ثبت حوضچه‌های تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ثبت حوضچه‌های تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر

مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس در خصوص اقدامات انجام شده در دو تالاب شادگان و هورالعظیم گفت: پروژه‌هایی برای جلوگیری از هدر رفت آب در این دو تالاب انجام شده که با اقدامات صورت گرفته در تالاب شادگان عرصه‌هایی که ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته زیر آب نمی رفت اکنون به زیر آب رفته‌اند.

 مدیر کل سابق دفتر حفاظت و احیای تالاب های معاونت محیط زیست دریایی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۹۵ درصد تالاب شادگان آبگیری شده است، بیان داشت: همچنین انتقال ١۵٠ میلیون متر مکعب آب از کارون به شادگان نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان ساخت: رفع انسداد آبراه‌های منتهی به تالاب‌ها از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست بود که در این راستا ده‌ها کیلومتر لایروبی انجام و باعث شد تا آب راحت‌تر به تالاب‌ها برسد.

وی با اشاره به اینکه در هورالعظیم ۲۳۰ زیرگذر و ۴۰ دهنه پل احداث شد تا آب بدون مانع وارد تالاب شود، تصریح کرد: این کار در تالاب‌های آلاگل، آلما گل و آجی گل در استان گلستان نیز اجرا شد که اثربخشی بسیار خوبی داشت.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: در راستای اجرای پروژه احیای تالاب‌ها تصمیم گرفتیم برای همه تالاب‌های کشور برنامه مدیریت زیست بومی تهیه شود که در این راستا  تاکنون برای ۱۹ تالاب تهیه شده و برای ۱۵ تالاب دیگر هم در دست تهیه است.

مدیر کل سابق دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی، یادآور شد: با به اتمام رسیدن پروژۀ مذکور، ۳۴ تالاب کشور دارای برنامه مدیریت زیست بومی خواهند شد.

به گفته وی این فعالیت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه با گستردگی بیشتری اجرا می‌شود به‌ طوری‌که در ۱۵۰ روستا کار انجام شده و نتایج کاهش ۳۵ درصدی مصرف آب و افزایش ۳۹ درصدی بهره‌وری را نشان می دهد.

این مقام مسئول سابق در سازمان حفاظت محیط زیست از ثبت حوضچه‌های یک ، دو و سه تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر خبر داد و اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی برای به ثبت رسیدن حوضچه‌های یک‌، دو و سه تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر انجام شده است.

وی خاطرنشان ساخت: البته تفاوتی که بین این تالاب با تالاب های دیگر وجود دارد این است که هورالعظیم یک تالاب مرزی است و برای به ثبت رسیدن هر بخشی از آن باید دستگاه‌های امنیتی نیز نظر بدهند برای همین این پروسه زمان‌بر است اما تالاب‌های دیگر این‌ گونه نیست.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ازسرگیری تکثیر بچه میگو در بندر چوئبده آبادان پس از سه سال

د خرداد 10 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه   فتح الله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس افزود: عملیات خروج پست لارو با نظارت رئیس اداره توسعه میگو و آبزیان دریایی استان، کارشناسان شیلات و دامپزشکی انجام شد. وی گفت: در اولین مرحله تعداد ۵۵۰ هزار قطعه پست لارو (بچه میگو) پس از انجام […]

همچنین بخوانید: