موزه دریا و دریانوردی بوشهر بازسازی می‌شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

موزه دریا و دریانوردی بوشهر بازسازی می‌شود

محمد حسین ارسطو زاده در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس اظهار داشت: ساختمان موزه منطقه ای خلیج فارس با مساحت سه هزار و 300 متر با ۱۵ گالری و ۵۳۰ متر مربع ویترین  موزه ای است که قسمت اعظمی از آثار تاریخی منقول استان و سایر استان های همجوار واقع در کرانۀ خلیج فارس  در آن به نمایش گذاشته شده است.

 مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، ادامه داد: بخش زیاد این اشیا‌، میراث تاریخی به جا مانده از کرانه و پسکرانه‌های خلیج فارس است.

وی با اشاره به اینکه ساختمان این موزه یک بنای تاریخی است که جهت تبدیل شدن به موزه چندین سال است که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، بیان داشت: در این موزه تاریخ، اقلیم و مردم شناسی خلیج فارس به نمایش گذاشته شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر عنوان کرد: تاریخ، اقلیم و مردم شناسی منطقه خلیج فارس از پیش از تاریخ تا دوران متاخر شامل دوران پارینه سنگی‌، پیش از تاریخ‌، دوره ایلامی‌، هخامنشی‌، اشکانی‌، ساسانی‌، دوران اسلام و معاصر بوده که در دو بخش تاریخی و محتوایی در قالب گالری‌های مختلف چیدمان شده است.

وی با تاکید بر اینکه موزه دریا و دریانوردی بوشهر، نشان از توانمندی استان بر پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس است از بازسازی فضای داخلی و چیدمان این موزه خبر داد.

به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، نور پردازی ساختمان موزه و نیز ایجاد مبلمان محوطه موزه از دیگر اقداماتی است که در موزه دریا و دریانوردی صورت خواهد گرفت.

ارسطوزاده با اشاره به اینکه این موزه در محوطه موزه منطقه‌ای خلیج فارس واقع شده است، بیان داشت: انتظار می‌رود با توجه به بهره برداری از موزه منطقه‌ای خلیج فارس و افزایش بازدید کنندگان، موزه دریا و دریانوردی نیز بیش از گذشته مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

لازم به ذکر است، موزه دریانوردی خلیج فارس در بوشهر شامل ساختمان کنسولگری و عمارت کلاه فرنگی است که در آن در غرفه‌های مختلف ادوات و تجهیزات نظامی و نیروی دریایی به نمایش درآمده است.

این بنا تا پایان جنگ جهانی دوم در اختیار دولت انگلیس بود تا آنکه در سال 1946 میلادی بعد از انتقال نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین، این عمارت به دولت ایران تحویل شد و در اختیار نیروی دریایی ایران قرار گرفت.

این موزه در که درمنطقهٔ سبزآباد بندر بوشهر قرار دارد در محوطه موزه 40 قطعه ادوات سطحی و زیرسطحی جنگی دریایی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله قاجار و کشتی پرسپولیس نگهداری می‌شود.

موزه دریا و دریانوری با مساحت هشت هکتار از حیث واقع بودن عمارت کنسولگری وکلاه فرنگی و نمایش شناورهای دریایی از جمله کشتی پرسپولیس و دیگر ادوات دریانوردی و نظامی و نیز دارا بودن مناظر طبیعی و چشم نواز، لحظات مفرح و زیبایی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

در بنای تاریخی عمارت کلاه فرنگی در ویترین‌های مختلف ادوات و تجهیزات نظامی و نیروی دریایی از قبیل قطب نماها، دوربین‌های دریایی و دید در شب، تجهیزات بی‌سیم، ظروف سربازان و کارمندان نیروی دریایی و کشتی‌ها، نقشه‌های مختلف‌، اسناد و مدارک مختلف همچون عملیات‌های نیروی دریایی از جمله عملیات مروارید، همچنین زندگینامه شهیدان نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس نگه‌داری می‌شود.

ماکت‌های لنج ،تجهیزات پزشکی و بهداشتی کشتی‌های نظامی، تابلو آموزش گره‌های دریایی، نقشه‌های تاریخی‌، ماشین‌های تایپ لاتین و فارسی قدیم مورد استفاده در کشتی، انواع سنگ‌ها، صدف‌ها و موجودات دریایی نیز در این موزه نگه‌داری می‌شود.

در محوطه بیرونی عمارت کلاه فرنگی نیز انواع قایقهای جنگی و نظامی، زیردریایی‌ها، شناوهای مجهز به تجهیزات نظامی که در دوران دفاع مقدس به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده و کشتی پرسپولیس به نمایش گذاشته شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارتفاع موج در خلیج‌فارس تا ۱.۵ متر می‌رسد /افزایش دمای هوا و گردوخاک

س فروردین 3 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه مرین‌پرس/بوشهر بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از اول وقت فردا با افزایش تدریجی سرعت جریانات جنوبی که در شمال خلیج فارس و سپس در سواحل استان و تداوم ورزش آن طی روزهای پنجشنبه و جمعه دریا در این مدت مواج و متلاطم خواهد بود. همچنین جریانات […]

همچنین بخوانید: