تاپایان سال کارخانه 20 هزار تنی خوراک آبزیان در کرمانشاه افتتاح می‌شود

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مرین‌پرس/کرمانشاه مدیرکل شیلات استان کرمانشاه از بهره‌برداری از سه پروژه‌ شیلاتی با سرمایه گذاری قریب سه میلیارد تومان در دهه فجر در استان خبر داد.

سید فرزاد افضلی امروز(14 بهمن) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دهه فجر امسال سه طرح شیلاتی شامل پروژه پرورش ماهی 250 تنی شهرستان پاوه، احداث مزرعه با ظرفیت یک میلیون قطعه پست لارو میگوی آب شیرین در شهرستان قصرشیرین و احداث یک مزرعه گرمابی در مجتمع شهدای قصرشیرین به بهره‌برداری می رسد.

وی سرمایه‌گذاری انجام شده برای بهره‌برداری از این سه طرح را دو میلیارد و  950 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: 650 میلیون تومان از این میزان آورده متقاضی، 300میلیون تومان از محل اعتبارات تملیکی و دو میلیارد تومان هم از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه اشاره ای هم به در دست احداث بودن کارخانه 20 هزار تنی خوراک آبزیان در شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه داشت و افزود: قرار بود این پروژه دهه فجر به بهره برداری برسد که متاسفانه آماده نشد و در نهایت تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی میزان آورده سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه را 20 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: میزان تسهیلات مورد نیاز این پروژه پنج میلیارد تومان بوده است.

افضلی با بیان اینکه این پروژه در زمان بهره‌برداری زمینه اشتغال 20 نفر را فراهم خواهد کرد، ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه بیش از 80 درصد نیاز استان به خوراک آبزیان تامین و در زمینه تولید و تامین خوراک آبزیان به خودکفایی خواهیم رسید.

برنامه های شیلاتی 2 سال آینده کرمانشاه 

وی در ادامه اشاره ای هم به به برنامه های دو سال آینده شیلات استان کرمانشاه داشت و گفت: اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس در سد داریان شهرستان پاوه یکی از برنامه‌های در دست اقدام مجموعه شیلات استان است که اجرای آن از چند سال گذشته در برنامه است و در صورت اجرایی شدن ظرفیت تولید 2500 تن آبزیان را خواهد داشت.

افضلی احداث سه مجتمع ماهیان گرمابی و خاویاری با مساحت 1050 هکتار در دشت خان لیلی شهرستان قصرشیرین را از دیگر پروژه های شاخص برنامه ریزی شده برای اجرا در استان عنوان کرد و افزود: این پروژه در صورت به نتیجه رسیدن ظرفیت تولید چهار هزار تن محصول شیلاتی را در سال خواهد شد، ضمن اینکه باعث اشتغالزایی 400 نفر نیز خواهد شد.

وی اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این پروژه را نزدیک 50 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه 12 میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد.

افضلی در ادامه اشاره ای هم به نیاز استان به احداث سکوی صادرات آبزیان داشت و گفت: از چند سال گذشته احداث پایانه صادرات ابزیان استان را در برنامه گذاشته ایم و در نهایت موافقت های لازم برای احداث این پایانه صادراتی در استان اخذ شده و امیدواریم با احداث این سکوی صادراتی میزان صادرات آبزیان از این پایانه بیش از 12 هزار تن در سال باشد.

تولیدات شیلاتی کرمانشاه تا پایان سال به حدود 24 هزار تن می‌رسد 

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه سپس بیان اینکه میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه در سال گذشته 21 هزار و 510 تن بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود مجموع تولیدات شیلاتی استان تا پایان امسال به حدود 24 هزار تن برسد.

افضلی با بیان اینکه استان کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان گرمابی رتبه نخست کشوری را بین استان های غیرساحلی دارد، گفت: در حالیکه سال گذشته 4480 تن انواع ماهیان گرمابی در استان تولید شد، امسال این میزان با افزایش 19.4 درصدی به 5560 تن رسیده است.

 مدیرکل شیلات کرمانشاه مجموع تولیدات ماهیان سردابی استان در سال گذشته را نیز 13 هزار و 480 تن عنوان کرد و افزود: امسال تولید ماهیان سردابی با افزایش بیش از چهار درصدی به نزدیک 14 هزار تن خواهد رسید.

افضلی ادامه داد: سال گذشته 55 تن گوشت ماهیان خاویاری در استان کرمانشاه تولید شد که این میزان امسال با افزایش 21 درصدی به 70 تن خواهد رسید.

 افضلی با بیان اینکه ایستگاه تحقیقی ترویجی شهرستان قصرشیرین تنها تولیدکننده پست لارو میگوی روزنبرگی آب شیرین  در کشور است، گفت: هم اکنون این مرکز تولیدات زیادی ندارد، اما با نهادینه کردن فرهنگ تولید و مصرف می توان اشتغال ایی بالایی را از قبل توسعه این واحد در منطقه شاهد بود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در تعدادی از سدهای غیرقابل شرب استان از جمله سدشهدای گمنام سرپلذهاب، سد زاگرس گیلانغرب و سد جامیشان سنقروکلیایی در قالب پروژه های پرورش ماهی در قفس، تولید آبزیان داریم، گفت: سال گذشته میزان تولیدات این واحدها در استان به 1100 تن رسید که از ابتدای سال تاکنون با افزایش 15 درصدی  1200 تن انواع محصولات شیلاتی در پروژه‌های پرورش ماهی در قفس استان تولید شده که احتمالا این تولیدات تا پایان سال بیشتر هم می‌شود.

افضلی ادامه داد: سال گذشته چهار میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در استان تولید شد که این میزان در پایان سال به 4.5 میلیون قطعه خواهد رسید.


انتهای پیام

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دلیل تحریم‌های آمریکا توانمندی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل کالا‌های اساسی است

س بهمن 14 , 1399
زمان مطالعه: 4 دقیقه عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس با اشاره به اینکه 42 سال از پیروزی انقلاب می گذرد و از همان زمان تا کنون تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه افراد حقوقی و سازمان‌های ایرانی را انجام داده است، گفت: کشتیرانی ایران از همان زمان […]

همچنین بخوانید: