رهاسازی ۸۰ میلیون قطعه ماهی در رودخانه های مازندران

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حسن اسحاقی روز شنبه در جمع خبرنگاران در بابلسر گفت: در سالهای اخیر همزمان با کاهش تعداد تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه های مازندران به دلیل صید بی رویه یکی از راهکارهای موجود تکثیر و رهاسازی نوزادان ماهی بود که با حمایت دولت در دست اجرا است.

وی با اشاره به رهاسازی ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های مازندران طی سال جاری گفت: ماهی سفید از مهم ترین آبزیانی هستند که از دریا برای تخم‌ریزی به رودخانه ها سفر می کنند و بیشترین سهم مصرف را در سبد غذایی ساکنین مازندران و استان های دیگر  را تشکیل می دهند. 

مدیرکل شیلات مازندران همچنین تکثیر ماهیان استخوانی را یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش میزان صید عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۲ مرکز تکثیر ماهیان استخوانی یکی در ساری که پرورش ماهی سفید ، کپور و ماهیان خاویاری را در اختیار دارد و مرکز کلاردشت که پرورش ماهیان آزاد را انجام می دهد در سطح استان فعال هستند.

اسحاقی گفت: مرکز کلاردشت پس از چندین سال غیر فعال بودن به دلیل بیماری ویروسی در حال حاضر دوباره با ٢٠ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت شده است و اکنون مشکل خاصی در آن مشاهده نمی شود.

افزایش ۴۰ درصدی پرورش ماهی در قفس

وی پرورش ماهی در قفس را یکی از زمینه های برنامه های جهش تولید در استان عنوان کرد و گفت: این شیوه از تولید کمترین میزان آسیب به محیط زیست و هزینه پایین و بهره وری بسیار بالا است که سالهای اخیر در مازندران با استقبال خوبی مواجه شد. 

اسحاقی با بیان اینکه برنامه جهش تولید برای پرورش ماهی در قفس امسال ٧٠٠ تن است افزود: سال گذشته برنامه ما تولید ۵۰۰ تن ماهی از طریق پرورش در قفس بود که امسال رشد ۴۰ درصدی داشته است و پیش بینی می کنیم به این میزان دست یابیم.

مدیرکل شیلات مازندران از ایجاد ١٢ قفس جدید پرورش ماهی از مهر ماه خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این تعداد قفس در حال حاضر ۲۶ قفس پرورش ماهی در ۱۲ مزرعی ساحلی فعال هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روند صید و صیادی در مازندران مناسب نیست و کاهشی است گفت: تنها پروژه ای که می تواند جایگزین طرح صید از دریا و افزایش تولید شود پرورش ماهی در قفس است.

مدیرکل شیلات همچنین به مجوزات بهره برداری بلا تکلیف اشاره کرد و گفت: مجوزات پرورش ماهی در قفس که در گذشته صادر شده و به بهره برداری نرسید باید لغو شود و در این زمینه اقدامات بازرسی و کارشناسی آغاز شده است.

آلودگی بلای جان آبزیان

اسحاقی اوضاع صید و صیادی در استان را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت: آلودگی رودخانه به دلیل سرریز شدن آلاینده های صنعتی و خانگی و نبود رودخانه بکر سبب شد در مسب رودخانه ها امنیت ورود ماهیان مولد به کمترین میزان کالهش یابد.

وی همچنین صید غیرمجاز را یکی از دلایل کاهش صید دانست و گفت: متاسفانه نیروهای ما در سال های اخیر بسیار کم شدند و از طرف دیگر تجهیزات شیلات نیز با برنامه‌ای که برای جلوگیری از سید غیرمجاز تدوین می شود همخوانی ندارد.

مدیرکل شیلات فرسودگی تجهیزات صیادی ماهیگیران و همچنین هزینه های بالای خرید تور و طناب و موارد دیگر را از دیگر دلایل کاهش صید دانست و گفت: شرایط سخت اقتصادی سبب شد صیادان غیرمجاز در سال های اخیر دهها برابر افزایش یابند و همه اینها سبب کاهش صید قانونی شده است.

اسحاقی به کاهش ۲۴ درصدی صید ماهیان استاخوانی در سال جاری اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تا به امروز تنها یک هزار و ۳۲۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر در ساحل مازندران صید شد. 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شناور دریاپاک بزرگترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی‌های نفتی در دریا

ی بهمن 19 , 1399
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، محمدرضا اله یار با اشاره به اینکه ساخت نخستین و بزرگترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی‌های نفتی در سال جهش تولید، تحت عنوان شناور دریاپاک؛ توسط متخصصان ایرانی نهایی و آماده بهره‌برداری است، اظهار داشت: مبلغ سرمایه‌گذاری این شناور معادل ۲۱ میلیون یورو از […]

همچنین بخوانید: