بومی ‌سازی فرایند طراحی کشتی توسط یک شرکت دانش‌ بنیان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یک شرکت دانش‌ بنیان ایرانی موفق شد تا فرایند طراحی کشتی را در داخل کشور بومی‌ سازی کند؛ مدیرعامل این شرکت دانش ‌بنیان گفت: ساخت کشتی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایران بسیار به صرفه است و دانش فنی این کار نیز در کشور ما وجود دارد.

به گزارش مرین‌پرس، یک شرکت دانش‌ بنیان موفق شده تا فرایند طراحی کشتی را بومی ‌سازی کند. تاکنون در این زمینه به دو غول کشتی ‌سازی جهان یعنی کره جنوبی و آلمان وابسته بودیم که اکنون از این وابستگی خارج شدیم. پیش از این، محققان کشورمان در ساخت کشتی هم به خودکفایی رسیده بودند و بیش از ۸۰۰ قطعه از کشتی و تولید کشتی غول پیکر نیز بومی‌ سازی شده‌ بود. حالا دیگر پس از قطعه ‌سازی به ساخت و طراحی کشتی رسیده ‌ایم.

فناوری بخش ‌های مهم کشتی‌ سازی فقط در اختیار شرکت ‌های بزرگی است که زیرساخت‌ های این صنعت را در اختیار دارند. با این وجود محققان ایرانی تعویض بدنه و قطعات، موتورسازی، تعمیر موتور و تعمیرات کاربردی را به صورت کامل در داخل کشور پیاده‌ سازی کرده ‌اند و حالا دانش طراحی هم به آن اضافه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش ‌بنیان گفت: کشتی‌ سازی یکی از صنایع استراتژیکی است که با توجه به گستردگی مرزهای دریایی و اهمیت حمل و نقل دریایی، از اهمیت فراوانی در کشور ما برخوردار است که برای سال ‌ها، فرایند طراحی کشتی در کشورهای مانند آلمان و کره جنوبی انجام می‌ گرفت و ما از آنها خریداری می ‌کردیم.

اسماعیل شعبانی ادامه داد: با توجه به وجود استعدادهای درخشان، با تجربه و جوان در کشور، این شرکت خلاق را تاسیس کردیم و فعالیت خود را در زمینه بومی ‌سازی فرایندهای طراحی کشتی در داخل کشور شروع کردیم؛ طراحی کشتی در دو حوزه طراحی کشتی‌ های ساخته شده و طراحی کشتی از پایه تقسیم ‌بندی می ‌شود.

این فعال صنایع نرم و خلاق، ضمن ارائه توضیحات بیشتر در این‌باره گفت: برخی اوقات کشتی ‌های موجود نیاز به تغییر و بهینه ‌سازی دارند، ممکن است ما خود در بازرسی این نیاز را تشخیص داده باشیم یا کارفرما سفارش بدهد، بر این اساس، ما تغییراتی را پیشنهاد می ‌کنیم برای مثال، سیستم صید برخی شناورهای صیادی وارد شده از خارج، با سیستم صید کشور ما هم ‌خوانی نداشت و ما آن را مطابقت دادیم.

شعبانی با بیان اینکه افزایش طول کشتی یکی دیگر از کارهای انجام گرفته در این حوزه است، تصریح کرد: ما با طراحی فرایندها، مثلاً طول یک کشتی را  از 25 متر به 35 متر افزایش داده ‌ایم؛ در این بین برای ساخت تعداد متعددی کشتی با شرکت ‌های بزرگ در این حوزه همکاری کرده‌ ایم و در حال حاضر نیز زمینه‌ های بسیار خوبی برای ساخت مشترک کشتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش ‌بنیان گفت: ساخت کشتی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایران بسیار به صرفه است و دانش فنی این کار نیز در کشور ما وجود دارد؛ فقط باید یک نهاد دولتی به عنوان تسهیل‌گر با ما همکاری کند تا بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پشتیبانی و مانع‌زدایی از ساخت شناورهای تولید داخل در دستور کار سازمان بنادر

چ خرداد 26 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه معاون امور دریایی سازمان بنادر و‌دریانوردی در نشست کمیته فرعی وجوه اداره شده این سازمان بر پشتیبانی و مانع‌زدایی از ساخت شناورهای تولید داخل تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نشست کمیته فرعی وجوه اداره شده سازمان بنادر […]
پشتیبانی، مانع‌زدایی، ساخت شناورهای تولید داخل،معاون امور دریایی سازمان بنادر

همچنین بخوانید: