اداره کانال پاناما، اعمال تغییرات در هزینه های ترانزیت کانال را به منظور آمادگی بیشتر صنعت دریایی با هزینه های جدید، به تعویق انداخت.
طبق گزارش اتاق حمل و نقل بین المللی، تغییرات پیشنهادی در مورد هزینه های کانال پاناما شامل حداقل افزایش هزینه برای هر رزرو ترانزیت 20000 دلار (57درصدافزایش) و حداکثر افزایش هزینه 58500 دلار (167 درصد افزایش) است. ACP اعلام کرد که اعمال تغییرات هزینه ها از 1 ژوئن 2021 خواهد بود تا این فرصت به صنعت دریایی داده شود تا خود را برای تعدیل هزینه های رزرو جدید آماده کند.
پس از اعلام مقامات کانال پاناما مبنی بر افزایش هزینه ها، اتاق بینالمللی حمل و نقل کشتیرانی ICS، انجمن مالکان کشتی آسیا، انجمن صاحبان کشتی جامعۀ اروپا، نامه مشترکی را خطاب به جامعۀ جهانی و ادارۀ کانال پاناما ارسال کرده و نگرانی خود مورد افزایش هزینهها ابراز کردند.
گای پلاتن، دبیرکل اتاق بینالمللی حمل و نقل گفت: از اینکه مقامات کانال پاناما اعمال تعرفه های جدید را به تعویق انداخته اند خرسندیم و درصدد گفت و گو با مسئولان کانال پاناما برای تبیین یک استراتژی قیمت گذاری بلند مدت با توجه به هزینه های حمل و نقل در این صنعت هستیم.
کانال پاناما یکی از پرترددترین مسیرهای حمل و نقل جهان است. این کانال تقریباً 14000 ترانزیت کشتی را در سال 2020 به ثبت رسانده است. حمل و نقل کانتینری، حدود 35 درصد از کل تناژ عبوری از کانال را تشکیل می دهد.