تولید سم ناشی از کاهش حجم آب میانکاله؛ دلیل اصلی مرگ پرندگان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تولید سم ناشی از کاهش حجم آب میانکاله؛ دلیل اصلی مرگ پرندگان

 

مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس در خصوص مرگ و میر پرندگان میانکاله در روز‌های اخیر اظهار داشت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد، دلیل اصلی مرگ و میر پرندگان، کاهش حجم آب میانکاله است.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی، تصریح کرد: زمانی که دبی آب تالاب کم شود در آب فعالیت‌های شیمیایی ایجاد می‌شود که در نهایت این فعالیت‌ها منجر به تولید سم و مرگ و میر پرندگان می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از مهمترین راهکار‌ها برای جلوگیری از مرگ و میر پرندگان، افزایش آب میانکاله است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این امر در قالب یکی از پروژه‌های مهم ستاد ملی تالاب‌های کشور اجرایی شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از اقدامات در نظر گرفته شده در این راستا، لایروبی کانال‌های رودخانه‌های ورودی به میانکاله است.

باقرزاده کریمی اذعان داشت: باید در نظر داشت، عملیات لایروبی کمکی به افزایش آب نمی‌کند و فقط تبادل جریان آب را افزایش می‌دهد عاملی که به اعتقاد کارشناسان مرگ و میر پرندگان را که ناشی از عدم تبادل آب کافی و ایجاد مسمومیت است را از بین خواهد برد.

بر اساس آخرین اعلام صورت گرفته در تاریخ ۱۴ بهمن ماه با اعزام چند اکیپ از محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و اداره کل محیط زیست مازندران، ۵۰۸ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه‌های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی تلف شده  از سطح خلیج گرگان جمع آوری و برای دفن بهداشتی تحویل اداره دامپزشکی بندرگز شده است.

لازم به ذکر است، با احتساب تلفات پنج روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد ۸۳۹  لاشه رسیده است.

گفتنی است، جهت جلوگیری از انتشار بیماری و محدودیت‌های صورت گرفته در راستای مدیریت و کنترل منطقه، ورود افراد با عناوینی، چون گردشگر و طبیعت‌گرد تا اطلاع ثانوی در میانکاله و خلیج گرگان ممنوع اعلام شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بله؛ زیادی هم شفاف است آقای مدیر، «همه» می‌بینند!

پ بهمن 16 , 1399
وحید رحمتی درباره انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: سازمان بنادر و دریانوردی، در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجموعه وزارت راه و شهرسازی در جدول امتیازی عملکردی نمایندگان در بین ۱۵ سازمان و شرکت رتبه اول را کسب کرد.

همچنین بخوانید: