کمبود کامیون برای حمل کالا‌های اساسی از بندر امام تا یک هفته آینده رفع می‌شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش خبرنگار مرین‌پرس، بابک دین پرست به همراه قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان در جریان بازدید از مجتمع بندری امام افزود: بخشی از ناوگان حمل و حمل سنگین برای خرید و جابه جایی محصولات اساسی تولیدی استان‌های جنوبی کشور به خصوص گندم، جو و کلزا به کار گرفته شده که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده و هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بتوانیم کامیون مورد نیاز برای حمل کالا‌های اساسی از بندر امام را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۴.۴ میلیون تن کالا‌های اساسی شامل غلات و نهاده‌های دامی در انبار‌ها، اسکله‌ها و کشتی‌های پهلوگرفته وجود دارد افزود: تلاش خواهد شد در کمترین زمان ممکن و آنچه مقدورات و امکانات کشور اجازه می‌دهد کالا‌های اساسی را به مبادی مصرف در سراسر کشور گُسیل کنیم.  

دین پرست با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های دامی و غلات مورد نیاز کشور از طریق بندر امام وارد می‌شود افزود: از این حیث بندرامام به عنوان یکی از بنادر استراتژیک و راهبردی کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: با وجود مصوبات خوب هیئت دولت و همچنین تصمیمات ستاد تنظیم بازار که واردکنندگان بتوانند تا ۹۰ درصد کالا‌های اساسی خود را با اخذ تعهدات از گمرک خارج کنند، ولی متأسفانه ناهماهنگی بین دستگاه‌ها وجود دارد که جابه‌جایی کالا‌های اساسی را با برخی مشکلات روبه‌رو کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور  با اشاره به صدور ابلاغیه گمرک ایران به ناظر گمرکات استان خوزستان ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با استاندار خوزستان برای تخلیه و ترخیص سریع کالا‌های اساسی از بندر امام انجام خواهد شد بتوانیم مشکلات موجود در این زمینه را در کوتا‌ه‌ترین زمان ممکن رفع کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور  با اشاره به صدور ابلاغیه گمرک ایران به ناظر گمرکات استان خوزستان ادامه داد: امروز هماهنگی‌ها انجام می‌شود که استاندار خوزستان با جدیت کامل پیگیری لازم را انجام دهند. امیدوارم با تصمیم گیری‌های نهایی که امروز در جلسه استانی اخذ می‌شود، بتوانیم مشکلات موجود در این زمینه را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از کالا‌های اساسی توسط شرکت‌های دولتی در بندر امام انجام شده است تاکید کرد: در حال حاضر دولت با وجود همه محدودیت‌های مالی که برای تأمین ارز مورد نیاز داشته، ولی اعتبار مورد نیاز را تأمین کرده است و مشکلی در زمینه تامین کالای اساسی در سطح کشور ندارد.

همچنین دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشوردر جلسه بررسی رفع موانع ترخیص کالا‌های اساسی دربندر امام گفت:  بندر امام حداکثر تا دو روز آینده زمان، مکان و تجهیزات لازم در استقرار کارشناسان برای قرنطینه دامی را در این بندر فراهم می‌آورد تا آزمایشات لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی  به سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: هم اکنون، ۱۲۰۰ دستگاه کامیون در بندر امام در حمل و بارگیری کالا‌های اساسی فعال هستند در حالی‌که برای ترخیص کالا‌ها از این بندر به بیش از ۲۵۰۰ دستگاه کامیون نیاز است که امیدواریم با استقرار تیم وزارت راه و شهرسازی، در چند روز آینده این مقدار کامیون نیز تامین شود.

دین‌پرست افزود: با توجه به اینکه مالکیت ۴۵ درصد کالا‌های اساسی در بندر امام متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی هستند تمهیدات لازم برای ترخیص این میزان کالا از این بندر در نظر گرفته شود.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان نیز در این جلسه گفت: تصمیم‌های خوبی برای ترخیص سریع کالا‌های اساسی گرفته شده و خوشبختانه برای هر مصوبه، جدول زمانی مشخص شد.

وی گفت:هر مدیری که به این مصوبات توجه نکند، برخورد قانونی لازم با آن صورت خواهد گرفت.

بندر امام  در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق زمین‌های مجاور، با ۱۱ هزار هکتار مساحت و ۱۱ پست اسکله فعال، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

این بندر هم اکنون دومین بندر راهبردی و بزرگ جمهوری اسلامی ایران پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لزوم بهره گیری از ناوگان کشتیرانی خزر در توسعه تجارت کالا‌های استراتژیک منطقه

د خرداد 3 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، در این نشست مهندس اکبری مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به لزوم توسعه فعالیت‌های تجاری دریا محور اشاره و بیان کرد: کشتیرانی دریای خزر بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی در این حوزه است و با تدوین برنامه‌های توسعه محور دو […]

همچنین بخوانید: