روسیه نیروگاه هسته‌ای شناور روانه قطب می‌کند

با وجود ابراز نگرانی طرفداران محیط زیست، روسیه اولین نیروگاه هسته‌ای جهان را از مسیر قطب شمال روانه مناطق شمال شرقی آن کشور می‌کند.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 به گزارش این خبرگزاری، شرکت روس‌اتم اعلام کرد که نیروگاه شناور آکادمیک لومونوسوف، اولین نیروگاه شناور جهان که با سوخت اتمی کار می‌کند، بندر مورمانسک در قطب شمال را برای یک سفر پنج هزار کیلومتری به سوی شمال شرق سیبری ترک می‌کند.

شرکت روس‌اتم گفته است که استفاده از یک نیروگاه شناور به مراتب آسان‌تر از ساختن نیروگاه در منطقه‌ای است که زمین آن در سراسر سال یخ زده است. این شرکت در نظر دارد نیروگاه هسته‌ای متحرک را برای فروش به کشورهای دیگر عرضه کند.

در مقابل، طرفداران حفاظت از محیط زیست نسبت به عواقب این طرح ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند. آنان با یادآوری انفجار در نیروگاه روسی چرنوبیل در دهه ١٩٨٠ و احتمال بروز حادثه یا آسیب دیدن این نیروگاه گفته‌اند که در چنین صورتی، آلودگی اتمی منطقه قطب شمال فاجعه‌ای با ابعاد هولناک خواهد بود.

نیروگاه هسته‌ای شناور روسیه در قطب

مدت سفر این نیروگاه شناور به وضعیت هوا و مقدار یخ در مسیر حرکت آن بستگی دارد و بین چهار تا شش هفته به طول خواهد انجامید. مقصد نهایی این نیروگاه شهرک پوک واقع در منطقه چوکوتکا در سیبری است که پنج هزار جمعیت دارد. نیروگاه جدید اواخر سال جاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و جایگزین یک نیروگاه زغال‌سنگی قدیمی می‌شود.

رشید علیموف، رئیس بخش انرژی گروه صلح سبز روسیه گفته است که گروه‌های طرفدار محیط زیست از اوایل دهه ١٩٩٠ مخالف ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای شناور بودند زیرا چنین نیروگاه‌هایی دارای خطر بروز حوادث و نشت مواد رادیو اکتیو به آب دریاست. وی افزوده است که در حال حاضر، هیچگونه امکاناتی برای پاکسازی آب دریا یا یخ قطبی از آلودگی رادیو اکتیو وجود ندارد.

منبع: بی‌بی‌سی

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اضافه شدن ۲ قایق به ناوگان اورژانس دریایی در سواحل جنوبی

ش شهریور 2 , 1398
معاون فنی و عملیات اورژانس کشور گفت: ۲ قایق در سواحل جنوبی به زودی به ناوگان اورژانس دریایی کشور اضافه می‌شود.
قایق و اورژانس آمبولانس دریایی سلامت

شاید برای شما جالب باشد