جزییات ساخت بزرگترین بندر تجاری ایران با ظرفیت 100 تا 200 میلیون تنی/ تمرکز ویژه بر ایجاد کاربری کانتینری به ویژه ترانزیت و ترانشیپ کالا و تبدیل آن به هاب کانتینری منطقه/ مزیت اصلی بندر؛ دسترسی به اعماق بالا با حداقل هزینه به منظور پذیرش بزرگترین سایز کشتی ها/ آغاز بهره برداری؛ بعد از سال 1411

زمان مطالعه: 3 دقیقه



مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جزییات ایجاد بندر بزرگ تجاری در محدوده کوه مبارک شهرستان جاسک را تشریح و اعلام کرد: این بندر در سه فاز و با ظرفیتی بین 100 تا 200 میلیون تن ایجاد و به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل خواهد شد.

محمد راستاد در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه توسعه و ایجاد بنادر تجاری، گامی بسیار مهم و راهبردی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در سواحل مکران به شمار می آید، اظهار داشت: بر اساس مطالعات و هدفگذاری صورت گرفته، از سوی سازمان بنادر؛ یک بندر جدید بزرگ تجاری دیگر با قابلیت پهلودهی کشتی های اقیانوس پیما در طول سواحل مکران ایجاد خواهد شد.

 

وی ادامه داد: بهترین گزینه ممکن و ارزیابی شده در محدوده شهرستان جاسک قرار دارد و انتظار داریم پس از افق 1404 که طرح جامع بنادر بازرگانی تا آن زمان نهایی می شود، به سمت مراحل اجرایی این بندر جدید پیش برویم.

 

مراحل ساخت و ظرفیت بندر

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه، این بندر بزرگ تجاری در محدوده حوالی کوه مبارک ایجاد خواهد شد، گفت: ساخت این بندر در سه فاز برنامه ریزی شده و ظرفیت پیش بینی شده برای آن، بین 100 تا 200 میلیون تن است که از نظر ظرفیت با مقیاس بنادر فعلی، به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل خواهد شد.

 

راستاد افزود: یکی از مزیت های مهم جانمایی صورت گرفته به منظور ساخت این بندر، دسترسی به اعماق بالا با حداقل هزینه است که کمک می کند بتوانیم بزرگترین سایز کشتی ها را به راحتی پذیرش کنیم و به ظرفیت بالای بندری دست یابیم.

 

وی در رابطه با کاربری این بندر بزرگ تجاری و نیز زمان شروع ساخت آن، اعلام کرد: زمان ساخت قطعا پس از افق 1404خواهد بود و تا آن زمان به مرحله اجرایی می رسد، اما مراحل مطالعات تفصیلی را به مرور شروع می کنیم.

 

مزیت بندر؛ نزدیک تر شدن به مسیر تجارت جهانی شرق به غرب

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد کاربری این بندر بزرگ تجاری، بیان کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل کانتینری بیشترین سهم را در تجارت دریایی در دنیای امروز به خود اختصاص داده است، با ساخت این بندر، کشور ما در خارج از تنگه هرمز به مسیر تجارت جهانی شرق به غرب نزدیک تر می شود و این به عنوان یک مزیت برای بندری که در این محدوده قرار داد به شمار می آید و طبیعتا باید تمرکز خود را بر ایجاد ظرفیت کانتینری، به ویژه برای ترانزیت و ترانشیپ معطوف کنیم. 

 

راستاد ادامه داد: باید بتوانیم این بندر را به عنوان هاب کانتینری منطقه توسعه و تجهیز کنیم، هرچند در کنار آن می توانیم در رابطه با سایر محموله ها از جمله کالاهای فله خشک و کالاهای عمومی نیز ظرفیت سازی کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه عمده تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با ساخت بندر مربوطه، ایجاد یک ترمینال بزرگ کانتینری خواهد بود، گفت: بعد از سال 1411 باید بهره برداری از این بندر را آغاز کنیم.

گفتنی است؛ کوه مبارک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده و از طریق راه اصلی در ۱۵۵ کیلومتری میناب و ۶۵ کیلومتری جاسک قرار دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جذب ۲۵۰۰۰ دریانورد هندی توسط کشور‌ها

ش اسفند 16 , 1399
زمان مطالعه: 3 دقیقه   به گزارش گروه بین‌الملل مرین‌پرس، “Narendra Modi” نخست وزیر هند در اجلاس سران حمل و نقل، صنایع و بنادر هند با اشاره به اختصاص بودجه هنگفت 82 میلیارد دلاری هند برای توسعه بنادر یاد‌آور شد: با اختصاص این مبلغ تعهد گسترده‌ای در بخش دولتی و خصوصی برای […]

همچنین بخوانید: