مروری بر مفهوم بندر هوشمند

زمان مطالعه: 3 دقیقه



بندر هوشمند، بندری است که از اتوماسیون و فناوری های نوآورانه از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بیگ دیتا و بلاکچین استفاده می کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اگرچه صنعت حمل و نقل، بنادر و کانتینر ، اغلب بخشی “محافظه کار” و “مقاوم در برابر تغییرات” تلقی می شوند، اما فناوری ها، سیستم ها و راه حل های جدیدی در حال ظهور هستند که این تصور را در سال های آینده تغییر خواهند داد و آینده ای روشن تر و یکپارچه تری را برای این صنعت رقم خواهند زند.

نیاز به تکامل و “هوشمند” شدن امروزه با تغییر نیازهای تجارت جهانی از اهمیت بالاتری برخوردار است. کشتی ها دائما در حال بزرگتر شدن هستند، کالاها با سرعت بیشتری جابجا می شوند و مسائل ژئوپلیتیکی چالش های جدیدی را برای بنادر در سراسر جهان ایجاد می کند.

در سال 2021 شاهد استقبال این صنعت از “فناوری های نوظهور” مانند Twins Digital و بهینه سازی جریان کالا بوده ایم. 

جریانی که شفافیت در عملکرد و امکان نظارت بر مسیر حمل کالا را برای مشتریان و صاحبان کالا به ارمغان می آورد. پیدایش فناوری 5G با سرعت اتصال بیشتر و تاخیر کمتر نیز به بهبود عملکرد بنادر کمک می کند.

دیجیتالی شدن فرآیندهای صنعتی

صنایع همواره به دنبال کارایی بالاتر و مدیریت بهتر منابع هستند و دیجیتالی شدن فرآیندهای صنعتی در این میان ، روش تولید کالاها و خدمات را متحول می کند. 

این تحول به اصطلاح “صنعت 4.0” نامیده می شود و به دلیل نیاز آشکار به گرفتن اطلاعات از تمام المان های در صنعت، اینترنت اشیا را می توان “سنگ بنای” آن دانست. 

صنعت دریانوردی و بندر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تغییرات با سرعت بالایی در حال انجام است.

به عنوان مثال بندر Esbjerg از یک پلتفرم تجسم داده Twin Digital استفاده می کند تا نه تنها میزان خروجی آلاینده های کربنی خود، بلکه همه گروه هایی را که از امکانات بندر استفاده می کنند شناسایی، نظارت و تجزیه و تحلیل کند. دیجیتالی شدن به این بندر اجازه داده تا گام های قابل توجهی در کاهش میزان تولید کربن در جامعه بندری بردارد.

اما دیجیتالی شدن تا حدود زیادی همچنان یک مقوله غریب در بنادر است. طبق آخرین گزارش ها در فوریه 2021 ، از 4،900 بندر در سراسر جهان، 80 درصد همچنان برای مدیریت خدمات دریایی به فرایندهای قدیمی و دستی متکی هستند.

عملیات فیزیکی با فرآیندهای دیجیتالی 

در سال 2019، جویس بلیک، مدیر راهکارهای تجارت دیجیتال بندر روتردام، در مورد بنادر دیجیتال گفت: همزمان با توسعه فناوری و دیجیتالی شدن زنجیره تأمین جهانی، این نیاز که بنادر به یک “گره دیجیتالی” در زیرساخت زنجیره تامین تبدیل شوند، به شدت احساس می شود. “رشد نمایی” فناوری دیجیتال، فشار را برای سازگاری هرچه بیشتر به بنادر وارد می کند. بنادری که در این مسیر گام برندارند، عقب خواهند ماند.

به گفته بلیک، مزایای اتخاذ یک رویکرد دوگانه که شامل هر دو کارکرد فیزیکی و دیجیتالی است، به ویژه برای آزمایش و بهینه سازی زیرساخت های فیزیکی، بسیار قابل توجه خواهد بود. برای مثال، ایجاد یک دیوار اسکله  بدون پشتیبانی فناوری های دیجیتال و تجزیه و تحلیل هوشمند، می تواند بسیار پرهزینه باشد.  در حالی که آزمایش عملکرد پروژه قبل از ساخت، بینش واضح تری در مورد تأثیر یک سرمایه گذاری بزرگ اینچنینی ارائه می دهد.

پول پس انداز شده از طریق دیجیتال سازی می تواند در جای دیگری برای تأمین بودجه پروژه های اصلی ذخیره شود، به این ترتیب یک بندر می تواند تمرکز خود را بر روی بهبود کارایی عملیات خود معطوف کند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اهداف دریایی و بندری هرمزگان در سال ۱۴۰۰ تشریح شد

س فروردین 31 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، علیرضا محمدی کرجی ران در رابطه با مهم ترین اهداف دریایی و بندری هرمزگان در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی از طریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیرکانتینری به میزان 150 میلیارد تومان از  اهداف منطقه ویژه بندری شهیدرجایی در سال […]

همچنین بخوانید: