مسیر ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین برای تجارت جهانی است/ نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور با مصوبه دولت/ حمل دریایی کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس مرتفع می شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه



اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوربا اشاره به اینکه حفاظت از کریدورهای حمل و نقل برای ایران مسئله‌ای مهم است، تصریح کرد: این کرویدورهای ترانزیتی باید چنان درحوزه تجارت دنیا فعال و در حال توسعه باشد که همه احساس کنند مسیر ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین برای تجارت جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، اسحاق جهانگیری امروز در دهمین جلسه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با تاکید بر رفع مشکلات مربوط به زیرساخت‌های حوزه صادرات، به موضوع حمل بار به شکل یکسره به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: همه روسای کمیسیون‌های مشترک ایران با کشورهای همسایه باید با کمک وزارت راه و شهرسازی، مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها و افزایش صادرات خصوصاً حمل و نقل با کشورهای همسایه را برطرف کنند.

وی افزود: از آتش‌سوزی که در گمرک کشور دوست و همسایه افغانستان اتفاق افتاد، متاسف هستیم و باید با درس‌آموزی از این حادثه، نقاط آسیب پذیر را شناسایی و با همراهی همه دستگاه‌ها، زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کنیم تا تجار و مردم و شبکه حمل و نقل کشور اطمینان داشته باشند که از بابت حوادث غیرمترقبه خسارت نخواهند دید.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع حمل و نقل توسط کانتیترهای یخچال‌دار و کشتی‌های رو ـ رو، گفت: تفاهم خوبی بین وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و صنعت، معدن و تجارت انجام شده تا مشکلات مربوط به حمل کالاهای نیازمند به این امکانات برطرف شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور، گفت: در این دولت مصوبه خوبی برای نوسازی لنج‌ها و جایگزین‌سازی آن‌ها با کشتی‌های جدید به تصویب رسانده تا مشکلات مربوط به قوانین جدید دریانوردی و حمل کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس مرتفع شود.

وی ادامه داد: این طرح می‌تواند با توجه به ظرفیت تولید کشتی‌های کوچک در استان‌های بندری جنوب کشور نظیر هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان موجب اشتغال‌زایی و تحول اقتصادی شود. حتماً باید تأمین اعتبار لازم برای پرداخت وام های دراز مدت با بهره کم به فعالان این بخش انجام شود تا صاحبان لنج ها از این طرح استقبال کنند.

جهانگیری با تاکید بر استفاده از ظرفیت خوبی که از توافق کشورهای اوراسیا برای افزایش تجارت خارجی ایجاد شده است، اظهار داشت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های کشور بحث توافق‌های چندجانبه نظیر اوراسیا، اکو، دی ۸ و … است که باید از آن‌ها برای افزایش صادرات استفاده نمود.

معاون اول رییس جمهور گفت: حفاظت از کریدورهای حمل و نقل برای ایران مسئله‌ای مهم است. شرایط کشور می‌طلبد تا از استعدادهای خدادادی نظیر موقعیت جغرافیایی و بحث ترانزیت کشور صیانت کنیم. قطعاً این ظرفیت جزو مولفه‌های اصلی اقتدار ایران است که باید این کریدورها به سرعت برای حمل و نقل جاده‌ای به ریلی و دریایی تکمیل شوند.

وی گفت: این کرویدورهای ترانزیتی باید چنان درحوزه تجارت دنیا فعال و در حال توسعه باشد که همه احساس کنند مسیر ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین برای تجارت جهانی است.

در این جلسه که وزرای نیرو، راه وشهرسازی و صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارشی از حادثه آتش سوزی مرز دوغارون و آسیب‌های وارد شده به تجار و مالکان وسایل نقلیه ارائه و با اشاره به نقاط آسیب‌زا در مرزهای زمینی کشور اظهار امیدواری کرد تا با استفاده از مرزهای میلک و ماهیرود، حجم صادرات کشور به افغانستان کاسته نشود.

در این جلسه مقرر شد، وزیر نیرو به‌عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران و افغانستان در تماس با مقامات افغانی برای راه‌اندازی سریعتر گمرک دوغارون و کمک به رفع آسیب‌های وارده تمام مساعی خود را بکار گیرد.

همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف شد، به منظور ساماندهی مرزهای رسمی زمینی کشور با کشورهای همسایه، آن‌ها را به بهترین امکانات روز به منظور جلوگیری از بروز خسارات تجهیز کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تعامل وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت برای توسعه ناوگان دریایی/ هدف‌گذاری برای افزایش سهم بار در شبکه ریلی به سالیانه ۱۰۰ میلیون تن

د بهمن 27 , 1399
زمان مطالعه: 3 دقیقه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از هدف‌گذاری برای افزایش سهم بار در شبکه حمل و نقل ریلی به ۱۰۰ میلیون تن در سال با اتصال خطوط ریلی کارخانجات و معادن کشور به شبکه ملی راه آهن خبر داد. به گزارش پایگاه خبری […]
تعامل وزارتخانه‌های راه و صمت برای توسعه ناوگان دریایی

همچنین بخوانید: