مردم و مسوولان:ناوگان مسافربری گناوه – جزیره خارگ نیازمند نوسازی است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس، شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر و سواحل نیلگون خلیج فارس از قدیم تاکنون به عنوان نزدیک ترین بندر به جزیره خارگ در طول دوران مقدس و قبل و پس از آن همواره در  پشتیبانی و تامین نیازهای ضروری مردم آن منطقه نفتی مهم کشور ایفای نقش کرده است.

بندرگناوه  به عنوان پسکرانه جزیره خارگ نقش مهمی در جابجایی ساکنان و شاغلان در شرکت های نفتی و پتروشیمی و مایحتاج موردنیاز آن منطقه که در شریان حیاتی اقتصاد ایران اسلامی اثرگذار است، دارد، اما در زمینه ناوگان حمل و نقل دریایی با مشکل قدیمی و دیرینه نبود کشتی  مجهز و باکیفیت و  ایمن‌تر نسبت به شناورهای قدیمی فعلی مواجه است.

یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مشکلات ارتباطی و مواصلاتی در این منطقه بکارگرفته نشدن کشتی‌های با کیفیت بالا و مجهز است که تاکنون همچنان لاینحل مانده است.

مسافرانی که در این مسیر تردد می‌کنند همواره از وضعیت ایمنی و خدمات دهی شناورهای بکار گرفته ابراز گله‌مندی و نارضایتی می‌کنند.

مسافران در این مسیر  علاوه بر نامطلوب بودن خدمات دهی و ایمنی این شناورها، از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در مبارزه با کرونا گله‌مند هستند.

 هم اینک ۲  فروند شناور قدیمی در امر جابجایی  مسافران به جزیره خارگ وجود دارد  که هر ازگاهی دچار نقص فنی شده و از سرویس‌دهی خارج می شوند که این امر مسافران را ناچار می‌کند به بوشهر عزیمت کنند تا به مقصد برسند.

اگرچه مالکان و خدمه‌های  این شناورها ، معیشت خود را از طریق جابجایی مسافران در مسیر گناوه به جزیره خارگ تامین می‌کنند اما ضروری است که نسبت به نوسازی و جایگزین کردن شناورهای جدید برنامه‌ریزی و اقدام شود.

یکی از ساکنان شاغل در جزیره خارگ که از طریق بندرگناوه با شناورهای کنونی تردد می‌کند،گفت: وضعیت این شناورها از لحاظ ایمنی و خدمات دهی پایین و درخور شان مردم نیست.

محمد اکبری که در زمان استراحت شغلی خود جهت دیدار با بستگان و پیگیری امور کاری خود به بندرگناوه عزیمت می‌کند، افزود: فضای داخلی این شناورها تنگ و صندلی‌های به هم چسبیده دارد که باعث سلب آسایش و رفاه مسافران شده است.

یک بانوی ساکن در جزیره خارگ از وضعیت کنونی شناورهای در مسیر ابراز نارضایتی کرد و گفت: در هر نوبت که در مسیر گناوه به خارگ و برعکس تردد می‌کنم ، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوم.

مرضیه زارعی افزود: جدا از مسایل و مشکلات موجود ، باتوجه به شیوع ویروس کرونا ،  پروتکل‌های بهداشتی در شناورها به دلیل سوارشدن مسافر بیش از درصد تعیین شده رعایت نمی‌شود.

وی افزود:  همانگونه که ۲ کشتی با کیفیت در مسیر بوشهر به جزیره خارگ مسافران را جابجا می‌کنند باید در مسیر گناوه نیز  چنین ناوگانی  بکار گرفته شوند.

رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه گفت: در حال حاضر از ۲ شناور موجود در مسیر دریایی گناوه به خارک و بالعکس  بدلیل نقص فنی ایمنی امکان سرویس دهی نداشتند که مشکل یکی از آنان برطرف و وارد سرویس دهی شد و شناور دیگر به محض برطرف کردن نواقص ، پس از بازدید و تائید کارشناسان در سرویس قرار خواهد گرفت.

وی  ادامه داد:  طرف قرارداد  با شناورها ، بخشداری جزیره خارگ و فرمانداری بوشهر است  و این اداره در زمینه راهبری پایانه مسافربری دریایی ،زمان حرکت کشتی ها،نظارت دریایی در طول مسیرتردد و بازرسی ماهیانه فنی و ایمنی فعالیت دارد.

بهادری  اظهارکرد: باتوجه به اینکه فاصله گناوه تا جزیره خارگ ۱۷ مایل و بوشهر به خارگ ۳۰ مایل است بیشترین  تردد از مسیر شهرستان صورت می‌گیرد اما ظرفیت حمل مسافر در بوشهر بیشتر است.

وی گفت:  ظرفیت شناورهای  مهبد ۸۸ و ذوالفقاربین بندر گناوه به جزیره خارگ  ۶۰ نفر و  فقط کشتی “سرور بندر” در بوشهر ظرفیت حمل مسافر تا ۱۸۰ نفر را دارد.

رئیس اداره بندرودریانوردی گناوه افزود: جهت ارایه  تردد ایمن مسافران و جلوگیری از حادثه جبران ناپذیر نیاز به یک شناور مسافری باکیفیت در مسیر دریایی گناوه به جزیره خارگ ضروری است.

وی افزود: این اداره جهت بهبود و ارتقای وضعیت کنونی شناورهای فعال در این مسیر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کند .

رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه درخصوص وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در شناورهای مسافربری دریایی به جزیره خارگ یادآورشد: در ۲ ماه گذشته  با حمایت شرکت نفت و جبران هزینه کشتی ، انتقال مسافران با ۵۰ در صد انجام شد که  بدلیل تداوم نیافتن  حمایت، مالکان شناورها با تقلیل مسافر نصف ظرفیت  قبول نکردند  و این مشکل کماکان ادامه دارد.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

واژگونی مرگبار قایق حامل مهاجران در تونس

پ دی 4 , 1399
زمان مطالعه: 4 دقیقه در پی واژگونی قایق حامل مهاجران در تونس دست کم 20 تن کشته شدند. به گزارش مرین‌پرس، مقامات تونس اعلام کردند: این قایق در آبهای مدیترانه غرق شد که در پی آن دستکم 20 مهاجر جان خود را از دست دادند. در پی وقوع این حادثه […]

همچنین بخوانید: