سران آمریکا و ژاپن جبهه‌ای متحد علیه چین تشکیل می‌دهند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک مقام بلندپایه ایالات متحده اعلام کرد که در نشست روز جمعه، «جو بایدن» و «یوشیهید سوگا» در مورد موضوع تایوان که از دغدغه‌های جدی چین است، یک جبهه متحد را تشکیل می‌دهند.

انتظار می‌رود که بایدن در این دیدار که نخستین دیدار رسمی خود با یک رهبر خارجی است، با یوشیهید سوگا بر سر صدور بیانیه‌ای مشترک در مورد جزیره مورد ادعای چین- تایوان- به توافق برسند.

به گفته این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، بایدن و سوگا همچنین در مورد نحوه برخورد چین با اقلیت مسلمانان اویغور در منطقه سین کیانگ و نفوذ پکن بر هنگ کنگ بحث و گفتگو خواهند کرد.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد که «با توجه به تمایل واشنگتن به حفظ صلح و ثبات و حفظ وضع موجود [در منطقه ایندوپاسیفیک] صدور بیانیه رسمی و انجام رایزنی حول این محورها انتظار می رود».

گفتنی است، آخرین بار در سال ۱۹۶۹ میلادی و پیش از عادی سازی روابط میان توکیو-پکن، رهبران آمریکا و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک به موضوع تایوان اشاره کردند. در آن سال نخست وزیر ژاپن گفته بود که حفظ صلح و امنیت در منطقه تایوان برای امنیت این کشور مهم و ضروری است.

اما حال این اقدام بایدن و سوگا در تشکیل جبهه‌ای متحد با هدف افزایش فشار بر چین صورت می‌گیرد. با این وجود، این بیانیه مشترک احتمالاً فاقد آن چیزی است که ایالات متحده امیدوار است از سوی نخست وزیر ژاپن شاهد آن باشد؛ نخست وزیری که از زمان قبول این تصدی در سپتامبر گذشته پیرو سیاست برقراری توازن میان دغدغه‌های امنیتی ژاپن با پیوندهای عمیق اقتصادی توکیو با پکن است.

گفتنی است، در بیانیه‌ای که در ماه مارس پس از دیدار وزرای دفاع و خارجه ژاپن و آمریکا صادر شد، دو طرف «بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان تأکید کردند» و نگرانیهای جدی خود را نسبت به وضعیت حقوق بشر در هنگ کنگ و سین کیانگ ابراز کردند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

طرح استحصال و تفکیک اتان مجتمع پتروشیمی عسلویه افتتاح شد

ج فروردین 27 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه   به گزارش خبرنگار مرین‌پرس از بوشهر، مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر در آیین افتتاح واحد تفکیک سی تو پلاس مجتمع پتروشیمی در عسلویه اظهار داشت: عملیات اجرایی این پروژه در سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور آغاز شد و به پایان رسید. پرویز راحت افزود: در فشار […]

همچنین بخوانید: