وزارت نیرو امسال حق‌آبه دریاچه ارومیه را نمی‌دهد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

وزارت نیرو امسال حق‌آبه دریاچه ارومیه را نمی‌دهد

به گزارش خبرنگار مرین‌پرس، مسعود تجریشی در نشست خبری که امروز برگزار شده بود به تشریح وضعیت فعلی محیط زیستی دریاچه ارومیه پرداخت و بیان داشت: وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۲ بهتر است، اما به دلیل نگرانی از کم آبی، وزارت نیرو امسال حق‌آبه دریاچه ارومیه را پرداخت نکرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: درحالی حق‌آبه دریاچه ارومیه امسال داده نشده  که طی امسال ۲.۵ برابر، آب بیشتری برای کشاورزی رهاسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه  امسال ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از تصفیه‌خانه‌ها به دریاچه ارومیه خواهد رسید، تاکید کرد: ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب نیز برای دریاچه ارومیه درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اواخر سال گذشته، ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه پرداخت شد، خاطرنشان ساخت: به این ترتیب می‌توان گفت که در سال گذشته پروژه‌های سازه‌ای دریاچه ارومیه به اتمام رسیده است.

تجریشی همچنین در خصوص آخرین وضعیت لایحه قانون آب در کشور با بیان اینکه انفال بودن یا نبودن آب پاشنه آشیل این موضوع محسوب می‌شود، اظهار داشت: بر این اساس جلسات مختلفی که برگزار شد دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کردند که اگر این مسئله را حل نکنیم، شورای نگهبان به آن واکنش نشان خواهد داد. البته پاسخ ما این بود که شورای نگهبان با مخالف شرع مخالفت می‌کند، به همین دلیل خواستیم که از حکم اجتهاد در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: در نهایت با وزارت نیرو به این نتیجه رسیدیم که آب را جزء انفال حساب نکنیم چرا‌که در نهایت مجدد وزارت نیرو مالکیت آب را خواهد داشت، به هر حال نمی‌دانیم که چرا همکاران در وزارت نیرو تشخیص دادند که لایحه موجود را به همین صورتی‌که وجود دارد، سریع‌تر برای بررسی به دولت بفرستند.

به گفته وی، در حال حاضر لایحه قانون آب در حال بررسی در کمیته‌های تخصصی است و معتقدم تا زمانی‌که دوگانگی انفال بودن یا نبودن آب مشخص نشود، مسائل زیادی را این قانون خواهد داشت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود به موضوع گرد و غبار اشاره کرد و اذعان داشت: گرد و غبار و رفع این معضل مهم زیست‌محیطی همواره یکی از دغدغه‌های دولت و سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۷ ساختار جدیدی با عنوان «ستاد ملی مقابله با گرد و غبار» در سازمان شکل گرفت که البته معتقدم باید گفت: «ستاد ملی مدیریت گرد و غبار»، چون تاکنون توانسته این بخش را تا حد بسیار خوبی مدیریت کند.

تجریشی با اشاره به شناسایی کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی بیان داشت: بر این اساس مشخص شد حدود ۳۵ میلیون هکتار کانون داخلی در کشور وجود دارد که از این میزان دو میلیون هکتار در شرایط بحرانی قرار دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: مطالعات نشان داده  که ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد و غبار را تالاب‌های خشک شده تشکیل می‌دهد که برای مدیریت این بخش قرار است جلسه‌ای با وزارت نیرو داشته باشیم تا نیاز آبی کانون‌های بحرانی مشخص شود و وزارت نیرو هم متعهد به تامین آن شود.

تجریشی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما تالاب صالحیه در نزدیک تهران است که با صندوق ملی محیط زیست صحبت کردیم و قرار شد با همکاری این صندوق و استانداری و نهاد‌های مرتبط آب‌های سرگردان اطراف این تالاب مدیریت و به تالاب سرازیر شود تا حداقل کمترین حق‌آبه هم که شده به تالاب برسد و صندوق هفته پیش قبول کرد منابع مورد نیاز این کار را از صندوق تامین کند.

وی اظهار داشت: همچنین ۳۵۰ میلیون هکتار کانون خارجی گرد و غبار را شناسایی کردیم و بعد از اولویت بندی، علت‌ها را مورد بررسی قرار  گرفت، بر این اساس سال گذشته هماهنگی‌هایی با سازمان‌های خارجی مرتبط انجام شد، وزارت امور خارجه هم در این زمینه فعالیت گسترده دیپلماسی خود را از سال ۹۸ و ۹۹ آغاز کرد و در راستای این فعالیت‌ها سازمان ملل موظف شد فعالیت‌ها در زمینه مدیریت گرد و غبار را گزارش دهد در واقع به این سمت حرکت کردیم که کشور‌های همسایه در مدیریت گرد و  غبار همکاری کنند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فاز نخست مجتمع بندری نگین بهره‌برداری می‏‌شود

س خرداد 11 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، سیاوش ارجمندزاده روز سه‎‌شنبه به رسانه‌‏ها اعلام کرد: در ۲.۵ سال گذشته تاسیسات زیربنایی، جاده‌های دسترسی به پایانه‌ها، شبکه آبرسانی، برق، فاضلاب، اطفای حریق این مجتمع در دستور کار قرار گرفته و با جدیت در دست اجرا است. وی بیان کرد: مجتمع بندری نگین […]

همچنین بخوانید: