جامعه دریایی نگران انسداد کانال سوئز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش گروه بین‌الملل مرین‌پرس به نقل از سایت‌های خبری دریایی؛ زمانی که کشتی ۴۰۰ متری شرکت  Evergreen بر اثر توفان و گرد وغبار شدید و وزش باد نتوانست از کانال عبور کند و باعث انسداد این کانال جهانی شد تجارت دریایی با میلیون‌ها دلار خسارت مواجه شد که به گفته کارشناسان این قبیل خسارت قابل تامین توسط شرکت‌های بیمه هم نیست.

بر اساس گزارش‌های رسیده علی‌رغم گذشت چند روز هنوز خبری از باز شدن کانال در دست نیست و کشتی همچنان در عرض کانال سوئز به گل نشسته و شرکت Smit Salvage هلند به شدت در حال تلاش برای شناور کردن آن است.

در همین حال صاحبان محموله‌های این کشتی که باعث انسداد کانال سوئز شده نگران فاسد شدن و از بین رفتن کالا‌های خویش هستند.

در گزارش‌های منتشر شده، آمده است کانال سوئز با ۱۹۲  کیلومتر طول یک مسیر حمل و نقلی مهم جهانی است و یک نقطه اتصال بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود که روزانه  کشتی‌های زیادی از آن عبور می‌کنند به گونه‌ای که فقط  ۳۰ درصد کشتی‌های کانتینری از این کانال عبور می‌کنند و در صورت فقدان این کانال حداقل باید مسیر یک هفته‌ای طولانی  را طی کنند.

کارشناسان بیمه می‌گویند کشتی‌های کانتینری در ابعاد ۴۰۰ متری در ازای خسارت بدنه و ماشین‌آلات ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار بیمه شد‌ه‌اند که این کشتی نیز در بازار بیمۀ ژاپن بیمه شده و به همین جهت هزینه‌های عملیات نجات باید برعهده بیمه گر بدنه و ماشین‌آلات باشد.

در این راستا  رئیس دریایی بیمه McGill and Partners می‌گوید: خسارتی که به تجارت دریایی وارد می‌شود بیش از آن چیزی است که به کشتی وارد شده است، زیرا ده‌ها کشتی منتظرند تا مسیر دریایی باز شود و روزانه این کشتی‌ها خسارت هنگفتی را متحمل می‌شوند.

یک کارشناس و تحلیلگر دریایی نیز به خبرنگار Marine Insight گفت: این تصادف بزرگترین فاجعه کشتی‌های کانتینری است که باعث سر و صدای زیادی شده است و خسارت بالایی را به صنعت کشیرانی تحمیل کرده است.

از سوی دیگر عکس‌العمل مقامات کانال سوئز حاکی از وارد آمدن خسارت زیاد به کانال سوئز است چراکه آنان به منظور لایروبی و برداشتن سنگ و ماسه اطراف کانال مجبور به انعقاد قرار‌داد با شرکت‌های حفاری و نیروی انسانی برای آزاد کردن حاشیۀ کانال هستند.

به گفتۀ آنان ادعایی  نیز به منظور تأمین خسارت‌های وارد آمده به کانال وجود دارد.  

شایان ذکر است کشتی شرکت  Evergreen تایوان با ظرفیت ۲۰۰۰۰ TEU کانتینر باعث انسداد کانال سوئز شده و بر اساس برآورد‌های خبرگزاری بلوم‌برگ روزانه ۱۰ میلیارد دلار از تجارت دریایی را تحت تأثیر قرار داده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با باز نشدن کانال سوئز خساراتی که در این مدت به تجارت دریایی وارد خواهد شد بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود.

در پایان این گزارش آمده است خوشبختانه بیمه‌های دریایی نگران هیچگونه آلودگی در کانال نیستند و کارشناسان بیمه معتقدند مسئولان کانال سوئز نباید نگران آلودگی کانال باشند چراکه هیچ گونه مواد آلوده کننده در کشتی وجود ندارد، اما برخی از آنان معتقدند ممکن است برای آزاد کردن کشتی از وضعیت فعلی نسبت به تخلیۀ بار و میزان سوخت اقدام شود که همین کار به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد.

خط کشتیرانی تایوان شرمنده جهانی

خط کشتیرانی Evergreen Line تایوان که یکی از کشتی‌های آن باعث انسداد کانال سوئز شده اخیراً ۲۰ کشتی کانتینری به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار را به کارخانه صنایع سنگین سامسونگ سفارش داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل مرین‌پرس ظرفیت هر یک از این کشتی‌ها حدود ۱۵۰۰۰ TEU است و قیمت هرکدام بین ۱۱۵ تا ۱۳۰ میلیون دلار در نوسان است.

ارزش کل قرار‌داد بین ۲.۳ تا ۲.۶ میلیارد دلار تعیین شده و قرار است شرکت سامسونگ این کشتی‌ها را تا سال ۲۰۲۵ به طور کامل به تایوان تحویل دهد.

به گزارش مؤسسه تحقیقاتی کلارکسون شرکت سامسونگ با دریافت این سفارش ارزش کلی سفارشات را در سال ۲۰۲۱ به ۴۲ کشتی به ارزش پنج میلیارد دلار رساند.

گفته می‌شود خط کشتیرانی Evergreen در حال حاضر نزدیک ۲۰۰  کشتی با ظرفیت حمل ۱.۳ میلیون TEU را در دست ساخت دارد و این شرکت جدیدترین کشتی‌های خود را در دسامبر سال ۲۰۲۰ تحویل گرفت.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ خط کشتیرانی تایوان ۱۶ کشتی کانتینری را که ۱۲۰۰۰ TEU کانتینر ظرفیت دارند را تحویل گرفته است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از دلفین‌های گوژپشت

ش فروردین 7 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس از تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از دلفین‌های گوژپشت در نخیلو خبر داد. مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان محیط‌زیست، بیان داشت: این پروژه مهم محیط زیست دریایی با همکاری همه ذی‌نفعان تهیه می‌شود. […]

همچنین بخوانید: