نکوداشت فردوسی ترکمن‌ها و مرور رویدادهای خبری هفته گذشته گلستان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پرونده مسابقات کورس اسبدوانی (پاییزه – زمستانه) گنبدکاووس با برگزاری روز دوم هفته بیست و یکم و قهرمانی این رقابت‌ها در روز جمعه با شرکت ۶۲ راس اسب از نژادهای ترکمن، تروبرد و دوخون در ۶ دور هزار و ۲۰۰ متری و یک دور هزار متری بسته شد.

مسابقات این فصل اسبدوانی گنبدکاووس از پاییز پارسال شروع شد اما به سبب شیوع کرونا و تعطیلی برخی هفته‌های آن برگزاری آن به درازا کشید.

قرار است از هفته آینده مشابه این مسابقات به میزبانی شهرستان بندرترکمن استان گلستان برگزار شود.

**

مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و هشتمین سالروز ولادت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن در محل آرامگاه این شاعر در آق توقای مراوه‌تپه برگزار شد.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و ۷۳۳ میلادی برابر با سال هزار و ۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

از مختومقلی به عنوان فردوسی ترکمن ها یاد می شود.

**

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مبارزه علیه آفت شب‌پَره در درختان شمشاد این استان شمالی با حضور کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها به ویژه بندرگز و گرگان در دست انجام و تحت کنترل است.

**

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان گفت که صرفه‌جویی حدود ۲۰ درصدی مشترکان استان، مانع اجرای طرح قطعی و سهمیه‌بندی برق در روزهای گرم سال می‌شود.

**

استاندار گلستان با اشاره به ضرورت اجرای کامل طرح‌های مرتبط با کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: پارسال ۵۰ میلیارد ریال برای کاهش این آسیب‌ها در اختیار دستگاه های اجرایی مرتبط استان قرار گرفت.

**

جشنواره ملی فرهنگی – هنری جهاد سپید با هدف تجلیل از کادر درمان پس از معرفی آثار و نفرات برتر بخش‌های مختلف در گرگان به پایان رسید.

**

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۷۹۱ طرح عمرانی – خدماتی روستاهای گلستان با اعتبار ۵۰۴ میلیارد ریال آغاز شد.

علی قربانی معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این مراسم جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها را یک اولویت مهم دانست و گفت: تکمیل طرح های در دست اقدام در کنار توجه بیشتر به تامین معیشت و پایداری اقتصاد، انگیزه مهاجرت در روستاییان را از بین برده و این مناطق را به مراکز اصلی تولید و اشتغال تبدیل خواهد کرد.

**

راهپیمایی مردم گرگان در حمایت از ساکنان مظلوم فلسطین و غزه و گرامی‌داشت یاد شهدای این سرزمین از چهارراه میدان به سمت میدان وحدت (شهرداری) این شهر برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مسیر با در دست داشتن تصاویر رهبر معظم انقلاب، شهدای مقاومت، حاج قاسم سلیمانی، پرچم فلسطین و کاغذ نوشته هایی در حمایت از آزادی بیت المقدس حمایت خود را از مقاومت اسلامی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده و بر پشتیبانی از گروه های مقاومت تاکید کردند.

**

سیدخالق سجادی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری توسط سیلوی دولتی در شهرستان‌های گرگان و گنبد امروز انجام شد.

قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده‌است و این قیمت براساس پایه خرید با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید می‌باشد.

**

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گلستان گفت که برداشت کلزای مورد حمایت این ستاد در نخستین سال اجرای پنجساله طرح جهش تولید دیم‌زارهای استان در کلاله آغاز شد.

مهدی سلمان‌زاده  اظهار داشت: این ستاد در ابتدای سال زراعی جاری (پاییز ۹۹) با اختصاص تسهیلات حمایتی از زراعت‌کاران کلزا در اراضی دیم مناطق مرزی گلستان اقدام به عقد قرارداد با سه هزار و ۵۲۵ بهره بردار برای کشت این دانه روغنی در ۲۲ هزار و ۱۴۹ هکتار اراضی تحت پوشش هشت شهرستان و ۴۰۶ روستای تابعه کرد.

**

مدیرکل انتقال خون گلستان از افزایش ۳۰ درصدی اهدای خون توسط مردم این استان در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت شهروندان گلستانی چهار هزار و ۸۴ واحد خون اهدا کردند.

**

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت که نخستین محموله میگوی صادراتی امسال استان به وزن ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم با دریافت اخذ گواهی کووید ۱۹ از گمرک بندر نینگبو چین ترخیص شد.

**

رییس کل دادگستری گلستان از بازداشت رییس هیات مدیره پتروشیمی استان به اتهام سوء استفاده مالی خبر داد و گفت: یکی از اتهامات این فرد انتقال بخش زیادی از سرمایه مردم به حساب یک شرکت خصوصی است.

هادی هاشمیان اظهار داشت: برای جلوگیری از زیان سهامداران، پارسال تیمی از قضات و دستگاه اطلاعاتی استان در دادسرای گرگان تشکیل شد که  ساعت‌ها کار کارشناسی و بررسی عملکرد مالی شرکت پتروشیمی، سوء استفاده های مالی گسترده در این شرکت را آشکار کرد .

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آب‌های شمالی خلیج فارس برای صید و صیادی خطرآفرین است

ش خرداد 1 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه   محمد سبزه زاری در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس اظهار کرد: آب‌های شمال غرب خلیج فارس در دو روز آینده به علت سرعت وزش باد متلاطم و ناپایدار است. وی از صیادان خوزستانی خواست به علت شرایط ناپایدار جوی واحتمال بروز خطرات دریایی از رفتن به […]

همچنین بخوانید: