اجرای عملیات تعمیر و مهار نشت نفت خطوط لوله میدان نفتی ابوذر

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عملیات پیچیده و دشوار تعمیر و مهار نشت نفت از خطوط لوله میدان نفتی ابوذر در منطقه خارگ توسط واحد تعمیرات زیرآب منطقه لاوان با موفقیت انجام شد.

رئیس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان در این زمینه گفت: تیم غواصی این واحد به منظور مهار نشت نفت از خطوط لوله نفت در میدان ابوذر، پس از تجهیز کارگاه بر روی شناور لیما ۳، در روز ۱۵ دی‌ماه به سمت میدان ابوذر در فاصله ۲۸۰ مایلی حرکت کرد و پس از ۴۰ ساعت به مقصد رسید.

امیرعباس نوید افزود: در نخستین اقدام با هماهنگی کارکنان سکوی ابوذر، عملیات تحت فشار قرار دادن خط لوله ۱۶ اینچ سکوی A17 به AA به منظور نشت‌یابی آغاز شد و در این عملیات ۳ نقطه نشت روی این خط لوله شناسایی و بویه‌گذاری شدند. سپس بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از جانب منطقه خارگ عملیات روی این خط متوقف و اقدام مشابه روی خط لوله ۱۶ اینچ A19 به AC در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: بر روی این خط لوله در ابتدا دو محل نشت شناسایی و ثبت شد که پس از ثبت مختصات و بویه‌گذاری، الگوی لنگر‌اندازی (ANCHOR PATTERN) برای استقرار کشتی بر روی محل، توسط تعمیرات زیرآب طراحی و وزنه‌های ۱۰ تنی در عملیاتی دقیق و حساس مابین خطوط لوله قرار داده شدند. پس از آن شناور پشتیبانی عملیات غواصی لیما ۳ در میان این لنگرها قرار داده شد و با وایرها و طناب‌های ویژه بر روی محل نشت اول مهار و مستقر شد، تا غواصان بتوانند پس از خاموش شدن موتور و پروانه‌های کشتی وارد آب شوند. این عملیات برای مهار هر نقطه نشت باید تکرار شود.

آقای نوید افزود: با تلاش فراوان در نهایت تا روز یکم بهمن دو نقطه نشت با استفاده از کلمپ‌های نشت‌بند مهار شدند اما به دلیل ورود جبهه هوای طوفانی با سرعت بیش از ۳۰ گره دریایی به ناچار عملیات متوقف و پس از یک هفته کلمپ نصب شده روی دومین نقطه به دلیل معیوب بودن کلمپ تعویض شد. در روز ۹ بهمن پس از پایان عملیات تعمیر، از ساعت ۷ صبح خط لوله تحت فشار عملیاتی قرار داده شد و در ساعت ۱۷ پس از اطمینان از عدم وجود نشت، تولید از این خط لوله از سرگرفته شد.

وی با بیان اینکه عمق محل عملیات ۴۰ متر است، گفت: خطوط لوله در این میدان دارای پوشش بتون مسلح بوده و در زیر بستر دریا مدفون شده‌اند، که پس از گودبرداری و دسترسی به زیر لوله، عمق محل بعضا تا ۴۲ متر افزایش پیدا می‌کند. با توجه به عمق و سرمای آب در این فصل، بیشترین زمان ممکن برای غواص برای کار در این عمق ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است و پس از این مدت، حدود ۷۰ دقیقه برای بازگرداندن غواص به سطح آب زمان لازم است تا برداشت فشار به صورت ایمن انجام شود. بنابراین چنانچه به هر دلیلی مانند حوادث غیر قابل پیش‌بینی، جراحت و … غواص بدون رعایت زمان برداشت فشار به سطح آب برسد، منجر به بروز فلج و صدمات پایدار و حتی مرگ خواهد شد.

رئیس تعمیرات زیر آب منطقه لاوان، گفت: با توجه به احتمال آغشته شدن بدن غواص به نفت و ضرورت اجرای ایستگاه‌های برداشت فشار در اعماق مختلف و درون اتاق فشار با گاز تنفسی اکسیژن خالص، احتمال واکنش شیمیایی بین اکسیژن و چربی و بروز انفجار از چالش‌های بسیار حساس و نگران‌کننده این قبیل عملیات بوده و نشان‌‌دهنده اهمیت جبران کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و ابزارآلات در واحد تعمیرات زیرآب است.

وی افزود: مشکلات دیگری از قبیل توقف‌های مکرر به دلیل مواج شدن دریا، شدت جریان جزر و مد، محدودیت شدید دید در زیر آب، سرمازدگی/گرمازدگی، فقدان کشتی مجهز به سیستم ۴ لنگره) (۴ POINT MOORIN ، همچنین شناور لنگرانداز (ANCHOR HANDLING TUG)، قدیمی و معیوب بودن ابزارآلات زیرآب، کمبود و به روز نبودن تجهیزات غواصی و حتی در یک مورد مزاحمت ناو آمریکایی که با حمایت دلگرم‌کننده عزیزان نیروی دریایی سپاه به سرعت برطرف شد، را می‌توان از سختی‌های خاص در تعمیرات زیرآب برشمرد که ویژه عملیات تعمیرات زیرآب است و به طور حتم تصور آنها برای دیگران مشکل خواهد بود.

به گزارش «مرین‌پرس» از شرکت نفت فلات قاره، وی در پایان گفت: بر خود و همکارانم در تعمیرات زیرآب منطقه لاوان لازم می‌دانم از همکاری و حمایت صمیمانه رئیس منطقه خارگ و دیگر مسئولان و به‌ویژه برادران عزیز خود در واحد تعمیرات زیرآب خارگ و همچنین همکاران سکوی ابوذر، کمال قدردانی و تشکر را داشته باشم. امیدوارم همه دست در دست یکدیگر به تلاش در جهت افزایش تولید و حفظ و نگهداری تاسیسات در خلیج فارس ادامه دهیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بلژیک بندر ترکیبی تشکیل می‌دهد

ی بهمن 26 , 1399
زمان مطالعه: 4 دقیقه   به گزارش گروه بین‌الملل مرین‌پرس، موضوع ادغام دو بندر آنتورب و زیبراگ تا کنون چند بار مطرح شده است، اما با مخالفت برخی از مقامات این کشور مواجه شده که در حال حاضر بحث آن به صورت جدی پیگیری می‌شود. “آنیک دی ریدر” رئیس هیئت […]

همچنین بخوانید: