عملیات خارج سازی خطرسازترین مغروقه دهانه اروند آغاز شد

عملیات خارج سازی خطرسازترین مغروقه دهانه اروند آغاز شد

به گزارش مرین‌پرس، نوراله اسعدی با بیان اینکه در ادامه پروژه خارج سازی ۶ فروند مغروقه در اروندرود و خورموسی بارج و کرین‌های ۴۵۰ و ۶۰۰ تنی به محل پروژه خارج‌سازی مغروقه W۱۴ رسیده است، افزود: با سوار کردن وزنه‌های تعادل جرثقیل‌ها در صورت مساعد بودن آب و هوا در روزهای آینده این مغروقه خارج سازی می‌شود.
وی در خصوص محل مغروقه w۱۴ بیان کرد: این مغروقه در محل دهانه اروند قرار گرفته که به دلیل تردد شناورها در این مسیر، به عنوان یکی از مهمترین و خطرسازترین مغروقه‌های آبراه اروند به شمار می‌رود. 
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد: سه فروند از مجموع مغروقه‌های پروژه خارج سازی ۶ فروند مغروقه در آبراه اروند و خورموسی و دو فروند دیگر نیز به درخواست مالکین خارج سازی آنها به خودشان محول شده و مغروقه w۱۴ نیز در حال خارج سازی است.
اسعدی  افزود: با آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران، بسیاری از کشتی‌های تجاری در اطراف بندر خرمشهر توسط رژیم بعث عراق غرق شدند و تاکنون تعداد ۱۸۰ فروند مغروقه در آبراه اروند و رودخانه کارون خارج‌سازی شده ضمن اینکه خارج سازی مغروقه ها با تلاش شبانه روزی کارشناسان و متخصصان اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات بندر خرمشهر همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: پروژه خارج‌سازی ۶ فروند مغروقه در آبراه اروند و خور موسی با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۱۹۰ میلیارد ریال از محل منابع و اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای افزایش ضریب ایمنی و کاهش ریسک تردد در آبراه اروند و خور موسی در حال انجام است.

عملیات خارج سازی مغروقه‌ها در رودخانه مرزی اروند بین کشور ایران و عراق از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص استراتژیک آن اهمیت ویژه ای دارد.

اروندرود از دیرباز محل تردد کشتی‌های تجاری، باری و صیادی بوده اما در حال حاضر به دلیل وجود لاشه و اسکلت کشتی‌های مغروقه و افزایش رسوبات مشکلات فراوانی برای تردد شناورها به ویژه کشتی‌های بزرگ در آن به وجود آمده است.

احیای مجدد کشتیرانی در اروند رود می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بندر خرمشهر و منطقه گردد.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

این بندر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می‌آید.

 

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیام مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز خبرنگار

ش مرداد ۱۵ , ۱۴۰۱
 به گزارش روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، مهندس محمدرضا مدرس‌خیابانی در این پیام با اشاره به نامگذاری هفدهم مردادماه به عنوان “روز خبرنگار” خاطر نشان کرد:  سلام و درود خدا بر تمامی وقایع‌ نگارانی که حرمت قلم و آگاهی را پاس می‌دارند و قلم خویش را جز در […]