استراتژی دوجانبه چین از هوا و دریا برای جنگ فرسایشی علیه ژاپن در جزایر مورد مناقشه

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گفته تحلیلگران، پکن حضور نظامی و گارد ساحلی خود را در نزدیکی جزایر سنکاکو افزایش داده است تا توکیو را تحت فشار قرار دهد.

جزایر غیرمسکونی سنکاکو که در دریای شرق چین قرار دارد، سال‌ها است که مورد مناقشه ژاپن و چین است و هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند. این جزایر بنام Senkakus در ژاپن و Diaoyus در چین، اکنون تحت مدیریت ژاپن است اما هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند.

به نظر می‌رسد سیاست چین در مورد جزایر سنکاکو این است که مقاومت ژاپن را به مرور کاهش دهد، سیاستی که تاثیرگذار هم بوده است.

در چند سال گذشته، چین حضور غیرنظامی و نظامی خود را در فضای هوایی و آب‌های اطراف جزایر سنکاکو افزایش داده است.

چین به عنوان بخشی از استراتژی خود، هواپیماهای نظامی را با صدها پرواز به منطقه اعزام کرده و نیروهای نظامی ژاپن را جزایر سنکاکو از طلوع تا غروب آفتاب، آزار داده است.

ناظران می‌گویند این تاکتیک باعث تخلیه انرژی پرسنل و تجهیزات ژاپنی می‌شود، اما خطری بزرگ برای چین نیز به دنبال دارد و آن دشمن شدن توکیو با پکن است.

گارد ساحلی ژاپن گزارش تعداد کشتی‌های گارد ساحلی چین را در نزدیکی سنکاکو در سال ۲۰۰۸ آغاز کرد. برای مدتی فقط چند مورد وجود داشت بیشتر از ۱۰ مورد در سال؛ اما در سپتامبر ۲۰۱۲، دولت ژاپن این جزایر را ملی کرد و در پایان سال، چین ۴۲۸ کشتی محافظ ساحلی را به آب‌های مجاور جزایر اعزام کرد.

از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، به طور متوسط ۷۲۰ کشتی محافظ ساحلی چین به داخل آب‌های سنکاکو وارد شده‌اند و در سال ۲۰۲۰، هزار و ۱۵۷ کشتی چینی به منطقه مجاور جزایر رفتند که بیش از ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و نسبت به سال ۲۰۱۲ تقریباً سه برابر شده است.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده که طی سال منتهی به مارس، جنگنده‌های ژاپنی به ۶۳۸ حمله هواپیماهای جنگی چین پاسخ دادند که تقریباً همه آنها در نزدیکی جزایر بودند.

کیودو نیوز در ماه جولای با استناد به منابع دولتی، گزارش داد که پروازهای مکرر چینی‌ها، نیروی دفاع هوایی ژاپن را مجبور می‌کند هر روز از طلوع تا غروب خورشید بر فراز دریای چین شرقی پرواز کند.

از آن زمان دو کشور توافق کرده‌اند که مذاکرات در مورد جزایر را از سر بگیرند.

یاسوهیده ناکایاما، وزیر دفاع دولت ژاپن، در اوایل دسامبر اظهار داشت که فعالیت‌های دریایی رو به رشد چین در آب‌های اطراف ژاپن یک تهدید است. وی همچنین تحرکات پکن را تلاشی برای تغییر یک‌جانبه وضع موجود در دریای شرق چین خواند.

ناکایاما گفت: «هر روز، کشتی‌های چینی و کشتی‌های گارد ساحلی سعی می‌کنند وارد آب‌های سرزمینی ما شوند.»

متخصصان نظامی می‌گویند فشار هواپیماهای جنگی چینی، توان نیروهای دفاع هوایی ژاپن را در حفظ عملیات عادی خود به شدت تحت فشار قرار داده است. استراتژی چین برای سنکاکو به فرسایش مقاومت ژاپن در طول زمان بستگی دارد تا درنهایت توکیو بدون جنگ تسلیم شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امام جمعه گناوه: مسئولان برای تقویت معیشت مرزنشینان کمک کنند

ش دی 13 , 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، روابط عمومی دفتر امام جمعه گناوه روز شنبه به نقل از حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی در دیدار با ناظر گمرک‌های استان بوشهر افزود: باتوجه به اینکه کسب و کار و معیشت بیشتر مردم ساحل نشین بویژه استان بوشهر و شهرستان گناوه به دریا […]

همچنین بخوانید: