشور‌های شرق و شمال غرب دریای خزر به دست آمده است، گفت: در تلاش هستیم افزایش ترافیک کالا را بیش از پیش تجربه کنیم.

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جسد ۲ تن از صیادان ناپدید شده تنگستانی در خلیج فارس کشف شد

ش اسفند ۱۴ , ۱۴۰۰
جهانگیر دهقانی در گفتگو با مرین‌پرس در بوشهر با بیان اینکه سه صیاد تنگستانی روز یکشنبه هفته گذشته با یک فروند قایق از آب‌های تنگستان عازم دریا برای صید ماهی شدند اظهار داشت: بر اثر توفان و واژگونی و وضعیت نامساعد جوی، قایق همراه با سه خدمه آن ناپدید شدند. […]