آیا دریای شمال می‌تواند جایگزین کانال سوئز باشد؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا دریای شمال می‌تواند جایگزین کانال سوئز باشد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مرین‌پرس، “Max Schwerdtfeger” تحلیلگر و کارشناس ارشد دریایی به  بررسی جایگزینی احتمالی دریای  شمال به جای کانال سوئز پرداخته و از قول مسئولان روسیه پیشنهاد استفاده  از دریای شمال را داده، اما در ادامه از قول برخی از مدیران خطوط کشتیرانی احتمال جایگزینی آن را رد کرده است.

در این گزارش از قول اپراتور بنادر و پایانه‌های روسیه آمده است می‌توان از این منطقه برای حمل و نقل تجاری دریایی استفاده کرد، اما این کار به تحقیقات و بررسی‌های اساسی نیاز دارد.

وی افزود: مسیر دارای پتانسیل‌های طولانی‌مدت و مثبت زیادی برای توسعه بیشتر تجارت دریایی است و ارزیابی موفقیت تجاری در آن نیاز به تجزیه و تحلیل‌های عمیقی دارد.

به گفتۀ وی در صورت راه‌اندازی موفقیت آمیز ترافیک حمل و نقل منظم بار در مسیر دریای شمال می‌توان شاهد بازنگری در برخی زنجیره‌های تدارکات باشیم.

وی یاد‌آور شد: البته معتقدم در مراحل اولیه احتمال هیچگونه تأثیر چشم‌گیری وجود ندارد، زیرا حجم کالایی که از دریای شمال می‌تواند عبور کند به هیچ عنوان  قابل مقایسه با ارقام کانال سوئز نیست، اما می‌توان با توسعه زیر‌ساخت‌های لازم تجارت دریایی را به آن سمت کشاند، اما فراموش نکنیم مسیر دریایی شمال یک پروژۀ بسیار پیچیده است که به انواع مختلف زیر‌ساخت‌ها نیاز دارد که عبارتند از: بنادر و پایانه‌های دریایی، مراکز حمل و نقل و لجستیک، اطلاعات، ارتباطات از راهِ دور، سیستم‌های ناوبری و نجات در طول سال، مجموعۀ انرژی و سایر تجهیزات.

“Max Schwerdtfeger” در ادامه گفت: استفاده از مسیر دریای شمال می‌تواند مسیر حمل و نقل کالا از آسیا به اروپا را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. برای مثال در حال حاضر یک سفر بین کرۀ جنوبی تا اروپا حدوداً ۳۴ روز طول می‌کشد، اما همین سفر از طریق دریای شمال به ۲۱ روز می‌رسد.

در همین حال یکی از مدیران مرسک نیز در این زمینه با اشاره به اینکه اکثریت مسیر‌های دریای شمال در قلمرو حاکمیت روسیه است گفت: این کشور به دنبال جذب حمل کالا از این مسیر است، اما این مسیر به راحتی نمی‌تواند جایگزین کانال سوئز باشد.

وی در ادامه گفت: این شرکت تنها شرکت بزرگ حمل و نقل جهانی است که از مسیر دریای شمال به طور آزمایشی و برای کسب تجربه استفاده کرده است و در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که دریای شمال جایگزین مناسبی برای مسیر‌های فعلی نیست وعلی‌رغم انسداد کانال سوئز لزومی برای پیگیری تردد در این مسیر نیست.

در ادامه این گزارش آمده است مسئولان شرکت حمل و نقل MSC نیز اعلام کردند سیاست خود را برای عدم استفاده از کانال سوئز و جایگزنی مسیر دریای شمال تغییر نمی‌دهند، زیرا در این مسیر چالش‌های ناوبری پُرخطر زیادی وجود دارد.

در همین حال مدیر‌عامل هاپاگ‌لوید اعلام کرد قصد تغییر سیاست خود را مبنی بر استفاده  نکردن از کانال سوئز ندارد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مواج بودن دریا در خلیج فارس

ج فروردین 27 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه   به گزارش مرین‌پرس، براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان هرمزگان با گذر ابر، در ارتفاعات استان، احتمال رگبار پراکنده باران گاهی رعد و برق و افزایش موقت باد دور از انتظار نیست. دریا نیز به ویژه ساعات بعد از ظهر با وزش باد نسبتاً شدید […]

همچنین بخوانید: