الزام به نصب ردیاب بر روی شناورها،صیادان خوزستانی را با مشکل مواجه کرد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

غلامرضا دهقانی سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای بهمن ماه شناورهای صیادی را ملزم به نصب سامانه ردیاب موسوم به AIS بر روی شناورها کرد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی از فعالیت صیادی شناورهایی که این ردیاب را نصب نکرده اند جلوگیری می کند که این امر موجب بیکاری جمعیت زیادی از صیادان خوزستانی شده است.

وی با بیان اینکه طرح نصب ردیاب بر روی شناورهای صیادی در استان خوزستان قابل اجرا نیست گفت:این موضوع فعالیت صید و صیادی بیش از ۳۴ هزار صیاد خوزستانی را تحت تاثیر قرار داده است لذا  نیاز است در این خصوص بررسی کارشناسی مجددی انجام شود.

دهقانی در ادامه گفت: از آنجا که نمونه‌ای از سامانه ردیاب شناورهای صیادی در استان خوزستان وجود ندارد صیادان برای تهیه این دستگاه در این روزهای کرونایی باید راهی تهران شوند و این دستگاه را با قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال خریداری کنند.

وی خط مرزی یا تالوگ را یکی دیگر از مشکلات صیادان خوزستانی برای فعالیت صید و صیادی در اروند رود در پی نصب دستگاه ردیاب بر روی شناورها دانست و گفت: شناورهایی صیادی که به سیستم ردیاب مجهز شوند و در جریان جزر و مد و یا خرابی شناور از این خط منحرف شوند در سامانه، خروج از مرز برای آنها ثبت می شود و پس از آن مجوز تردد و صید آنها لغو خواهد ‌شود.

مدیر عامل اتحادیه صیادی استان خوزستان گفت:در اروندرود به لحاظ موقعیت خاص و لایروبی نشدن آن امکان انحراف از خط مرزی دریایی برای شناورهای ایرانی و عراقی وجود دارد.

صیدگاه مشترک با کشورهای همجوار فعالیت صیادان خوزستانی را سخت کرده است

وی تصریح کرد: شرایط صیدگاهی استان خوزستان به لحاظ همجواری و اشتراک صیدگاه‌ها با کشورهای کویت و عراق با استان‌های دیگر متفاوت است و از سوی دیگر تعداد شناورهای صیادی در استان خوزستان نسبت به سایر استان‌های جنوب کشور بیشتر است و محدودیت بسیار کم صیدگاه مشترک با کشورهای همجوار فعالیت صیادان خوزستانی را سخت کرده است.

دهقانی همچنین در خصوص سهمیه سوخت شناورهای صیادی گفت: سامانه تامین سوخت شناورهای صیادی برای بخش کشاورزی طراحی شده است و مختص بخش صیادی نیست چون مصرف سوخت شناورهای صیادی بسته به شرایط جزر و مد و آب و هوایی تغییر می‌کند لذا تجدید نظر در سامانه برای نحوه تعیین سهمیه سوخت صیادی لازم است تا صیادان با مشکل کمبود سوخت مواجه نشوند.

دهقانی افزود: با وجود برگزاری نشست های مکرر در تهران و بیان مشکل سوخت شناورهای صیادی این مشکل همچنان باقی است و تاکنون برای آن چاره جویی نشده است.

به گزارش ایرنا ۳۴ هزار صیاد در استان خوزستان وجود دارد که از این تعداد هشت هزار صیاد در آبادان فعالیت دارند.

۶۳۰ لنج صیادی و یک هزار و ۸۰ قایق شیلاتی و چهارهزار قایق فاقد هویت در استان خوزستان وجود دارد. از این تعداد ۴۵۰ لنج ، ۵۰۰ قایق شیلاتی و ۵۰۰ قایق فاقد هویت در آبادان فعال هستند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ماهی‌های یخ زده در یکی از بنادر تگزاس(+فیلم)

س اسفند 5 , 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقهیک شهروند آمریکایی از انواع مختلف ماهی مُرده که آب با خود به بندر‌های تگزاس آورده، فیلمبرداری کرده است. منبع

همچنین بخوانید: