مسیر دریایی قطب شمال، جایگزین کانال سوئز می شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه



با توجه به مشکلات بالقوه در مسیرهای کنونی تردد کشتی ها از جمله کانال سوئز، استفاده از مسیرهای جایگزین نظیر مسیر دریایی قطب شمال در حال بررسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از پورت تکنولوژی، پس از آنکه یک کشتی عظیم در 24 مارس 2021 مسیر کانال سوئز را مسدود کرد و بیش از 300 کشتی مجبور به توقف و لنگراندازی شدند، روند تجارت جهانی با شوک قابل توجهی مواجه شد.

با این حال، شرکت های بزرگ حمل و نقل جهانی اعلام کرده اند که برای حمل کالا از منطقه قطب شمال استفاده نخواهند کرد و برنامه ای برای ترافیک کانتینری از این منطقه ندارند.

مقامات گلوبال پورتس( اپراتور بندر و ترمینال در روسیه)اعلام کردند: ما در حال حاضر شاهد افزایش علاقه به مسیر دریای شمال (NSR) هستیم. این مسیر دارای پتانسیل طولانی مدت برای توسعه بیشتر بوده و ارزیابی موفقیت تجاری آن نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق دارد.

اپراتور بندر و ترمینال در روسیه عنوان کرده است در صورت راه اندازی موفقیت آمیز، ترافیک حمل و نقل منظم بار در امتداد NSR، ممکن است شاهد بازنگری در برخی از زنجیره های حمل و نقل در تجارت جهانی باشیم.

پیش بینی می شود در مراحل اولیه؛ احتمالاً هیچ تأثیر چشمگیری در تغییرات لجستیکی تردد در مسیرهای جهانی ایجاد نخواهد شد، زیرا حجم اعلام شده برای امکان تردد در مسیر NSR را نمی توان با ارقام فعلی سوئز مقایسه کرد. 

این شرکت اعلام کرده است: راه اندازی موفقیت آمیز تجاری به دلیل توسعه زیرساخت هایی که ابتدا باید انجام شود، در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.

زیرساخت های لازم برای بهره برداری از مسیر دریایی قطب شمال شامل بنادر و پایانه های دریایی، مراکز حمل و نقل و لجستیک، ارتباطات از راه دور، سیستم های ناوبری و نجات در تمام طول سال، مجموعه های تامین انرژی و سایر تجهیزات و همچنین ناوگان یخ شکن قطبی است.

مزایای استفاده از مسیر دریایی قطب شمال چیست؟

‏NSR می تواند زمان حمل و نقل آسیا به اروپا را تا 40 درصد کاهش دهد و فرصت دور زدن آبراه های سنتی مانند کانال های سوئز و پاناما را فراهم می کند.

تعلیق کانال سوئز که ۱۲ درصد از حجم تجارت جهانی از آن عبور می کند، عدم اطمینان نسبت به زنجیره تأمین را در زمانی افزایش داد که فرایندهای لجستیکی به دلیل همه گیری COVID-19 از قبل متشنج شده بود.

در حال حاضر، یک سفر بین کره جنوبی و اروپا از طریق کانال سوئز تقریباً 34 روز زمان نیاز دارد. همین سفر از طریق NSR تنها 23 روز زمان خواهد برد. علاوه بر این در سال های اخیر با افزایش سرعت ذوب شدن یخ ها شاهد ایجاد آبراه های بالقوه جدید و افزایش حجم حمل و نقل بوده ایم. 

بر اساس گزارش وضعیت حمل و نقل منطقه ای درقطب شمال، بین سال های 2013 و 2019، میزان ترافیک در این محدوده 25 درصد رشد داشته است.

بحش عظیمی از مسیر دریایی قطب شمال در قلمرو حاکمیت روسیه است و دولت این کشور با برنامه ها و ابتکارات متعدد زیرساختی به دنبال ترغیب شرکت های کشتیرانی برای استفاده از این مسیر جایگزین است.

با این حال، مزایای تجاری و هرج و مرج ناشی از مسدود شدن سوئز تاکنون شرکت های بزرگ حمل و نقل در دنیا را متقاعد نکرده است که از NSR به عنوان یک مسیر جایگزین برای حمل کالا استفاده کنند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

َرشد359 درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر در سال گذشته/ افزایش 221 درصدی تردد شناور در فروردین ماه

ی اردیبهشت 12 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: در فروردین امسال 45 فروند شناور زیر هزار تن به بندر خرمشهر تردد داشته است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نوراله اسعدی تصریح کرد: سال گذشته بیش از یکصد و 92 هزار و […]
َرشد، بارگیری کالای عمومی، بندر خرمشهر، شناور

همچنین بخوانید: