موضوعات: شیلات

اجرای نخستین اسکله پشتیبان برای توسعه طرح ماهیان در قفس در غرب مازندران

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرین‌پرس/مازندران مدیرکل شیلات مازندران اسکله پشتیبانی را لازمه توسعه طرح ماهیان قفس دریایی دانست و افزود: نخستین اسکله پشتیبان با مشارکت بخش خصوصی در غرب مازندران اجرا می‌شود.

 حسن اسحاقی در نشست خبری با اصحاب رسانه غرب مازندران که به میزبانی اداره شیلات نوشهر برگزار شد، با بیان اینکه پنج رسته مختلف  صید صیادی پره، ماهیان کیلکا، آبزی پروری ، تولید گونه های سردابی و گرمابی و گونه های استراتژیک  خاویاری و صنایع شیلاتی  از اهم فعالیت های شیلات مازندران است، اظهار کرد: شرایط استان به گونه ای بوده که جای جای آن پایتخت گونه های مختلف ماهیان بوده به طوری که شرق استان پایتخت ماهیان گرمابی، جویبار مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری و نوشهر پایتخت قفس و پرورش ماهی در قفس دریایی است.

وی پرورش میگو را یکی از خلا های موجود استان نام برد و گفت: با توجه به شرایطی که میانکاله و  تشابه آن با منطقه گمیشان گلستان به لحاظ جغرافیایی  دارد می تواند محل مناسبی برای پرورش میگو باشد و امید است امسال استارت این گونه استراتژیک و با ارزش  زده شود تا اشتغال زایی مناسبی نیز صورت گیرد.

مدیر کل شیلات مازندران، عضویت شیلات  را در حوزه صادرات به عنوان عضو کمیته تخصصی صادرات در بخش شورای گفتگو بخش خصوصی دولت و اتاق بازرگانی از اتفاقات خوب برشمرد و ادامه داد: با توجه به اینکه اولویت کشور صادرات غیر نفتی بوده سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تن انواع ماهی از جمله ماهیان خاویاری، سردابی، گرمابی و خوراک آبزیان و خاویار به ارزش ۱۹.۵ میلیون دلار به کشورهای عربی ، اروپایی و cis صادرات داشتیم که رقم قابل توجهی است.

اسحاقی با اشاره به فعالیت در دو رسته ماهیان پره و کیلکا ابراز کرد: در بخش صید ماهیان استخوانی کاهش۲۷ درصدی را شاهد بودیم و در حوزه کیلکا به رغم کاهش ۲۸ درصدی از نظر ارزش اقتصادی با رشد پنج درصدی مواجه بودیم.
وی قفس‌های دریایی را از مزیت‌های غرب استان برشمرد و گفت: این گونه بسیار بازارپسند بوده و کیفیت بالایی دارد و نقاطی به عنوان کلنی و مزرعه در قفس در دریا مشخص شده است.

مدیرکل شیلات مازندران اسکله پشتیبانی را لازمه توسعه طرح ماهیان قفس دریایی دانست و یادآور شد: نخستین اسکله پشتیبان با مشارکت بخش خصوصی در غرب مازندران اجرا می‌شود.

اسحاقی پرورش ماهیان خاویاری را یکی از نقاط قوت استان برشمرد و ادامه داد: تا پایان سال ۹۹ حدود ۹۳ تن به ارزش ۵۱۶ هزار دلار تولید شد.

وی آلودگی زیست محیطی رودخانه ها را ناشی از فاضلاب صنعتی ، خانگی و معادن دانست و گفت: این آلودگی ها موجب کاهش چشم گیر تخم ریزی ماهیان در بستر رودخانه می شود و به این دلیل صید ماهیان گونه های استراتژیک کاهش قابل توجهی داشته است.

انتهای پیام

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت