برگزاری شواری عالی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

برگزاری شواری عالی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی

 

به گزارش مرین‌پرس به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، در این نشست که به مناسبت روز ملی خلیج فارس و با حضور دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فنّاوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسا و نمایندگان نوزده دانشگاه و مراکز پژوهشی عضو اتحادیه برگزار شد، موضوع محوری چشم انداز و اهداف دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار (۲۰۳۰-۲۰۲۱) و جایگاه ایران در حوزه علوم دریایی با تاکید بر فعالیت‌های پژوهشی در خلیج فارس مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
در طی این نشست برخی از دستاورد‌های کشور در حوزه علوم و فنّاوری دریایی از جمله: جایگاه نخست ایران در منطقه در تولید علم در حوزه علوم و فناوری دریایی-اقیانوسی، شروع فعالیت برنامه کلان پایش خلیج فارس و دریای عمان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، طراحی و ساخت روبات زیر‌دریایی و استقرار ۱۱۰ بویه در آب‌های کشور، فعالیت دانشگاه‌های عضو اتحادیه در تدوین برنامه‌های کلان در حوزه زیست فنّاوری دریا، پرورش ماهی در قفس و پایش تغییر اقلیم، تشریح گردید.
همچنین اعضا با اشاره به اهداف دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار، موضوعاتی پیرامون ضرورت توجه به توسعه دریامحور، توسعه فعالیت‌های مشترک با سازمان‌های بین‌المللی، اهمیت سال جهانی علوم پایه (۲۰۲۲) در توسعه علوم دریایی، افزایش ارتباطات بین دانشگاه‌های دریایی، اهمیت علوم دریایی در امنیت غذایی و استحصال انرژی پاک، توجه به مطالعات علمی در موضوع استحصال و شیرین سازی آب دریا، حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی، توسعه گردشگری پایدار دریایی، آموزش و توانمندسازی جوامع ساحلی، مدیریت منابع آبزی، اکولوژی، بهداشت و بیماری‌ها و تکثیر و پرورش آبزیان، پیشنهاد‌هایی مانند ایجاد صندوق حمایت از طرح‌های پژوهشی دریایی، تدوین طرح کلان ملی برای مشارکت اعضای اتحادیه در فعالیت‌های تحقیقاتی دریایی و بهره گیری مشترک از کاوشگر خلیج فارس را مطرح کردند.
دکتر رحیمی، در این نشست فعالیت مشترک اعضای اتحادیه بر ضرورت ایجاد یک کنسرسیوم بین اعضا برای مشارکت در هزینه‌ها و بهره برداری از شناور تحقیقاتی کاوشگر دریایی خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد و گفت: علاوه بر اعضای حاضر اتحادیه، باید تلاش شود زمینه برای حضور پارک‌های علمی و فناوری، شرکت‌های دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه دریایی به منظور توسعه ارتباط با صنعت و فعالیت برای توسعه فنّاوری‌های دریایی و جذب اعتبارات تحقیقاتی برای دانشگاه‌های دریایی در نشست‌های اتحادیه فراهم آید. بر این اساس اتحادیه باید به سمتی حرکت کند که زنجیرۀ علم، فنّاوری و تجارت در ساختار آن شکل بگیرد.

وی افزود: ایجاد صندوق برای فعالیت‌های اتحادیه را نیز می‌توان از طریق پارک‌های علم و فنّاوری پیگیری نمود.
دکتر رحیمی ضمن تاکید بر ایجاد مراکز رشد تخصصی دریایی زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی که در طی آن از طریق ایجاد اشتغال واقعی زمینه برای جذب نخبگان علمی به رشته‌های دریایی می‌آورد، از پیشنهاد فعالیت مشترک اعضای اتحادیه بر روی یک طرح کلان ملی استقبال کرد و آمادگی خود را برای پیگیری موضوع از طریق شوریعالی عتف اعلام نمود.
در این نشست مقرر شد تا دبیرخانه اتحادیه با طراحی نشست‌های موضوعی در حوزه‌های شیلات و زیست فنّاوری دریا، حفاظت از محیط زیست، صنایع دریایی، مهندسی سواحل و بنادر، و موضوعات حقوقی از نمایندگان بخش صنعت و مراکز تحقیقاتی برای حضور در این نشست‌ها دعوت به عمل آورد. همچنین موضوع ایجاد کنسرسیوم برای مشارکت و بهره برداری دانشگاه‌ها از کاوشگر خلیج فارس به تصویب رسید و مقرر گردید عضویت پارک‌های علم و فنّاوری در اتحادیه پیگیری شود.
گفتنی است در این نشست رؤسا و نمایندگان دانشگاه شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، علوم و فنون دریایی خرمشهر، تربیت مدرس، خلیج فارس، هرمزگان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گیلان، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، شهید چمران، گلستان، مازندران، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم دریایی امام خمینی (ره)، گنبد کاووس، صنعتی مالک اشتر و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی حضور داشتند.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آبزی‌پروران سبزوار ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات گرفتند

چ اردیبهشت 15 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه علی اصغر امانیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تسهیلات برای توسعه استخرهای پرورش ماهی، هزینه‌های خوراک و خرید بچه‌ماهی به متقاضیان پرورش ماهی پرداخت شده است. وی اضافه کرد: شهرستان سبزوار با تولید سالیانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و […]

همچنین بخوانید: