بنادر کشور؛ در حال تبدیل شدن به بنادر نسل سوم و صادرات محور/ برنامه‌ریزی برای ارتقای ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری بنادر کشور/ ساخت کانتینرهای چند منظوره در کشور/ سفارش ساخت تجهیزات بندری و شناورهای خدماتی در سایت‌های ایرانی/ ایران؛ سوپر مارکت اقلام دریایی می‌شود/ فراخوان برای جایگزینی شناورهای شناورهای سنتی با شناورهای پیشرفته/ بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی و پایانه صادراتی نفت در جاسک ایجاد می‌شود/ ساخت قطعات تجهیزات دریایی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

زمان مطالعه: 4 دقیقه



وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن در پیش از انقلاب، طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، در حال عبور از ظرفیت ۲۵۰ میلیون تنی است و با اجرا چند پروژه توسعه‌ای به ۲۸۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا می کند، گفت: با برنامه‌ریزی‌های پیش بینی شده، در نظر داریم طی ۵ سال آینده، ظرفیت بنادر در شمال و جنوب را به ۵۰۰ میلیون تن در سال ارتقاء دهیم تا ایران به یک کشور قدرتمند دریایی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی با حضور در برنامه تیتر امشب و تشریح دستاورهای وزارت راه و شهرسازی در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکید کرد: با سرمایه‌گذاری‌های گسترده و متنوعی که در بنادر و پسکرانه‌ آن در دست انجام است، در حال نزدیک شده به بنادر نسل سوم هستیم.

وی درباره ویژگی‌های بنادر نسل سوم، خاطر نشان کرد: در نسل جدید بنادر، فعالیت‌های بازرگانی، پشتیبانی و مرتبط با اقتصاد حوزه دریا صورت می گیرد و به کمک بازاریابی، بار صادراتی و ترانزیتی تولید می‌شود و عمده فعالیت بنادر را تولیدات صادرات محور شکل خواهد داد.

جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در دست ساخت بودن پروژه‌های متنوع در بنادر کشور، اظهار داشت: در بنادر شمال و در دریای خزر، اسکله‌های رو- رو را در حال احداث داریم که بزودی به بهره‌برداری می رسد.

وی افزود: با به کارگیری کشتی‌های رو- رو می توانیم محصولات صادراتی به خصوص تره‌بار و مواد فاسد شدنی را در یک زمان فشرده و سریع صادر کنیم.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تحریم‌های گسترده علیه حمل و نقل دریایی کشور و خارج شدن کلیه خطوط کشتیرانی از بنادر ایران، گفت: با اجرای تحریم‌ها و با قصد ساقط کردن کشتیرانی کشور، به تدریج کانتینرهای خالی نیز از کشور خارج شد، اما به لطف الهی و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در صنایع داخلی، خط تولید کانتینرهای استاندارد چند منظوره قابل استفاده در جاده، ریل و دریا، به جریان افتاده و به زودی کشور از این وابستگی نیز رها خواهیم شد.

ساخت تجهیزات و شناورهای مورد نیاز کشور توسط سازندگان داخل

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره ساخت تجهیزات بندری و شناورهای خدماتی در بنادر توسط صنایع داخلی، تاکید کرد: برای اولین بار، سازمان بنادر و دریانوردی؛ تجهیزات و شناورهای مورد نیاز کشور را به سازندگان داخل سفارش داده است که این امر سبب فعال شدن صنایع دریایی کشور شده است.

وزیر راه و شهرسازی یکی از دغدغه‌های کشور را بیکاری و فاقد سفارش ساخت بودن کارخانجات کشتی‌سازی ایرانی برشمرد و خاطرنشان کرد: با اقدام سازمان بنادر برای سفارش ساخت شناور در داخل کشور و رایزنی‌های صورت گرفته برای انجام تعمیرات ناوگان تجاری دریایی در سایت‌های تعمیراتی داخلی، جریان ساخت قطعات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است.

اسلامی با بیان اینکه در آینده‌ای نه چندان دور، ایران به یک سوپر مارکت اقلام دریایی تبدیل می شود، تاکید کرد: امروزه شرکت‌های ایرانی به اعتماد و باور رسیده‌اند که بتوانند قاطعانه جلوی هرگونه اقدام مخرب ناشی از تحریم حتی در صنایع بسیار بزرگی چون کشتیرانی و صنایع وابسته به آن بایستند.

نوسازی شناورهای سنتی و جایگزینی با شناورهای مدرن

وزیر راه و شهرسازی یکی از اقدامات بسیار موثر دولت و سازمان بنادر و دریانوردی را  نوسازی شناورهای سنتی و جایگزینی آنها با شناورهای مدرن با حمایت تسهیلاتی دولت برشمرد و گفت: در این خصوص برنامه داریم از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و با انجام فراخوان، شناورهای سنتی را به ترتیب قدمت سنی، برای عقد قرارداد با صنایع داخلی ترغیب کنیم تا به تدریج شناورهای سنتی و فرسوده را به شناورهای پیشرفته تبدیل کنیم.

اسلامی با اشاره به توسعه سواحل مکران تاکید کرد: توسعه سواحل مکران، اولین سند توسعه سرزمینی مصوب در کشور است که مورد وفاق همه دست‌اندرکاران قرار گرفته است.

ایجاد بزرگ‌ترین سایت پتروشیمی در چابهار

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سواحل مکران، توسعه بخشی نداریم و همه همگرا هستند، تاکید کرد: دو پتانسیل پیستونی قدرتمند و محرک در سواحل مکران در دست توسعه است که یکی در جاسک و دیگری در جابهار شکل می‌گیرد؛ به زودی در جاسک، پایانه صادراتی نفت و بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور ایجاد می‌شود که خارج از تنگه هرمز قرار دارد.

وی گفت: در جاسک همچنین بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور و صنایع انرژی‌بر و صنایع انرژی مستقر خواهد شد، در این میان در چابهار به جز توسعه بندر چابهار که به سرعت در بخش بندری و تجهیزاتی در حال انجام است، بزرگ‌ترین سایت پتروشیمی به عنوان قطب سوم پتروشیمی کشور، بزرگ‌ترین صنعت فولاد با هدف صادرات در دست اجرا است که گام‌های تکمیلی‌اش را می‌گذراند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین کشاورزی، گردشگری و صنایع آبزی پروری را از دیگر فرصت‌های توسعه‌ای در سواحل زیبا و بکر مکران برشمرد.

 

 

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جزیره قشم از گردشگر خالی شد

ی بهمن 19 , 1399
زمان مطالعه: 4 دقیقه   علیرضا امری کاظمی در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس اظهار داشت: به دنبال اعلام وضعیت نارنجی کرونا در جزیره قشم، مقرر شده از تاریخ ۱۸ بهمن ماه لغایت ۲۲ بهمن ماه، ورود خودرو‌های شخصی به جزیره قشم ممنوع اعلام شده است. مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و […]

همچنین بخوانید: