رای دیوان عدالت اداری به عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه بندری

زمان مطالعه: 2 دقیقه



مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری به عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه بندری، گفت: ورود کالا، مواد اولیه، قطعات و تجهیزات استراتژیک به مناطق آزاد و ویژه بندری در جهت توسعه بنادر و حمایت از صنایع تولیدی و لجستیکی است.

روانبخش بهزادیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص رای اخیر دیوان عدالت اداری به عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه بندری، اظهار کرد: با ابلاغ تصویب نامه هیات وزیران مبنی بر ساماندهی و مدیریت بازار ارز، واردات کالا به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بدون ثبت سفارش ممنوع شد.

وی ادامه داد: این امر باعث از بین رفتن مزیت قانونی و اصلی مناطق (ماده 8 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی) شد.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ورود کالا، مواد اولیه، قطعات و تجهیزات استراتژیک به مناطق آزاد و ویژه بندری در جهت توسعه بنادر و حمایت از صنایع تولیدی، لجستیکی است، خاطرنشان کرد: مطابق قانون، این مناطق معاف از ثبت سفارش و تشریفات گمرکی بودند که این معافیت حسب تصویب نامه هیات وزیران دچار محدودیت و ممنوعیت شد؛ به این معنا که ورود تجهیزات و قطعات در مناطق آزاد و ویژه بندری همانند مناطق عادی مستلزم انجام ثبت سفارش و سپس صدور گواهی ورود کالا برای رفع تعهدات ارزی توسط سازمان منطقه شد و این موضوع مشکلاتی را در بخش تامین تجهیزات برای طرح های سرمایه گذاری در بنادر ایجاد کرده است.

بهزادیان افزود: با ابطال مصوبه فوق توسط دیوان عدالت اداری، مزیت اصلی و قانونی مناطق، مطابق مفاد ماده 8 قانون تشکیل و اداره مناطق اقتصادی و ماده 14 قانون چگونگی و اداره مناطق آزاد به صورت کامل اجرا خواهد شد.

وی گفت: مبادلات بازرگانی مناطق آزاد و ویژه با خارج از کشور و یا سایر مناطق ویژه و آزاد تجاری – صنعتی مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های مقررات صادرات و واردات نبوده و فقط ممنوعیت های قانونی و شرعی را شامل می شود. 

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: حسب قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، کالاهایی که از این مناطق قصد واردات قطعی به کشور و یا سرزمین اصلی را دارند، مشمول ثبت سفارش خواهند بود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نهایی شدن طرح جامع بندر آستارا

چ خرداد 12 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در جلسه بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی آستارا در فرمانداری این شهرستان گفت: ۱۱ سال قبل این بندر به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون طرح جامع آن نهایی شده و با تعیین و مشخص شدن کاربری‌های مربوطه […]

همچنین بخوانید: