موضوعات: شیلات

پرورش‌دهندگان ماهی در قفس چهارمحال و بختیاری نیازمند حمایت هستند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

محمد شهبازی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دلایل برگزیده شدن خود به عنوان یکی از منتخبان کشوری سی و پنجمین دوره تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی، اظهار داشت: ما ساخت، نصب و بهره‌برداری از قفس‌های پرورش ماهی را  انجام می‌دهیم و در این مسیر علاوه بر طراحی خاص قفس براساس نوع ماهی، از ۲ ماده پلاستیک و فلز به صورت ترکیبی برای استحکام بیشتر قفس و ایمنی و راحتی بیشتر کارگران استفاده می‌کنیم.

وی افزود: از لحاظ حجمی نیز متناسب با فرصت زمان و کاری که انجام داده‌ایم میزان تولید سالانه ما نیز نزدیک به ۵۰۰ تن در سال و بیشتر ماهیان سردابی است.

شهبازی با اشاره به اینکه برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: در شرایط اوج(پیک) بهره‌برداری به صورت میانگین ۳۶ قفس ۱۶ و ۲۰ متری در حال بهره‌برداری داریم.

پرورش‌دهنده نمونه ماهی در قفس چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در چهارمین سال بهره‌برداری از قفس‌های پرورش ماهی در سد کارون۴ هستند، تصریح کرد: ما در این مسیر 2 مشکل بزرگ داریم، نخستین مشکل مربوط به بخش بازار است، متاسفانه سازماندهی و مدیریت ارزش‌دهی بر کار یا محصول تمام شده در کشاورزی وجود ندارد.

وی مشکل دوم را  مربوط به شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو دانست و بیان کرد: این شرکت قرارداد ما را تمدید نکرده است، همچنین در متن قرارداد آمده است که به میزان تولید باید آب بها بپردازیم اما در عمل این‌گونه نیست و این شرکت آب بها را براساس ظرفیت اسمی طلب می‌کند.

فعال منتخب بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: البته قراردادی نیز به ما داده نشده است به همین دلیل امکان اخذ تسهیلات از بانک کشاورزی نیز برای بهره‌بردار وجود ندارد که بتوانیم از این مسیر به ظرفیت اسمی تولید دست یابیم.

شهبازی با انتقاد از اینکه شرکت آب منطقه‌ای ۶ ماه پس از سرمایه‌گذاری این شرکت به آنها اعلام کرده که قفس‌های خود را از سد جمع‌آوری کنند، ادامه داد: این کار یک سرمایه‌گذاری غیر قابل انتقال است و براساس طرح توجیهی و مزایده برگشت سرمایه ما بعد از چهار سال است.

وی با تاکید بر اینکه همه نهادها مانند استانداری چهارمحال و بختیاری در جریان مشکلات ما هستند، یادآور شد: متاسفانه مشکلات و مسائل در قسمت مراودات با آب منطقه‌ای حل نشده باقی مانده است و که برای ادامه کار باید این مشکلات رفع شود.

فعال منتخب بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:کار ما صیادی نیست که به راحتی تور خود را جمع کنیم، نصب قفس‌ها در دریاچه سد، کاری بسیار سخت و با اصول مهندسی است که البته هزیه بالایی نیز برای سرمایه‌گذار داشته است به گونه‌ای که سرمایه ثابت ما برای این کار ۸۰ میلیارد ریال بوده است، که سوال اینجا آیا می‌شود به راحتی این قفس‌ها را جمع کرد؟.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار در وهله اول باید امنیت سرمایه‌گذاری داشته باشد، تصریح کرد: طبق مزایده تا مهر ماه سال آینده فرصت ما تمام می‌شود، پرورش ماهی در قفس نوعی سرمایه‌گذاری ثابت است و قابل جمع‌آوری نیست که دوباره در مزایده شرکت کنیم باید توافق شود که براساس قانون، قرارداد ما دوباره تمدید و آب بها متعارفی از ما گرفته شود.

فعال منتخب بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از سال آینده سوددهی کارشان شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: شرکت مجدد در مزایده طرح پرورش ماهی در قفس دریاچه سد کارون ۴ به نفع سرمایه‌گذاری نیست.

به گزارش ایرنا، سالیانه  ۴۶ میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در این استان تولید و تکثیر می‌شود که این حجم تولیدی، تامین کننده نیمی از نیاز  استان نیست.

این استان با تولید سالانه بیش از ۲۴ هزار تن ماهی قزل آلا، ۱۵درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

سال گذشته ۲ هزار و ۱۵۰ تن ماهی در قفس در استان تولید شد اما امسال هنوز آمار کامل نشده است.

منبع

مدیر سایت