تولید آبزیان در استان اردبیل ۶۰۰ تن افزایش می‌یابد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش ایرنا، سیف الله تیزرو روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود:  برنامه امسال اداره کل شیلات و آبزی پروری استان اردبیل افزایش ۶۰۰ تن ماهی به مجموع تولید سالیان آبزیان در این استان است که این کار به تناسب ظرفیت تولید ماهی در مرکز استان و شهرستانها انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: افزایش ۵۰ الی ۶۰ تنی ظرفیت تولید ماهی در مزارع استخرهای پرورش ماهی شهرستان‌های مختلف استان با حمایت از مجریان طرح های آبزی پروری و راه اندازی مراکز پرورش ماهی جدید و همچنین افزایش تولید ماهی در واحد سطح استخرهای موجود از برنامه‌های پیش بینی شده برای افزایش تولید ماهی در این استان است.

به گفته وی، در حالی که میزان تولید ماهی حدود هزار و ۲۰۰ تن  در سال ۸۶ در استان اردبیل بود این رقم در ۱۴ سال گذشته بیش از ۸.۵ برابر افزایش یافته و هم اکنون ۹ هزار و ۸۰۰ هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استان اردبیل تولید می‌شود.

سرپرست اداره کل شیلات استان اردبیل اظهار کرد: همانند سال گذشته و در راستای حمایت و پشتیبانی از صاحبان استخرها ومزارع پرورش ماهی خسارت دیده از کرونا و یا حوادث غیر مترقبه امسال نیز بچه ماهی رایگان قزل آلا در بین استخرهای خسارت دیده توزیع خواهد شد.

تیزرو با بیان اینکه رشد برخی از انواع  بچه ماهیان رها شده در داخل آبگیرها و رودخانه های استان از جمله بچه ماهی سفید متناسب با اقلیم منطقه نیست، اظهار کرد: در سال جاری برنامه          رهاسازی بچه ماهی در داخل آب جمع آوری شده در پشت سدها،رودخانه ها و آبگیرهای استان اردبیل پس از انجام مطالعه بر نحوه رشد قابل قبول بچه ماهیان رها شده سالیان قبل صورت خواهد گرفت .

وی اظهار کرد: در راستای تلاش برای تحقق شعار امسال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها برنامه‌هایی از جمله  سدها و استفاده از منابع آبی مستعد، چاه های کشاورزی دارای شرایط مساعد جهت آبزی پروری در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل شیلات استان اردبیل  همچنین با اشاره به افزایش مصرف ماهی در استان اردبیل گفت: مصرف سرانه ماهی در این استان هم اکنون ۱۱ کیلو گرم است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته افزایش خواهد یافت.

او افزود: با هدف افزایش مصرف ماهی در جامعه شیلات تلاش می‌کند با برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها، نحوه پخت متنوع ماهی را به شهروندان آموزش داده و به نوعی ذائقه آنها را برای مصرف ماهی ارتقا دهد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ماهی به علت داشتن پروتئین بالا و چربی‌های غیراشبا و امگا ۳ دارای خاصیت بی‌نظیر بوده و سرشار از ویتامین ها است، امیدواریم مردم مصرف آن را به عنوان یک ماده غذایی مؤثر و مغزی در تغذیه روزانه خود مورد توجه قرار دهند.

سرپرست اداره شیلات و آبزی‌ پروری استان اردبیل با اشاره به استعداد شهرستان خلخال برای اجرای طرح‌های پرورش ماهیان خاویاری در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن گفت: در صورت رفع موانع اداری ایجاد شده توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی در امر صدور مجوزهای احداث  اجرای طرح های پرورش ماهیان خاویاری توسط سرمایه‌گذاران  بخش خصوصی در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن تسریع خواهد شد .

وی اظهار کرد: برای اجرای بزرگترین طرح پرورش ماهیان گرمابی استان اردبیل در خلخال تلاش زیادی شده و با افتتاح مجتمع آبزی‌پروری چم منامن در بخش خورش‌رستم در منطقه گرمسیری این شهرستان در هر دوره ۳۰۰ تن انواع ماهی گرمابی تولید و زمینه اشتغال ۳۵ نفر فراهم خواهد شد.

وی گفت: عملیات اجرایی مجمتع آبزی‌پروری چم منامن در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن خلخال از سال ۸۶ آغاز و تاکنون برای ایجاد زیرساخت‌های آن از جمله احداث راه ، برق‌رسانی و تجهیزات پمپاژ آب بیش از ۱۰ میلیارد ریال از منابع دولتی هزینه شده و با ورود سرمایه‌گذار جدید و اعلام آمادگی برای تکمیل این طرح  این پروژه آبزی‌پروری ۲۰ هکتاری تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

او بیان کرد: برای تکمیل عملیات اجرایی این طرح که از سال‌ها پیش با هدف راه‌اندازی بزرگترین مجتمع آبزی‌پروری ماهیان گرمابی در منطقه چم منامن از توابع بخش خورش‌رستم خلخال در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن با سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی آغاز شده و نیمه‌کاره مانده بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است .

فرماندار خلخال  هم گفت: علاوه بر طولانی شدن زمان اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری در حاشیه قزل اوزن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی ، طرح احداث بزرگترین مجتمع آبزی‌پروری سردابی استان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان نیز  با بی مهری‌هایی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان همراه شد.

 فریدون بابایی با بیان اینکه این مجتمع توانایی تولید سالانه سه هزار تن ماهی سردآبی را داشته و در اشتغال بخشی از بیکاران منطقه و رونق اقتصادی شهرستان موثر خواهد بود، افزود: انتظار از اداره کل شیلات و مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان همکاری با سرمایه‌گذار این طرح و سایر طرح‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی این شهرستان است.

او اظهارداشت: در طراحی مجتمع آبزی‌پروری خلخال علاوه بر پیش‌بینی ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری ماهی به بحث گردشگری طرح نیز توجه ویژه‌ای شده و امکاناتی برای ماهی‌گیری و گردشگران با ایجاد دریاچه مصنوعی و طبخ ماهی در محل فراهم خواهد شد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مناطق ساحلی خوزستان بار دیگر در معرض توده گرد وخاک قرار گرفتند

ج اردیبهشت 24 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه محمد سبزه زاری در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس افزود: بر اساس تصاویر دریافتی ماهواره‌ای‌، شهرهای آبادان‌، خرمشهر‌، اروندکنار‌، شادگان‌، هندیجان و ماهشهر در سه روز آینده با پدیدۀ گرد و خاک و کاهش کیفی هوا روبه‌رو خواهد شد. وی از ساکنان شهرهای ساحلی خوزستان به خصوص […]

همچنین بخوانید: