زنجیره تولید و عرضه میگو در گلستان تکمیل شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سیدجواد قدس علوی روز چهارشنبه در گزارشی به رسانه‌ها که نسخه‌ای از آن نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان ارسال شد، اظهار داشت: در راستای تکمیل این زنجیره، مراکز فرآوری میگو و بسته‌بندی آبزیان، طی سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید، از ۲ مرکز در سال ۹۲، به هشت مرکز در سال ۹۹ افزایش یافت ضمن اینکه ظرفیت نگهداری این مراکز نیز در مدت یاد شده از  ۷۵۰ تُن به هفت هزار و ۸۰۰ تُن رسید.

وی با اشاره به مولدسازی میگو در گلستان یادآور شد که برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ و به منظور توسعه پایدار این صنعت، مولدسازی میگو در مرکز فناوری نوین گمیشان آغاز به‌کار کرد که از آن زمان تاکنون میگوهای مولدسازی شده این مرکز علاوه بر رفع نیاز استان، جهت بهره‌برداری به استان‌های جنوبی کشور نیز ارسال می‌شود.

مدیرکل شیلات گلستان، احداث نخستین مرکز تکثیر بچه میگو توسط بخش خصوصی با اعتبار بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال و ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون قطعه بچه میگو درسال ۹۸ به صورت آزمایشی در ضلع غربی مجتمع میگو گمیشان را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده میگو و عدم وابستگی به خارج از استان اعلام کرد.

قدس علوی، بازاریابی را از نکات مهم در صنعت تولید و عرضه میگو دانست و اضافه کرد: هم اکنون گلستان چهار بازار عرضه آبزیان در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن و گمیشان دارد که با نظارت کارشناسان شیلات استان مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: شیلات گلستان در راستای تکمیل و بروز رسانی زنجیره عرضه میگو طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ اقدام به صدور پروانه تاسیس ۲ پایانه اختصاصی عرضه آبزیان در شهرستان‌های گمیشان و بندرترکمن نموده است.

مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد که صادرات میگو پرورشی و ارز آوری این محصول در استان نیز از یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار در سال ۹۲، به افزون بر ۱۲ میلیون دلار در سال ۹۷ افزایش یافت.

قدس علوی گفت: در سال ۹۸ به دلیل بروز بیماری ویروسی لکه سفید و تلفات سنگین و در سال ۹۹ به دلیل اجرای عملیات پیشگیرانه و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مزارع، محصول تولیدی مجتمع میگوی گمیشان کاهش یافت و صادرات صورت نگرفت.

وی یادآور شد که پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی شمال گلستان آغاز شد و از ۳۰۴ تن تولید و اشتغال ۲۵۱ نفر در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۸۵ تن تولید میگو با اشتغال‌زایی هزار و ۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسید.

قدس علوی اضافه کرد: با رفع کامل مشکل بیماری لکه سفید میگو انتظار می‌رود امسال روند صعودی تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق مزارع میگو استان گلستان بار دیگر آغاز شود.

به گفته وی، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت میگو گلستان از ۵۲ میلیارد ریال درسال ۹۲ اکنون به افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال، تعداد مزارع پرورش این آبزی از ۱۱ به ۶۰ مزرعه و سطح مفید مزارع نیز از ۱۶۶ هکتار به ۹۳۷ هکتار افزایش یافته است.

مدیرکل شیلات گلستان به راه اندازی فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان نیز اشاره کرد و افزود: فاز دوم این مجتمع به مساحت ۶ هزار هکتار با هدف تولید ۲۲ هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه طراحی شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده است و به گفته کارشناسان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مازندران پارسال نیم میلیون دلار خاویار صادر کرد

چ اردیبهشت 15 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش ایرنا ، حسن اسحاقی روز چهارشنبه در مراسم بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی چند طرح شیلاتی در فریدونکنار ، پرورش ماهیان خاویاری و صادرات گوشت این ماهیان و خاویار را از جمله برنامه های راهبرد صادرات غیرنفتی در استان مازندران معرفی کرد. وی […]

همچنین بخوانید: