دلیل تحریم‌های آمریکا توانمندی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل کالا‌های اساسی است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

توانمندی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل کالا‌های اساسی و دور زدن تحریم‌ها دلیل تحریم‌های آمریکا

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس با اشاره به اینکه 42 سال از پیروزی انقلاب می گذرد و از همان زمان تا کنون تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه افراد حقوقی و سازمان‌های ایرانی را انجام داده است، گفت: کشتیرانی ایران از همان زمان در منطقه غرب آسیا مقتدر بوده است و به دلیل دارا بودن کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بحث مبادلات کالا و نفت بسیار نقش مهمی داشته و همین توانمندی کشتیرانی در مبادلات کالا و دور زدن تحریم ها دلیل تحریم های آمریکا بوده است.

اسماعیل حسین زهی با بیان اینکه تحریم‌ها با هدف فلج کردن اقتصاد ایران اعمال شده افزود: از آنجایی‌که ایران به آب‌های آزاد هم دسترسی دارد نقش کشتیرانی در بخش صادرات نفت و کالا بسیار اثرگذار بوده است. از طرف دیگر بخشی از کالاهای اساسی ایران هم از این طریق تامین می شده و تحریم ها با هدف محدود کردن واردات این کالاها بوده و تامین کالاها آنها را عصبانی کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه حمل و نقل از طریق دریا هزینۀ کمتری نسبت به سایر بخش‌های حمل و نقلی دارد، اظهار کرد: تحریم‌های این بخش با رویکرد محدود کردن اقتصاد ایران بوده است.

تحریم ها نتوانسته‌اند اقتصاد ایران را زمین‌گیر کنند

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌هایی که ترامپ در اواخر دولتش علیه چند شرکت ایرانی وضع کرد تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران ندارد، اظهار کرد: به طور قطع تحریم‌ها نتوانسته‌اند اقتصاد ایران را زمین‌گیر کنند به همین دلیل آمریکا باید رویکرد خود را عوض می کرد و از این رو دولت جدید این کشور هم به دنبال مذاکره است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در صورت مذاکره و رفع تحریم‌ها، همه تحریم‌هایی که علیه اشخاص حقوقی هم ایجاد شده برطرف می شود، اظهار کرد: در حال حاضر شرط و شروط مذاکرات این است که درصورت ورود مجدد آمریکا به برجام تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و اشخاص ایرانی برطرف شود و به طور قطع در صورتی‌که این فرایند مذاکره انجام شود تحریم‌ها پس از حصول نتیجه یکباره برطرف می شوند.

وی با نگاهی به دلیل تحریم کشتیرانی ایران توسط دولت آمریکا اظهار کرد: به طور قطع در بحث بنادر و تخلیه و بارگیری کالا کشتیرانی کشورمان در دوران تحریم‌ها خوب عمل کرده است، به همین دلیل دشمن نتوانسته به بسیاری از مقاصدی که در نتیجه تحریم ها دنبال می کرد برسد، بنابراین روی تحریم این بخش بسیار تمرکز داشته است.

توسعه حمل و نقل ریلی چابهار لازمه توسعه ترانزیت

حسین زهی درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه حمل و نقل دریایی کشور اظهار کرد: در حال حاضر بندر چابهار تنها بندر ایرانی است که از تحریم ها معاف بوده و وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی هم اقدامات خوبی در این بندر انجام داده و زیرساخت های مناسبی استقرار یافته به گونه ای که امروز در بخش تخلیه و بارگیری کشتی های بزرگ می توانند در این بندر پهلو بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از بندر چابهار مبادلات کالا به افغانستان هم انجام می شود، اظهار کرد: هندی ها در این بندر فعالیت‌های خوبی دارند و طبق تعهدات خود عمل کرده‌اند و سرمایه گذاری‌های مناسبی برای توسعه این بندر انجام شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با نگاهی به دیگر پروژه هایی که در بخش توسعه حمل و نقل بندر چابهار انجام شده است به توسعه راه آهن اشاره کرد و گفت: به تازگی بازدیدی از پروژه راه آهن چابهار به سیستان و بلوچستان داشته‌ام که تاکنون 50 کیلومتر ریل گذاری انجام شده و امیدواریم تا پایان سال دولت به بهره برداری برسد، به طور قطع توسعه حمل و نقل ریلی در کنار حمل و نقل دریایی می تواند به سرعت ترانزیت کالا کمک کند.

 تحریم مدیرعامل کشتیرانی در روزهای پایانی دولت ترامپ

به گزارش خبرنگار مرین‌پرس، دولت ترامپ چند روز مانده به پایان کارش مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد تا به نوعی بتواند مقابل پیشرفت‌های اخیر حمل و نقل دریایی و صنایع دریایی ایران بایستد؛ به عبارت دیگر در چند سال گذشته دولت آمریکا بارها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم قرار داد، در حالی که این شرکت متولی حمل کالاهای اساسی برای مردم ایران بود.

البته این محدودیت ها نتوانست تأثیر چندانی بر مأموریت این شرکت داشته باشد و همواره در دو سال گذشته مبادلات کالاهای اساسی به درستی انجام شده و حتی ایران دستاوردهای خوبی نیز در زمینه ساخت شناور هم کسب کرده و بیشتر شناورهای بزرگ هم در ایران تعمیر و تأمین قطعه می‌شوند و این از جمله اقداماتی بوده است که به شدت دولت ترامپ را عصبانی کرده بود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تعرفه ثابت خدمات بندری؛ با ایجاد زیان مالی برای بخش خصوصی و دولت همراه بود

س بهمن 14 , 1399
زمان مطالعه: 4 دقیقه مرین‌پرس معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب نحوه محاسبه پلکانی برای تعرفه خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی خبر داد و اعلام کرد: نحوه محاسبه تعرفه ثابت خدمات بندری؛ با زیان مالی برای بخش خصوصی و دولت همراه بود. به گزارش […]
فرهاد منتصر کوهساری معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: