موضوعات: سرخط خبرها

راه‌اندازی پروژه تزریق میعانات گازی پارس جنوبی به میدان سروش

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پروژه تزریق میعانات گازی میدان مشترک پارس جنوبی به میدان سروش با هدف فراهم نمودن امکان تداوم تولید گاز در این میدان مشترک و افزایش قدرت مانور در شرایط خاص، با حضور  علیرضا سلمان‌‏زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و هیات همراه به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش «مرین‌پرس» از شرکت نفت فلات قاره ایران،  علیرضا زمردیان مجری پروژه در این زمینه گفت: پس از انجام مطالعات و بررسی‌‏های مقدماتی و تکمیلی این پروژه با راهبری مدیریت امور فنی و مشارکت پژوهشگاه صنعت نفت، همچنین تایید کمیته مشاورین مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران، اجرای بخش زودهنگام پروژه با قید فوریت و درکوتاه‏ترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفته و با هماهنگی مسئولان منطقه بهرگان و مدیریت ی و ساختمان بخش زودهنگام آغاز شد.

در این راستا با همدلی و همکاری بی‌نظیر در اجرای مشترک پروژه توسط مدیریت ی و ساختمان و عملیات تولید منطقه بهرگان، کارکنان و مسئولان سکوی سروش، شناور خلیج فارس و عملیات دریایی منطقه بهرگان و مدیریت درخور ستایش آقای اکبر صادقی، استفاده از توان اجرایی پیمانکار و با پشتیبانی و حمایت بی‌دریغ کلیه مدیریت‌ها و واحدهای سازمان، همچنین سایر مناطق عملیاتی که در تهیه کمبودهای کالا پروژه را یاری نمودند، طی سه ماه این پروژه ملی به ثمر نشست و برگی دیگر بر افتخارات شرکت نفت فلات قاره ایران  افزوده شد.

این پروژه شامل بررسی راهکارهای مختلف فرستادن میعانات گازی به میدان سروش از طریق پایانه خلیج فارس، امکان‌سنجی راهکارهای عملیاتی هدایت میعانات گازی به فرآیند تولید سکوی سروش و نیز بررسی مخاطرات کار با میعانات گازی، شناسایی ریسک‌های عملیات و ارزیابی آنها به‌‌ویژه در پایانه خلیج فارس به منظور اصلاح سیستم ایمنی و ارتقاء وسایل و تجهیزات مورد نیاز بود.

شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و الزام به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با توجه به حضور نفرات در سکوی سروش به منظور اجرای این پروژه ملی، دشواری‌های این عملیات را دوچندان کرده بود که خوشبختانه با برنامه‌ریزی درست و اجرای راهکارهای اصولی از شیوع بیماری در کل زمان اجرای پروژه جلوگیری به عمل آمد.

سرانجام در روز سه‌شنبه چهارم خردادماه 1400 عملیات تزریق میعانات گازی به چاه‌های منتخب سروش آغاز شده و پایش مستمر شرایط مخزن در دستور کار قرار گرفته است.

بی‌شک همت و تلاش بزرگ‌مردان سکوی سروش، پایانه خلیج فارس، عملیات دریایی منطقه بهرگان، تیم مجری و نظارت و بازرسی فنی پروژه ستودنی و افتخارآمیز است و بدین‌وسیله از هم‌‏اندیشی‏‌ها و همکاری‌‏های همکاران در شرکت ملی نفتکش ایران، مسئولان و کارکنان نفتکش فارست و شرکت نفت مناطق مرکزی به‌ویژه همکاران پالایشگاه فراشبند و سایر مناطق عملیاتی نفت فلات قاره سپاسگزاری و قدردانی می‏‌گردد.

منبع

مدیر سایت