۹۱۲ تن ماهی در تور صیادان گیلانی/ کفال؛ بیشترین ماهی صید شده

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرین‌پرس/گیلان معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با بیان اینکه از ابتدای فصل صید تا کنون ۹۱۲ تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر در این استان صید شده گفت: ارزش ناخالص فروش این میزان صید ۷۳۰ میلیارد ریال بوده است.

اکبر ایلدرم در گفت وگو با مرین‌پرس اظهار کرد: فصل صید ماهیان استخوانی از ۲۰ مهر هر سال آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه دارد. امسال از ابتدای فصل صید تاکنون ۹۱۲ تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر در  استان گیلان صید شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش ناخالص فروش این میزان صید ۷۳۰ میلیارد ریال بوده، تصریح کرد: این مقدار صید با ۱۱ هزار و ۴۶۱ مرتبه پره کشی توسط ۴۹ شرکت تعاونی فعال و با حدود ۴۰۰۰ نفر صیاد از آستارا تا چابکسر حاصل شده و میانگین سرانه صید هر شرکت ‌تعاونی تاکنون ۲۲ تن بوده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان درخصوص ترکیب این میزان ماهی صید شده، گفت: ۵۳۷ تن کفال معادل ۵۹ درصد صید، ۳۳۶ تن ماهی سفید معادل ۳۷ درصد و ۳۹ تن معادل چهار درصد سایر گونه ها را داشتیم.

به گزارش مرین‌پرس، صید پره یا تورگستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی در حاشیه جنوبی دریای خزر است که در این روش یک سر توری که معمولا ۱۰۰۰ متر طول و هفت تا ۱۰ متر ارتفاع دارد توسط قایق چوبی بزرگی در دریا به شکل حرف یو(U) گسترده می‌شود و سر انتهایی تور با فاصله حدودا ۱۰۰ متری از نقطه اولیه به ساحل باز می‌گردد. قطر سوراخ‌های تور پره به اندازه‌ای است که تنها ماهیان بالغ را صید کرده و بنابراین در حفظ ذخایر آبزیستی و بچه ماهی‌ها بسیار موثر است.

پس از گذشت مدتی تور از سر انتهایی آن توسط نیروی وینچ تراکتور به داخل ساحل کشیده شده و جمع می‌شود. در نتیجه ماهیانی که داخل تور به دام افتاده‌اند به تدریج به سمت ساحل هدایت شده و توسط صیادان جمع‌آوری می‌گردند.

در زمان‌های قدیم کشیدن و جمع کردن تور توسط نیروی صیادان و با کمک حیوانات صورت می‌گرفت و صیادان با خواندن اشعار محلی انسجام و شور ویژه‌ای را ایجاد می‌کردند، اما امروزه این کار توسط نیروی مکانیکی تراکتور انجام می شود.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

وقوع زلزله بسیار قوی در اقیانوس آرام

پ بهمن 23 , 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، در پی وقوع زلزله سهمگین ۷/۷ ریشتری در اعماق اقیانوس آرام، کشور‌های فیجی و نیوزیلند و جزایر واقع در اطراف محل وقوع زلزله، هشدار سونامی شدید صادر کردند.مرکز هشدار‌های سریع سونامی واقع در منطقه اقیانوسیه اعلام کرد: بعد از وقوع زلزله شدید در این […]

همچنین بخوانید: