چالش‌های خلیج‌فارس از گرمایش جهانی تا هایپوکسی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرین‌پرس/بوشهر رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر گفت: در سطح بین‌المللی با چالش‌های مختلفی از جمله گرمایش جهانی که خلیج‌فارس هم تحت تاثیر آن قرار گرفته مواجه هستیم، همچنین پدیده پیدایش مناطق مرده و یا هایپوکسی و کم‌اکسیژن در اقیانوس‌ها. در زمینه‌های مختلف تحقیقات بسیار مهمی انجام شده که این یافته‌ها می تواند در بحث آبزی‌پروری به مزارع پرورش ماهی و میگو کمک زیادی کند.

مریم قائمی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه بین مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و جهاددانشگاهی استان بوشهر عنوان کرد: در بحث شکوفایی جلبکی مضر که صنایع آبزی‌پروری، نیروگاه اتمی و سازمان بنادر را درگیر کرده است در موارد مختلف آن امکان همکاری وجود دارد. یکی از اقدامات خوب، فعالیت‌های علمی و پژوهشی مشترک است که می‌تواند به اجرای بهتر و پیشبرد پروژه‌های مرتبط کمک کند و برای ما باعث افتخار است که در حوزه‌های تخصصی، فنی، آموزشی و ترویجی از ظرفیت‌های طرفین استفاده شود.

وی اضافه کرد: یکی از مسائل امنیتی عمده در سطوح مدیریتی این است که متاسفانه سواد دریایی مدیران ما مناسب نیست، با اینکه یک استان دریایی هستیم و مرز دریایی پهناوری با خلیج‌فارس داریم اما مدیران و عامه مردم در این عرصه ضعیف هستند و نقش ما آموزش و ترویج این سواد در میان مدیران و عامه مردم است.

عضو هیأت علمی گروه علوم زیستی دریا در پژوهشکده علوم دریایی عنوان کرد: آلودگی‌های دریا و زباله‌های پلاستیکی از جمله مسائل مهم و بحران‌های حال حاضر کشور هستند که توسط مردم و جوامع صیادی اتفاق می‌افتد. در این خصوص نیاز به آموزش وجود دارد اما گویی آموزش‌وپرورش اهمیت زیادی به این امر نشان نمی‌دهد و حتی به نامه‌های ما در این خصوص هیچ پاسخی داده نمی‌شود. در خصوص وبینارها و برنامه‌های آموزشی تخصصی که در نظر می‌گیریم از استان‌های شمالی تعداد زیادی متقاضی داریم اما در استان بوشهر تمایل زیادی وجود ندارد.

قائمی تصریح کرد: این دوره‌ها برای معلمان و جهت انتقال دانش به جامعه هدف دانش‌آموزی است که در استان‌های شمالی با وجود ۲۰۰ نفر ظرفیت پیش‌بینی شده حتی تا ۸۰۰ نفر نیز متقاضی وجود دارد اما از استان بوشهر برای شرکت در این دوره‌ها متقاضی زیادی نداریم، در حالی که این موضوع بسیار مهم است.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس عنوان کرد: در راستای آموزش و پرورش افراد و همچنین ارتقاء سواد علمی مدیران در حوزه دریایی و دانش‌آموزان در مدارس که در واقع جامعه هدف ما هستند باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در استان بوشهر در راستای پیشبرد اهداف این تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه عمل شود و حداقل بخش کوچکی از مسائل و مشکلات استان را حل کنیم و بتوانیم دستاوردهای بزرگ و قابل توجهی در زمینه آموزش و پژوهش داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۷۰ درصد ظرفیت صادراتی بندر امیرآباد خالی است

ش بهمن 4 , 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش ایرنا ، کاپیتان داوود تفتی روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران در ساری افزود : با وجود شرایط دشوار اقتصادی ، امکانات زیرساختی و ظرفیت خوبی در حوزه کانتینری دریایی بنادر حاشیه دریای خزر به خصوص بندر […]

همچنین بخوانید: