چین: مخالف هرگونه قلدری کشورها در امور دیگران هستیم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت چین روز چهارشنبه اعلام کرد که ادعاهای مطرح شده در بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به شدت رد و محکوم می کند.

به گفته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، دولت پکن شدیدا با تلاش های هر کشوری مبنی بر تحمیل خواسته های خود به دیگر کشورها مخالف است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا روز گذشته طی بیانیه ای مشترک برخی ادعاها را علیه چین مطرح کردند. در بند ۲۶ متن این بیانیه صراحتا این ادعا مطرح شده است که «ما (ایالات متحده و اتحادیه اروپا) به طور جدی نگران وضعیت دریای چین شرقی و جنوبی هستیم و به شدت با هر گونه اقدام یک جانبه جهت تغییر وضعیت موجود و افزایش تنش ها مخالفت می کنیم».

در ادامه این بند آمده است: «بر اهمیت صلح و ثبات سرتاسر تنگه تایوان تاکید کرده و سعی به ترغیب طرفین جهت رسیدن به راه حلی صلح آمیز در قبال مسائل مرتبط با این تنگه داریم. همچنین تصمیم داریم در تعاملات سازنده مان با چین بر سر مسائلی از قبیل تغییرات آب و هوایی، عدم اشاعه هسته ای و مسائل خاص منطقه ای هماهنگی کنیم».

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر ناتو و گروه هفت نیز در بیانیه های پایانی نشست های خود ادعاهای بی اساسی را علیه چین مطرح کرده بودند که همگی آنها با پاسخ های قاطعانه پکن مواجه شد.

چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.

با این وجود، آمریکا با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حضور در انتخابات یعنی اقتدار و سربلندی کشور

چ خرداد 26 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه محمدرضا مدرس‌خیابانی در گفتگو با خبرنگار مرین‌پرس با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری که همواره انتخابات را افتخاری برای ایران اسلامی دانسته‌اند، از آحاد ملت شریف ایران به ویژه فعالان و دست اندرکاران بخش دریایی کشور جهت حضور پرشور در انتخابات پیشِ رو دعوت کرد. […]

همچنین بخوانید: