طرح ۲۰۰هکتاری پرورش میگو در مازندران به ایستگاه آخر رسید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش ایرنا ، اگرچه  میگو پرورشی از گونه وانومی در قالب چهار استخر خاکی به ظرفیت تولید ۶ تن میگو با سرمایه گذاری بخش خصوصی از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ در سواحل بهشهر به صورت آزمایشی آغاز شده بود ، اما با اجرایی شدن این طرح بزرگ ۲۰۰ هکتاری پرورش و تولید میگو ، این ماده پروئینی دریایی همانند تولید ماهیان خاویاری و پرورش ماهی در قفس رونق چشم گیری در استان خواهد گرفت.

طرح توسعه پرورش میگو نیز همانند پرورش ماهیان خاویاری و صادرات گوشت این ماهیان و خاویار ، پرورش ماهی در قفس در سواحل دریای خزر و  پرورش ماهی قزل آلا در  پشت سدها  از برنامه های راهبرد صادرات غیرنفتی در استان است که طی فعالیت دولت تدبیر و امید به آن توجه خاصی شده است.

تولید آبزیان در مازندران از گذشته های دور مختص خاویار استحصالی از دریای خزر بود که با کاهش ذخایر صادرات آن در دور جدید ، صادرات آبزیان پرورشی و محصولات فرآوری شده توسعه یافت به گونه ای که اکنون خاویار پرورشی به مقاصد متنوعی از جمله کشورهای اوراسیا ، حوزه خلیج فارس ، اروپا ، آمریکا و شرق آسیا صادر می شود و طبق آمار رسمی شیلات مازندران ؛پارسال  بیش از پنج تن به ارزش  ۵۱۶ هزار دلار خاویار از این استان به کشورهای همسایه صادر شده است.

پروژه های پرورش ماهی در قفس  یکی دیگر از بخش‌های اشتغالزای در استان مازندران است که از چند سال پیش در محدوده آب‌های ساحلی دریای خزر به اجرا گذاشته شد. با توجه به ساحل ۳۸۸ کیلومتری دریای خزر در حوزه استحفاظی مازندران یکی از ظرفیت ها مهم در تولید انواع گونه های ماهی مانند قزل آلا ، سفید ، آزاد ،فیل ماهی ، کفال و خاویاری در عمق پنج کیلومتری ساحل دریا به شمار می رود.

همچنین بر اساس نتایج تحقیقات آبزیان استان مازندران  ، طرح پرورش ماهی در قفس در تمامی سدهای استان قابلیت اجرایی دارد و شیلات بهره‌گیری از این ظرفیت بالقوه را در دستور کار قرار داده است و  برای این منظور تفاهم نامه ای بین شیلات  و شرکت آب منطقه ای در زمینه پرورش ماهی در قفس پشت سدهای استان به امضاء رسید که قرار است این طرح ابتدا  پشت سدهای کوچک که فقط تامین کننده آب کشاورزی هستند عملیاتی شود.

معاون آبزی پروری شیلات مازندران با ابراز امیدواری نسبت به رونق تولید  میگو در شرق استان گفت که طرح توسعه پرورش میگو نیز همانند پرورش ماهیان خاویاری ، پرورش ماهی در قفس و  پرورش ماهی قزل آلا در منابع آبی از جمله پشت سدها ها  از برنامه های راهبرد صادرات غیرنفتی در استان است.

محمد مهدی عباس زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این نکته که ۲۰۰ هکتار زمین از بانک زمین در سواحل شرق دریای خزر به این امر اختصاص یافته است، توضیح داد : بر اساس جلسه هماهنگی برای اجرای پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از طرح های تولید میگو در شرق استان ، مقرر شد تا محیط زیست ظرف مدت یک هفته با تعیین مشاور و ارائه طرح اثرات زیست محیطی، مجوزهای مربوطه را صادر کند.

بانک زمین یا شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی از سال ۷۱ با هدف سرمایه گذاری در طرح های آب و خاک و احیاء اراضی به منظور ایجاد اشتغال و کمک به استقلال اقتصادی کشور از طریق تولید محصولات زراعی و باغی استراتژیک فعالیت خود را بر اساس قانون تجارت آغاز کرد.

بر اساس گزارش های رسمی ، بانک زمین در شرق مازندران ۱۸ هزار هکتار زمین در اختیار دارد که از این میزان ۱۲ هزار هکتار محیط زیستی است ولی ۶ هزار هکتار باقی مانده قابل سرمایه گذاری و واگذاری است که طی حدود سه دهه گذشته راکد مانده است. وجود حساسیت های محلی و مشخص نبودن منبع تامین آب در کنار نبود طرح و برنامه مشخص برای کاربری از مهم ترین دلایل راکد ماندن این اراضی بوده است.  

در حال حاضر با حمایت و مدیریت دولت تدبیر و امید یکهزار هکتار از زمین های بانک زمین شرق استان برای توسعه شهرک صنعتی مازندران واگذار شده است.

معاون آبزی پرورش شیلات مازندران با اظهار این که پس از پنج سال انجام طرح های مختلف تحقیقاتی از سوی کارشناسان شیلات و  پژوهشکده اکولوژی دریای خزرخدمات فنی و کارشناسی پرورش میگو متناسب با شرایط زیست محیطی منطقه ارائه شده است، گفت: اکنون این طرح به ایستگاه آخر صدور مجوز زیست محیطی پرورش میگو در شرق استان رسیده است.

میگوی وانامی بومی سواحل آمریکای لاتین در اقیانوس آرام است وبالاترین نرخ رشد را در میان گونه‌های پرورشی ازخود نشان داده و در مدت ۹۰ روز پرورش به وزن حدود ۲۰گرم می رسد.

معاون شیلات مازندران با تاکید بر این نکته که کارشناسان دانش آموخته جوان بخش کشاورزی با گرایش آبزی پروری و شیلاتی در استان منتظر صدور مجوزهای زیست محیطی پرورش میگو هستند، بیان داشت: به طور یقین با فعالیت طرح پرورش میگو در شرق استان شاهد تحول عظیمی در تولید و رونق اقتصادی تولیدات شیلاتی استان خواهیم بود.

عباس زاده تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی شمال شهرستان بهشهر و با عنایت به ارزیابی‌های انجام شده ، شرایط برای پرورش میگو مناسب  است  که امید می‌رود با تعامل دستگاه‌های ذیربط و نقطه نظرات کارشناسی اقتصاد این منطقه با پرورش میگو رونق یابد.   

وی با بیان این که بازار میگو در کشورهای حاشیه دریای خزر مناسب است، اضافه کرد : روسیه متقاضی اصلی میگو پرورشی استان مازندران است و همچنین از آنجایی که میگو بدون تیغ است و به روش های مختلف طبخ می شود، تقاضا در بازار داخلی استان و کشور نیز رو به افزایش است.

مازندران همچنین سه هزار و ۳۳۰ واحد آبزی پروری دارد که ۲۷۶ واحد آن مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران هستند .

طبق آمار سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار تن انواع آبزیان در مازندران تولید شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کشف ۱۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های بندر بوشهر

ش اردیبهشت 18 , 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه   به گزارش خبرنگار مرین‌پرس از بوشهر، سردار، ولی الله رضایی‌نژاد در جمع خبرنگاران با تاکید بر مبارزه بی‌امان با قاچاق کالا و سوخت در دریا و سواحل اظهار داشت: با اشراف اطلاعاتی و اقدامات عملیاتی در تشدید کنترل ورود و خروج شناورها، تلاش دریابانان بر […]

همچنین بخوانید: