تانکر نفتی فرسوده در سواحل یمن؛ یک بمب ساعتی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یک نفتکش فرسوده در سواحل یمن بلاتکلیف رها شده است. سازمان ملل متحد درباره وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی هشدار داده است. انفجار در این تانکر یا غرق شدن آن‌، بحران بشر‌دوستانه منطقه را هم وخیم‌تر می‌کند.

 

 

به گزارش «مرین‌پرس» از دویچه وله، تصاویر ماهواره‌ای از تانکری که در سواحل یمن شناور است، نگران ‌کننده‌اند. این تانکر حامل ۲/ ۱ میلیون بشکه نفت خام است.

 

حوثی های یمن تصویری برداری زمینی از این تانکر را ممنوع کرده‌اند و می‌گویند سواحل روبه‌روی این تانکر «منطقه نظامی» است.

 

این تانکر ۴۵ ساله که حدود ۳۶۰ متر طول آن است، فرسوده است. بدنه ‌و دریچه‌های این تانکر که از پنج‌سال پیش تعمیر و مراقب‌نشده، احتمالأ زنگ‌زد‌ه‌اند و سیستم مهار آتش آن ممکن است از کار افتاده باشد

 

سازمان ملل نگران بروز سانحه‌ای در این تانکر است. لیزا گراند، هماهنگ‌كننده فعالیت‌های سازمان ملل در یمن به شبکه رادیو و تلویزیون دولتی آلمان گفته است: « این نفتکش هر آن ممکن است متلاشی شود. آنگاه یک فاجعه سه گانه به وجو خواهد آمد: یک فاجعه وحشتناک زیست محیطی، فاجعه‌ای برای حمل و نقل دریایی و فاجعه بشردوستانه.»

 

سازمان ملل متحد دو سال است که تلاش می‌کند تیمی از متخصصان خود را برای بازدید از این تانکر راهی منطقه کند. اعزام این تیم نیازمند موافقت دو طرف درگیر در جنگ داخلی یمن، حوثی ها و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است. ائتلاف نظامی سعودی که از دولت یمن حمایت می‌کند و حوثی ها بر سر مالکیت محموله نفت این تانکر اختلاف نظر دارند.

 

احمد عبدالله دارس، وزیر نفت حوثی‌ها در مصاحبه با شبکه رادیو و تلویزیون دولتی آلمان گفته است حوثی‌ها اعتراضی نسبت به بازرسی فنی از این تانکر ندارند «اما هر وقت تیمی از کارشناسان ما تلاش می‌کنند به نفتکش برسد، جنگنده سعودی به ما حمله می‌کنند».

 

دارس گفته که با این حال حوثی‌ها موفق شدند یک نشتی کوچک این تانکر را به طور موقت تعمیر کنند، اما این تانکر نیازمند تعمیر جدی است.

 

 

ارزش محموله این نفکش پس از همه‌گیر شدن ویروس کرونا کاهش یافته، اما درآمد حاصل از فروش ‌آن، هنوز مبلغ قابل توجهی برای حوثی‌های یمن است. عبدالله دارس گفته است: «ما باید حقوق کارکنانمان را پرداخت کنیم که با درآمد حاصل از فروش نفت این تانکر ممکن می‌شود.»

 

 

به نظر می‌رسد عربستان سعودی موافق فروش نفت این تانکر نیست. لیزا گراند می‌گوید فروش محموله این تانکر یا تقسیم درآمد آن مسئله طرف‌های درگیر است و اولویت سازمان ملل در حال حاضر دسترسی به تانکر برای بازرسی آن و انجام اقدامات لازم، برای جلوگیری از بروز فاجعه است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عزت و سربلندی انقلاب، مدیون خون شهداست

ش مرداد 4 , 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقه فرمانده نیروی دریایی ارتش : عزت و سربلندی انقلاب، مدیون خون شهداست امیر دریادار خانزادی در دیدار با خانواده شهید حادثه شناور کنارک گفت: تسلیحات دشمن در برابر ایمان و توانایی‌های ما ناکارآمد است و امروز ایران، عزت و سربلندی خود را مدیون خون پاک شهدا […]

همچنین بخوانید: