نابودی برخی گونه‌ های دریایی با گرمایش زمین

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی با بیان اینکه نابودی برخی گونه ‌ها یک مسئله جهانی و ناشی از گرمایش زمین است، گفت: یکی از مناطقی هم که از این پدیده به شدت تاثیر خواهد گرفت کشور ماست.

به گزارش مرین‌پرس، دکتر فرزانه ممتازی استادیار دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی در برنامه “گفتگوی علمی” رادیو گفت وگو به مناسبت روز اقیانوسها، گفت: مشکل ما در سیستم‌ های دریایی این است که روش‌ های نمونه برداری پرهزینه‌ اند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات دریایی هزینه بالایی دارد افزود: معضل دیگر اینکه جایگاه علم‌های پایه مانند زیست شناسی کمرنگ شده و اهمیت محیط زیست از دوران کودکی برای افراد جا نیفتاده است.

ممتازی با انتقاد از ضعف در آموزش به مردم مناطق ساحلی محروم اظهارکرد: سابقه مطالعات ما در زمینه خلیج فارس و دریای عمان به 15 سال قبل برمی گردد که این سابقه خیلی کم است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی، با اشاره به کشف و شناسایی گونه‌های جدید و متعدد دریایی از طریق مطالعات نوار ساحلی طی 15 سال اخیر گفت: توسعه مطالعات در این زمینه نیازمند کشتی‌های تحقیقاتی و تجهیزات پیشرفته و گشت‌های مطالعاتی است.

وی درمورد گونه‌های دریایی که در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند گفت: فوک‌های دریای خزر از جمله گونه‌هایی‌اند که در معرض خطر هستند اما هزاران موجود و گونه دیگر هم وجود دارند که به گونه‌های سطح بالا وابسته‌اند و از این موضوع تأثیر می‌گیرند و متأسفانه شناختی از این گونه‌ها نداریم.

ممتازی راه اندازی پایگاه داده تنوع زیستی در کشور را گامی در جهت یکپارچگی داده‌ها دانست و افزود: برنامه پایش مستمر ساحلی با همکاری محیط زیست و دانشگاه و پژوهشگاه نیز از دیگر اقدامات مثبت در حوزه زیرساختی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی با بیان اینکه نابودی برخی گونه‌ها یک مسئله جهانی و ناشی از پدیده‌هایی چون گرمایش کره زمین است گفت: یکی از مناطقی که از این پدیده به شدت تاثیر خواهد گرفت کشور ماست.

وی از رها کردن زباله به ویژه فیلتر سیگار و قوطی آب معدنی در سواحل انتقاد و اظهارکرد: دریا به اندازه خشکی قابل حصارکشی و محدودسازی نیست و لذا کنترل این موضوع نیازمند فرهنگ سازی از دوران کودکی و انجام مطالعات علمی متنوع است.

ممتازی همچنین با انتقاد از تخریب ساحل توسط ساخت و سازها و همچنین جابجا کردن سنگهای ساحل توسط مردم گفت: ما باید زندگی کردن با گونه‌ها را یاد بگیریم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ورود نفتکش برقی به ناوگان ژاپنی‌ ها

چ خرداد 19 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه در ژاپن نفتکشی برقی به ‌نام e5 تولید شده که قادر به حمل نفت و انتقال سوخت به دیگر کشتی‌ هاست و گسترش استفاده از این نوع حمل‌ و نقل در دستور کار دولت ژاپن قرار گرفته است. به گزارش مرین‌پرس، بعد از تولید قایق‌ها و […]

همچنین بخوانید: