شرایط تخلیه کالای کشتی های تا ۴۵ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سیاوش ارجمندزاده در رابطه با پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۳۰ هزار تن و حتی بالاتر در بندر بوشهر، اظهار کرد: با لایروبی صورت گرفته در سال ۹۸ و ۹۹، کانال دسترسی بندر بوشهر آماده پذیرش کشتی‌های ۳۰ هزار تن و حتی بالاتر شد و رایزنی برای پذیرش کالای اساسی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال گذشته بارگیری و صادرات مواد معدنی با کشتی‌های ۳۰ هزار تنی و بالاتر انجام و در سال ۹۸ و ۹۹ نیز مجموعاً هفت کشتی ۱۳ هزار تنی برنج پهلوگیری شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ با رایزنی‌های صورت گرفته با شرکت بازرگانی دولتی، آمادگی پذیرش کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر اعلام شد، گفت: در نهایت برای اولین بار کشتی ۳۱ هزار و ۶۰۰ تنی حامل کالای کیسه‌ای برنج از مسیر بندر بوشهر وارد کشور شد و قرار است این رویه تداوم داشته باشد.

ارجمندزاده افزود: امیدوار هستیم که کل برنج وارداتی کشور را از مسیر بوشهر توزیع کنیم و برای پذیرش گندم نیز اعلام آمادگی کرده ایم و امکان پذیرش کشتی‌های ۳۰ هزار تن و بالاتر را در بندر بوشهر داریم.

وی با اشاره به اینکه عملکرد بندر بوشهر برای تخلیه کالا مناسب است، اظهار داشت: خوشبختانه کشتی‌ها با دموراژ روبرو نمی‌شوند و پتانسیل بندر بوشهر برای پذیرش کالاهای اساسی مناسب بوده و شرکت بازرگانی دولتی نیز پس از مشاهده عملکردها راغب شد تا شرایط پذیرش کشتی‌های با سایز بزرگ‌تر را در بندر بوشهر به منظور تخلیه کالاهای اساسی فراهم کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با بیان اینکه سیاست سازمان بنادر و دریانوردی بر توزیع کالاهای اساسی از مسیر بنادر مختلف کشور است، عنوان کرد: تا پیش از این رویه به گونه‌ای بود که تمرکز بر بندر امام (ره) متمرکز شده بود و شاهد ترافیک کالاهای اساسی در این بندر بودیم، اما هم اکنون شرایط به نحوی مطلوب تغییر کرده و مسیر جاده‌ای کوتاه‌تری از بنادر مختلف برای توزیع کالاهای اساسی در داخل کشور طی می‌شود.

ارجمندزاده ادامه داد: قرار بر این است که تمرکز تخلیه کالاهای اساسی در یک بندر کشور نباشد و اینگونه شاهد توزیع راحت تر و مسیر کوتاه‌تر برای جابجایی کالا باشیم.

وی با اشاره به اینکه پسکرانه بندر بوشهر شامل استان بوشهر و بخشی از استان‌های فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد است، خاطرنشان کرد: اگر شاهد توزیع گندم از مسیر بندر بوشهر باشیم، فاصله زمینی کوتاه‌تری برای توزیع کالا به برخی از استان‌های کشور طی خواهد شد که در نهایت به کاهش هزینه تمام شده کالای مربوطه می‌انجامد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اشاره به سیاست گذاری سازمان بنادر در راستای تسهیل توزیع از طریق عدم تمرکززدایی، گفت: با رایزنی صورت گرفته با شرکت بازرگانی دولتی شاهد پهلوگیری کشتی‌های سایز بزرگ در حوزه کالاهای اساسی در بنادر مختلف کشور هستیم و در خصوص بندر بوشهر نیز این امکان وجود دارد تا بخشی از کالای کشتی‌های با سایز ۴۰ تا ۴۵ هزار تنی بدون هزینه تخلیه و با تجهیزات موجود در لنگرگاه تخلیه شود و زمانی که کشتی به درافت مناسب رسید، بخش باقی مانده کالا در اسکله تخلیه شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آبهای شمالی خلیج فارس مواج و متلاطم است

ج اردیبهشت 31 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه محمد سبزه زاری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس تجزیه و تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های خروجی هواشناسی ، آبهای شمال غرب خلیج فارس به علت سرعت وزش باد متلاطم و ناپایدارخواهد بود.وی از صیادان و ملوانان خوزستانی خوزستان به علت شرایط ناپایدار جوی […]

همچنین بخوانید: