حفاظت و مرمت کشتی تاریخی پرسپولیس آغاز شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

حفاظت و مرمت کشتی تاریخی پرسپولیس آغاز شد

 

محمد حسین ارسطوزاده در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس اظهار داشت: با توجه به اهمیت تاریخی کشتی پرسپولیس و نقش آن در معرفی هر چه بیشتر تاریخ خلیج فارس، حفاظت و مرمت این کشتی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر گفت: اقدامات حفاظتی و مرمت کشتی تاریخی پرسپولیس واقع در محوطه موزه منطقه‌ای خلیج فارس آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این کشتی تاریخی در محوطه بیرونی موزه منطقه‌ای خلیج فارس نگهداری می‌شود، اذعان داشت: همین امر باعث شده شرایط محیطی برای پوسیدگی هر چه بیشتر این کشتی فراهم شود.

این مقام مسئول در استان بوشهر، یادآور شد: حفاظت و مرمت کشتی پرسپولیس با استفاده از اعتبارات ملی در حال انجام است.

کشتی ۱۱۰ ساله پرسپولیس که هدیۀ آلمان‌ها به ناصرالدین شاه است و به عنوان نخستین ناو جنگی ایران شناخته می‌شود، به موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس منتقل شده است.

کشتی تاریخی پرسپولیس که بیش از یک قرن در زیر آب‌های خلیج فارس در نزدیکی بندر بوشهرمدفون شده بود؛ توسط نیروی دریایی ارتش طی عملیاتی شبانه روزی ظرف مدت دو ماه، از آب‌های خلیج فارس بیرون کشیده شد.

این کشتی به منطقه سبز‌آباد بوشهر که متعلق به نیروی دریایی ارتش است و بعد‌ها به مکان موزه دریا و دریانوردی تبدیل شد، انتقال یافت.

کشتی پرسپولیس اولین کشتی توپدار ایران در دورۀ قاجار بوده که در سال ۱۸۸۵ میلادی خریداری و جهت بهره‌برداری در نیروی دریایی ناصرالدین شاه در آب‌های خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته است.

این کشتی بخار ۶۰۰ تنی با حدود ۴۵۰ اسب بخار به سفارش یکی از پسران مخبرالدوله ساخته شد و سالی یکی الی دو بار به بنادر هند می‌رفت و تحت تعمیر قرار می‌گرفت. کشتی پرسپولیس در دوره ناصر‌الدین شاه از آلمان به بندر بوشهر وارد شد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بزرگترین پایانه نفتی کشور در جاسک ساخته می‌شود/ بندر جاسک دومین بندر اقیانوسی کشور

ش اسفند 16 , 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس به نقل از فارس، محمد اسلامی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت بندر جاسک (به عنوان دومین بندر اقیانوسی کشور)، بیان کرد: ما ابتدا بندر اقیانوسی چابهار را داریم که فاز اول آن تکمیل شد، برخی تجهیزات هم آمد و فاز دوم […]

همچنین بخوانید: