تولید آبزیان آب‌های شور در خراسان رضوی با جدیت پیگیری می‌شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مرین‌پرس/خراسان رضوی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تولید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی‌های خوراکی طی سال گذشته گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر منابع آبی در کشور به سمت شور و یا لب شور شدن حرکت کرده‌اند تولید آبزیان آب‌های شور و لب شور در استان از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. این مساله مستلزم وجود بخش تحقیقات شیلاتی در مرکز تحقیقات استان است که در حال حاضر وجود ندارد.

ناصر شهرکی در گفت‌وگو با مرین‌پرس در خصوص وضعیت تولید آبزیان در خراسان رضوی اظهار کرد: در سال گذشته در خراسان رضوی میزان تولید ماهیان خوراکی سردآبی و گرم‌آبی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن و همچنین تولید ماهی‌های زینتی  ۱۰ میلیون قطعه بوده است.

 وی درباره افزایش تولید آبزیان  در سال گذشته افزود: در سال ۹۹ در خراسان رضوی تولید ماهی‌های زینتی۴۷ درصد و تولید ماهی‌های گرم‌آبی ۵ درصد افزایش داشته است، اما در زمینه ماهی‌های سردآبی در بعضی از شهرستان‌های استان به دلیل گرانی‌های قیمت نهاده‌ها تا حدودی کاهش تولید صورت گرفته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ماهی قزل‌آلا از گونه‌های ماهی‌های سردآبی غالب و گونه‌های کپور ماهیان و آمور از گونه‌های غالب  ماهیان گرم آبی در استان هستند. همچنین بالغ بر ۲۰ نمونه ماهی‌های زینتی در استان تولید می‌شوند.

شهرکی درمورد رتبه استان در زمینه تولید آبزیان عنوان کرد: در سنوات گذشته خراسان رضوی در زمینه تولید آبزیان رتبه هشتم در کشور را داشته است. همچین در زمینه گیاهان آبزی و زینتی استان رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با تولید ماهی‌های خاویاری در استان تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه ماهی‌های خاویاری فعالیت‌هایی در استان انجام شده است. در حال حاضر ۵ مرکز متمرکز در استان در شهرستان‌های سبزوار و داورزن در زمینه پرورش ماهی‌های خاویاری فعال هستند. خوشبختانه در سال۹۹ در خراسان رضوی ۸ تن گوشت ماهی‌های خاویاری  تولید و ۳۰ کیلو خاویار استحصال گردیده  است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به شرایط خاص در زمینه پرورش ماهیان خاوری خاطرنشان کرد: دوره پرورش ماهیان خاویاری طولانی‌تر از ماهیان معمولی مانند قزل‌آلا است، اما بعد از اینکه پرورش ماهی‌های خاویاری به ثمر رسید برگشت سرمایه به سرعت رخ خواهد داد.

شهرکی درباره برنامه‌های افزایش تولید صنعت آبزیان در استان بیان کرد: در سال جاری برنامه ساخت مجتمع  ماهی‌های خاویاری در منطقه سبزوار  با  ظرفیت تولید ۶۰ تن گوشت ماهی‌های خاویاری و ۱.۵ تن خاویار در دستور کار قرار دارد. در بخش استان ۲۴ هزار منبع آبی وجود دارد که پتانسلی تولید بالایی  دارند. در حال حاضر ظرفیت تولید در استان  بین  ۱۱.۵هزار تن تا ۱۲ هزار تن است.

وی ادامه داد: افزایش میزان سطح پرورش و افزایش میزان برداشت از واحد سطح با استفاده از فناوری‌های جدید و مکانیزاسیون، تولید آبزیان آب‌های شور و لب شور در استان از دیگر برنامه‌های موجود است که با جدیدت زیاد به دنبال آن هستیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره پرورش آبزیان آب‌های شور و لب شور تصریح کرد: این گونه‌ها آب‌های شور و لب شور را می‌پسندد. با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر منابع آبی در کشور به سمت شور و یا لب شور شدن حرکت کرده‌اند این امر نیازمند نگاه ویژه‌ای است. این مساله مستلزم وجود بخش تحقیقات شیلاتی در مرکز تحقیقات خراسان رضوی است که در حال حاضر وجود ندارد. دراین زمینه بحث‌های تحققاتی در ابتدا باید انجام شده تا امکان اجرای آن وجود داشته باشد.

شهرکی تولید آبزیان در قفس در پشت سدهای استان را از دیگر  برنامه‌های موجود عنوان کرد و گفت: برای این مساله در استان پیگیری هایی صورت گرفته تا در سال آینده این مورد اجرا شود. یک مورد از پرورش آبزیان در قفس در پشت سدها در سال جاری به صورت پایلوت در استان انجام شده است.

وی در مورد سرانه مصرف گوشت آبزیان در استان گفت: اگرچه قیمت گوشت ماهی و آبزیان نیز در سال گذشته مانند گوشت قرمز افزایش پیدا کرده است با این وجود در سال گذشته افزایش جزئی در سرانه مصرف آبزیان در استان وجود داشته است.

انتهای پیام

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بنادر آسیا کار‌آمدترین بنادر کانتینری جهان در شاخص‌ بهره‌وری

ی اردیبهشت 19 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه   به گزارش گروه بین‌الملل مرین‌پرس، شاخص‌های بررسی شده توسط بانک جهانی و IHS Markit نشان می‌دهد که بنادر آسیایی با تسلط بر ۵۰ مکان برتر در سال ۲۰۱۹ از همه بنادر کارآمدتر هستند. در این میان بندر یوکوهامای ژاپن بالاتر از بندر شاه عبدالله در […]

همچنین بخوانید: