سود جویی برخی مالکان کشتی‌ها از بحران روسیه و اوکراین

سود جویی برخی مالکان کشتی‌ها از بحران روسیه و اوکراین

به گزارش مرین‌پرس به نقل از سایت‌های خبری در حالی‌که برخی از مالکان کشتی‌ها تصمیم گرفته‌اند به علت شرایط بحرانی و تحریم‌ها از صادرات و یا واردات کالا به روسیه خودداری کنند، اما گزارش‌های رسیده حاکی است برخی از مالکان با ارسال کالا به این کشور‌ها و یا واردات از آن سود‌های کلانی کسب می‌کنند.

گزارش‌های دریافتی حاکی است اجاره برخی از نفتکش‌هایی که حامل نفت از روسیه به کشور‌های اروپایی هستند تا ۲۲۰ هزار دلار در روز نیز  بالا رفته است.

بر اساس این گزارش در میان نفتکش‌هایی که به سمت روسیه در تردد هستند  حداقل ۱۱ نفتکش با پرچم لیبریاست.

البته مالکان نفتکش‌های یونانی نیز بیشترین تماس را با بنادر روسیه از زمان شروع جنگ تا کنون داشته‌اند.

براساس این گزارش قرار است ۲۱۳ کشتی شامل ۸۴ کشتی فله، ۱۲۷ تانکر و دو کشتی LNG ظرف دوهفته آینده به بنادر روسیه برسند.

در این میان صادرات غلات از سوی روسیه نیز به سمت سایر کشور‌ها متوقف نشده و بر اساس داده‌های دریافتی شرکت‌های مشاوره‌ای مصر و ترکیه همچنان به واردات غلات از روسیه ادامه می‌دهند.

صدور زغال سنگ از روسیه به کشور‌های چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان نیز بی وقفه ادامه دارد.

گزارش تحلیلگران شرکت کارگزاری Poten & Partners حاکی است صادرات نفت خام از مقصد روسیه به آسیا قبل از شروع بحران ۱.۴ میلیون بشکه در روز بود که در حال حاضر به ۱.۷۵ میلیون  بشکه در روز افزایش یافته که بیشترین میزان آن به هند و کره جنوبی صادر می‌شود.

گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد تجارت دریایی جهان با روسیه از آغاز حمله به اوکراین ۵۸ درصد کاهش یافته است با این حال تجارت با این کشور توسط برخی از کشور‌ها قطع نشده است.

با توجه به اینکه صادرات و واردات به روسیه توسط برخی از کشور‌ها به حالت تعلیق درنیامده با این حال گفته می‌شود نیرو‌های دریایی اوکراین برخی از مناطق دریای سیاه تا تنگه بسفر و دریای مدیترانه را مین گذاری کرده‌اند، اما ادعای نیرو‌های روسیه بر آن است که این قبیل مین‌ها فرسوده هستند، زیرا در نیمه اول قرن بیستم ساخته شده‌اند.

در این ارتباط صندوق امداد بین‌المللی دریانوردان (SIRF) نسبت به  حمایت از دریانوردان و خانواده‌های آنان که در مسیر‌های بحرانی به سر می‌برند هشدار داده و اعلام کرد برخی گزارش‌های دریافتی  نشان می‌دهد دریانوردان در مناطق جنگی به امکانات اولیه رفاهی، سرپناه، غذا، آب و خدمات پزشکی دسترسی چندانی ندارند.

گای پلاتن، دبیرکل اتاق بین‌المللی کشتیرانی در این زمینه گفت: همانگونه که قبلاً اعلام کردیم اولویت اصلی ما ایمنی دریانوردان و خانواده‌های آنان است، اما اخبار رسیده حاکی است که کشتی‌ها و خدمه آن‌ها در مناطقی به سر می‌برند که در معرض تهدید هستند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سرنشینان نجات یافته کشتی غرق شده از بندر پارس عسلویه به امارات منتقل شدند

س فروردین ۲ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس از بوشهر، محمد شکیبی‌نسب با اشاره به غرق کشتی تجاری اماراتی در خلیج‌فارس اظهار داشت: به سبب شرایط بد جوی این کشتی ۲۶ اسفند در آب‌های خلیج‌فارس در ۳۰ مایلی بندر عسلویه غرق شد که بلافاصله نیرو‌های امداد و نجات بنادر و دریانوردی استان بوشهر به منطقه […]