امسال ۵۰ نفر محیط بان دریایی استخدام شدند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش خبرنگار مرین‌پرس، سرهنگ جمشید محبت خانی در نشست خبری که امروز به مناسب روز ملی محیط بان برگزار شده بود در پاسخ به سئوال خبرنگار مرین‌پرس در خصوص وضعیت آموزش و استخدام محیط بانان محیط زیست دریایی کشور، گفت: با پی‌گیری‌های معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته، استخدام سالانه ۵۰ نفر محیط بان آموزش دیده در بخش محیط زیست دریایی به تصویب نهایی رسید.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: امسال نیز بر اساس این مصوبه، ۵۰ نفر محیط بان در پاسگاه‌های محیط بانی دریایی کشور واقع در تالاب‌های ساحلی و نوار ساحلی کشور به استخدام سازمان محیط زیست درآمدند.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، برای این محیط بانان، چند دورۀ تخصصی آموزشی نیز برگزار شده است.

وی در ادامۀ گفته‌های خود بیان داشت: چند سالی است پیگیر هستیم تا روز ولادت امام رضا (ع) که امسال با اول تیر ماه مصادف شده است، به عنوان روز ملی محیط بان در تقویم رسمی کشور ثبت شود که هنوز موفق به انجام آن نشدیم البته انتظار داشتیم امسال این اتفاق رخ دهد، اما هنوز موفق نشده‌یم.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای از رئیس جمهوری درخواست کرد تا این کار انجام شود و بر این اساس دستور مناسبی صادر شده، اما این کار زمان بر بوده و نیاز است تا این پروسه طی شود و امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد ثبت این روز در تقویم رسمی باشیم و تا انجام آن با جدیت دنبال کار خواهیم بود.

وی تصریح کرد: فردا روز ملی محیط بان است که طبق روال هر سال محیط بانان نمونه در مراسمی معرفی می‌شوند که امسال با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط  زیست سه محیط بان نمونه، دو خانواده شهید به نمایندگی از ۱۴۵ محیط بان، یک جانباز، یک فرمانده و یک مدیر استانی معرفی می‌شوند.

سرهنگ محبت خانی با اشاره به افزایش نیرو‌های محیط بان کشور طی سه سال گذشته اظهار داشت: سه سال و شش ماه پیش که وارد سازمان حفاظت محیط زیست شدم میزان دریافتی محیط بانان شاید ۵۰ درصد کمتر از دریافتی یک کارشناس بود، اما با تلاش‌های صورت گرفته اکنون دریافتی محیط بانان نسبت به کارشناسان برعکس شده یعنی دریافتی محیط بانان نسبت به کارشناسان افزایش یافته است.

وی به مشکل کمبود تعداد محیط‌بانان نسبت به وسعت مناطق تحت حفاظت اشاره کرد و اظهار داشت: محیط بانان با وجود کمبود نیروی انسانی اجازه نمی‌دهند تخریب در مناطق انجام شود و مسئولیت محیط بانی دلی است و نگاه شغلی به کار و حقوق دریافتی  خود ندارند، اما جذب ۵۰۰ محیط‌بان در طی دو سال گذشته دنبال شده و تا هشت سال آینده ادامه دارد تا به درصد قابل قبولی طبق چارت خدمتی برسیم.

وی ادامه داد: امسال هم در زمینۀ پرنده‌های هوشمند (کوادکوپتر) متناسب با حوزه محیط بانی به منظور کاهش برخورد فیزیکی با متخلفان دنبال شده و از اولویت‌های اصلی ما تهیه بی‌سیم هوشمند سراسری در شش استان بوده و سعی می‌کنیم با ارزیابی صورت گرفته به خرید بی‌سیم محیط بانی و پرنده‌های بومی سازی هوشمند دنبال می‌شود.

وی درباره «محیط بانان طرحی» توضیح داد که حدود ۱۹۰ محیط بان در قالب «محیط بانان طرحی» در استان‌ها به کار گرفته شدند یعنی در ان زمان با مسئولیت مدیر استانی مشغول به کار شدند که بدون هماهنگی با سازمان بوده است که اکنون با مشکل بیمه و حتی حقوق آن‌ها مواجه هستیم، البته آن‌ها حقوقشان را از سازمان دریافت نمی‌کنند، اما بیمه آن‌ها امروز به چالشی برای سازمان تبدیل شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: خیلی تلاش کردیم تا آن‌ها را در قالب نیرو‌های قراردادی استخدام کنیم، اما هنوز موفق نشدیم و قولی هم به آن‌ها نمی‌دهیم، چون زمانی که وارد این کار شدند بدون هماهنگی با سازمان محیط زیست بوده و مسئولیت آن‌ها هم بر عهده مدیر کل استان است.

وی از ایجاد مرکز سایبری به منظور پیگیری تخلفات مجازی خبر داد، و ابراز داشت: ۶۲ پرونده دربارۀ تخلفات مجازی تشکیل شده که تاکنون ۴۶ درصد از این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مابقی هم در حال بررسی است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با افرادی که در فضای مجازی به تبلیغ شکار، ادوات شکار و فروش و قاچاق حیات وحش اشتغال  داشته باشند برخورد قضائی می‌شود.

محبت خانی با اشاره به بحران خشکسالی در کشور گفت: حیات وحش به دلیل خشکسالی در حال خروج از مناطق چهارگانه به سمت مناطق مسکونی هستند و از همیاران محیط زیست درخواست کمک داریم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: مناطق چهار‌گانه محصور نیستند و محیط بانان با گشت سیار و ایجاد آبشخور‌ها که از سوی برخی افراد خیر ایجاد می‌کنند در حال کنترل حیات وحش هستند، اما این کار کافی نیست و باید مردم همراهی کنند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذا‌های دریایی و صنایع وابسته

د خرداد 31 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه به گزارش مرین‌پرس و به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، پنجمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذا‌های دریایی و صنایع وابسته (ifex۲۰۲۱)  از تاریخ ۲۷ لغایت ۳۰ مهر ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. این نمایشگاه  در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار […]

همچنین بخوانید: