موضوعات: سرخط خبرها

توسعه زیرساخت برای بهره گیری مناسب از ظرفیت‌های گردشگری دریایی دستور کار جدی سازمان بنادر است/ ظرفیت مسافرت دریایی کشور به ۲۵ میلیون نفر می رسد/ افتتاح اولین و پیشرفته ترین بندر گردشگری کشور تا پایان ۱۴۰۰

زمان مطالعه: 3 دقیقه



مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اگرچه تمرکز گردشگری طی سال‌های گذشته در بخش جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی در خشکی بود، اما ظرفیت‌های طبیعی در ساحل و جذابیت‌های دریایی در ایران نشان می‌دهد که از این حیث، هیچ نقیصه و کمبودی در منطقه و حتی در دنیا نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توسعه گردشگری ساحلی و دریایی، تصریح کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های گردشگری دریایی، لازم است تا تلاس کنیم هیچ کمبودی در زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری در حوزه دریا نداشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۴ میلیون نفر ظرفیت مسافر دریایی در کشور وجود دارد، افزود: این میزان، با برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا، به ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید؛ بر این اساس ۵۷ فروند کشتی مسافری با ۷۵۰۰ صندلی در مسیر بندر عباس به قشم فعال است.

راستاد با اشاره به ثبت ۱۲ هزار قایق فعال در خطوط تفریحی، خاطرنشان کرد: شناورها باید کاربری گردشگری داشته باشند، که ۵۰۰ فروند از این تعداد، در باشگاه‌های گردشگری فعال هستند.

۵۰ فروند لندینگ‌کرافت در بنادر کشور وجود دارد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: علاوه بر این موارد که به جابه‌جایی مسافر و گردشگری اختصاص دارند، ۵۰ فروند لندینگ‌کرافت در بنادر کشور وجود داشته که در پیک سفرها به ۶۰ عدد افزایش پیدا می‌کنند. این لندینگ‌کرافت‌ها ظرفیت جابه‌جایی ۲۵۰۰خودرو و ۸ هزار نفر مسافر را دارند که مسافران همان سرنشینان خودرو هستند که مسیر اصلی تردد آن‌ها بین سرزمین‌های اصلی و جزیره قشم است. البته این ترددها در نقاط دیگر از جمله کیش و به شکل محدود بین گناوه و خارک نیز برقرار است.

وی درباره ترمینال‌های دریایی ساخته شده توسط سازمان بنادر گفت: پایانه مسافری حقانی در شهر بندر عباس که برای تردد مسافران به جزیره قشم و هرمز فعال است و همچنین در بندر شهید باهنر ترمینال مسافری مجهزی وجود دارد که برای سفرهای خارجی( بندر شارجه در امارات) استفاده می‌شود.

راستاد از سفر دریایی منظم بین سه بندر بوشهر، خارک و گناوه خبر داد و خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین، بهترین و پیشرفته‌ترین بندر صرفا گردشگری در ساحل چمخاله در دست احداث است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با روندی که دارد تا پایان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده و می‌تواند به یکی از نقاط جذاب نوار ساحلی استان گیلان تبدیل شود.

اعطای ۹۰ مجوز ایجاد زیرساخت‌های گردشگری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعطای ۹۰ مجوز ایجاد زیرساخت‌های گردشگری توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد تا تسهیلات وجوه اداره شده این سازمان را که سهل الوصول هم هستند، برای توسعه گردشگری دریایی در حوزه ساخت شناور و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز در اختیار متقاضیان بخش خصوصی قرار دهد.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر برای بهبود شرایط تردد گردشگری دریایی در نوار ساحلی شمال و جنوب کشور، ۷۵ اسکله و تاسیسات مختص گردشگری را با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان از منابع  داخلی ایجاد کرده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: اگرچه وضعیت گردشگری دریایی کشور ایده‌آل نیست، ولی با اقدامات توسعه‌ای صورت گرفته در مقایسه با سال‌های گذشته، تحولات جدی داشته است.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت