افزایش تراکم جمعیت، لازمه تقویت امنیت کرانه‌های خلیج‌فارس است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس، احسان یاری در نشست‌های تخصصی همایش ملی «خلیج فارس و سواحل مکران در آستانه‌ قرن پانزدهم خورشیدی؛ امنیت و توسعه پایدار» که به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه شیراز در حال برگزاری است، پراکندگی جغرافیایی جمعیت را عامل امنیت و پدافند غیرعامل در سواحل خلیج فارس و دریای عمان دانست و افزود: نسبت جمعیت ساکن در کرانه های خلیج فارس به جمعیت کل کشور بسیار ناچیز است و از این رو، باید تراکم جمعیت در این مناطق افزایش یابد.

در ادامه این نشست که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، استاد دانشگاه سلمان فارسی کازرون، باتشریح نتایج بررسی داده ها و آمار نفوس و مسکن کشور در سه دهه گذشته، به بروز پدیده اول شهری در جنوب ایران و توسعه نامتوازن فضای شهری در استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان اشاره کرد.
 میثم رضایی در این باره گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد کلانشهر شیراز نه تنها در استان فارس بلکه در جنوب کشور، به مرکز توسعه فضای شهری یا پدیده اول شهری تبدیل شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت:  به عنوان نمونه، شهر مرودشت به عنوان دومین شهر بزرگ استان فارس، از نظر نرخ رشد جمعیت و شبکه شهری، فاصله بسیاری با مرکز استان دارد.
رضایی همچنین نتایج بررسی خود در استان هرمزگان را مشابه فارس، فاصله توسعه فضای شهری بندرعباس با سایر شهرهای این استان، از جمله میناب عنوان کرد.
وی افزود: این وضعیت در استان بوشهر به دلیل توسعه صنایع نفت وگاز در نقاط مختلف این استان تا حدودی متفاوت است.
این استاد دانشگاه گفت: برای ایجاد توازن و توسعه فضایی شبکه شهری در استان‌های یاد شده می بایست به ایجاد شهرک های صنعتی و توسعه صنایع گوناگون در نقاط کمتر توسعه یافته پرداخت.

ابراهیم فروزانی معاون پیشین امور زائرین و گردشگری استانداری فارس نیز در این همایش، لازمه توسعه مناطق جنوبی و ساحلی خلیج فارس را توجه به توسعه فرهنگی و تاریخی این مناطق دانست.
وی افزود: توجه و رسیدگی به آثار تاریخی سواحل خلیج فارس، می بایست از قالب استانی به قالب منطقه ای تغییر یابد تا زمینه رونق گردشگری در جنوب کشور فراهم شود.

همایش ملی «خلیج فارس و سواحل مکران در آستانه‌ قرن پانزدهم خورشیدی؛ امنیت و توسعه پایدار» روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه جاری به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه شیراز گشایش یافت و نشست‌های تخصصی دومین و آخرین روز این همایش در روز پنجشنبه برگزار می شود.
شناسایی ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری استان‌های جنوبی کشور برای توسعه و امنیت پایدار و همین‌طور افزایش تعاملات سازنده میان استان‌های جنوبی کشور، موضوع محوری این همایش اعلام شده است.
دبیر علمی این همایش و عضوهیئت‌علمی دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در این باره اظهار داشت: یافتن راهکارهای علمی برای بهره‌برداری بهینه از انرژی منطقه، توانمندسازی نظامی، حفظ محیط‌زیست منطقه، بهره‌برداری از قابلیت‌های فرهنگی منطقه به‌ویژه در حوزه‌ی گردشگری، تولید ثروت و رفاه در حوزه‌ ملی و منطقه‌ای و نوع مواجهه با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی از موضوع‌های فرعی این همایش است.
دبیرعلمی همایش ملی خلیج فارس و سواحل مکران افزود: ۵۲ اثر به دبیرخانه‌ این همایش ارسال شده که ۴۵ اثر از میان آن‌ها پذیرفته شده است.
 این استاد دانشگاه افزود: در این میان، حدود ۱۶ اثر از آثار برگزیده در پیوند با خلیج فارس، ۱۴ اثر به موضوع مکران، ۸ اثر به‌طور همزمان به خلیج فارس و مکران اختصاص دارد؛ همچنین حدود ۱۰ اثر هم در پیوند با استان فارس است که از برگزیدگان در این همایش تقدیر خواهد شد.
وی گفت: این همایش به‌همت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز و با همکاری انجمن‌های علمی علوم سیاسی و حقوق این دانشگاه،  استانداری فارس، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، انجمن توسعه‌ فارس، فرمانداری لامرد، گروه مطالعات منطقه‌ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دانشگاه امام حسین، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مؤسسه‌ آینده پژوهی جهان اسلام برگزار خواهد شد.
این همایش  به نشانیhttps://www.aparat.com/farhangi.shirazu و سایت معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز به نشانیhttp://farhangi.shirazu.ac.ir/live قابل مشاهده است.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توقیف شناور حامل کالای قاچاق

پ اردیبهشت 9 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، سردار لطفعلی پاکباز فرمانده مرزبانی خوزستان گفت: مرزبانان پایگاه دریابانی ماهشهر با هدف مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حمایت از تولید داخلی، حین کنترل شناور‌های عبوری در سواحل خلیج فارس به یک فروند شناورتجاری حامل کالای قاچاق که از کشور‌های حوزه خلیج فارس به مقصد […]

همچنین بخوانید: