آغاز تولید از مخزن آسماری میدان ابوذر برای نخستین بار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

رئیس مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با حفاری در مخزن آسماری میدان ابوذر در خردادماه 1400، تولید از این مخزن برای نخستین بار محقق شد.

به گزارش مرین‌پرس، رئیس مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در چند ماه گذشته جهت ارزیابی تکمیلی مخزنی و امکان تولید نفت از لایه آسماری بالایی میدان ابوذر، حفاری چاه A14-4H در این مخزن انجام و پس از تکمیل و راه‌اندازی آن، تولید نفت از این مخزن برای نخستین بار در تاریخ توسعه میدان ابوذر تحقق یافت.

وی افزود: با توجه به مطالعات قبلی و ارزیابی نتایج تولید حاصله از این چاه، برنامه‌ریزی جهت حفاری چاه‌های بیشتر جهت توسعه این مخزن انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با توسعه اولیه این مخزن و حفاری 5 تا 8 حلقه چاه، امکان تولید 6 تا 10 هزار بشکه نفت در روز (بر اساس روند تولید در چاه مذکور) از این مخزن میسر شود.

جواد رستمی در ادامه به بیان تاریخچه‌ای از بهره‌برداری و توسعه میدان ابوذر، همچنین نتایج این موفقیت ارزشمند پرداخت و گفت: تاکنون توسعه و تولید میدان ابوذر بر محوریت مخزن غار (با نفت درجا 4030 و ذخیره 1730 میلیون بشکه) و بخش اندکی در مخازن برگن (با نفت درجا 118 و ذخیره 31 میلیون بشکه) و دمام (با نفت درجا 138 و ذخیره 18.4 میلیون بشکه) انجام شده به نحوی که تا پایان سال 1399 به میزان 1194 میلیون از مخزن غار، 13.5 میلیون از مخزن برگن و 6.7 میلیون بشکه نفت از مخزن دمام برداشت شده است که پس از کسب نتایج اخیر، مخزن آسماری هم به برنامه توسعه و تولید این میدان اضافه خواهد شد. 

به گفته رستمی، جهت شناخت مخزن آسماری و ارزیابی پتانسیل تولید نفت از آن در دو مرحله در سال‌های 1392 و 1396 شمسی اقدام به حفاری 2 حلقه چاه شد ولی متاسفانه نتایج حاصله موفقیت‌آمیز نبود. 

وی گفت: نهایتاً سال گذشته مجددا مطالعات تکمیلی و بررسی پتانسیل تولید نفت از لایه آسماری بالایی همزمان با انجام مطالعهFast Track  میدان در دستور کار این امور قرار گرفت که پس از بررسی‌های فنی لازم یکی از چاه‌های بسته مخزن غار این میدان (چاه A14-4H )جهت حفاری در مخزن آسماری در نظر گرفته شد و برنامه حفاری مجدد جهت حفاری در مخزن فوق و انجام آزمایش‌های مربوطه تهیه شد. پس از انجام حفاری و ارزیابی اطلاعات مخزنی، وجود ستون نفت در مسیر حفاری لایه مورد نظر مطابق با پیش‌بینی‌های مدلی ثابت شد و بر این اساس تصمیم به ادامه کار و تکمیل دائم چاه گردید که پس از تکمیل و راه‌اندازی، با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت و نتایج آزمایش بهره‌دهی آن در سه کاهنده 24، 32 و 40 به ترتیب به میزان 630، 1040 و 1330 بشکه در روز نفت خالص (بدون تولید آب) حاصل گردید.

وی، این اقدام را یک موفقیت ارزشمند برای شرکت نفت فلات قاره ایران دانست و گفت: این عملیات حاصل کار گروهی تیم 7 نفره کارگروه مدیریت میادین منطقه خارگ (که یک سال از تشکیل آن می‌گذرد) و همفکری همکاران مدیریت امور فنی در ادارات مهندسی نفت، حفاری و زمین‌شناسی (جهت برنامه‌ریزی دقیق‌تر و پایش عملیات حفاری)، همچنین همکاری و مشارکت جدی همکاران مهندسی بهره‌برداری و عملیات تولید منطقه خارگ در راه‌اندازی تولید بوده که ضمن عرض تبریک و خسته نباشید از تک‌تک این عزیزان تشکر و قدردانی به عمل می‌آید. در پایان لازم می‌دانم از درایت و حمایت‌های مدیر امور فنی شرکت در خصوص خلق و انجام کارهای جدید و ایجاد روحیه همکاری و کارگروهی در امور فنی تشکر و قدردانی نمایم و انشالله به زودی و پس از کسب نتایج اطمینان‌بخش، نتایج کارهایی مشابه با این فعالیت نیز مجدداً اعلام خواهد شد. 

گفتنی است، وجود هیدروکربن در مخازن غار و آسماری بالایی (عمدتا گاز) میدان ابوذر با حفر چاه‌های اکتشافی A-2 در سال 1968 میلادی و A-3 در سال 1969 به اثبات رسید. با هدف بررسی بیشتر نوع سیال مخزن آسماری بالایی به عنوان بالاترین (کم‌عمق‌ترین) لایه هیدروکربنی میدان، در سال 1973 چاه اکتشافیA-7  حفاری و آزمایش‌های لازم بر روی سازند یادشده انجام و نتایج آزمایش‌ها حاکی از وجود گاز در آن لایه را داشت. در ادامه مجددا در همان سال چاه اکتشافی A-8 نیز جهت بررسی ارتباط بین سازندهای غار و آسماری بالایی حفر شد که آزمایش‌های ساق مته در این چاه، وجود نفت احتمالی در مخزن آسماری بالایی را نشان داد و بر اساس مطالعات محاسبات حجمی، حجم نفت درجای اولیه احتمالی این مخزن برابر با 676 میلیون بشکه نفت با دارا بودن گنبد گازی تخمین زده شد.

میدان ابوذر دارای بالاترین نرخ تولید نفت در میادین نفت دریایی را داراست و در حال حاضر نیز حدود یک چهارم تولید نفت شرکت فلات قاره ایران از میدان ابوذر صورت می‌گیرد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لایحه اصلاح قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی

س تیر 1 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه به منظور دستیابی به اهداف توسعه ای كشور در حوزه صنایع دریایی و تغییر پارادایم توسعه صنعتی به سمت توسعه دریا محور، وزارت صنعت، معدن و تجارت لایحه اصلاح قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی را تدوین و به هیئت دولت ارائه نموده است. به […]

همچنین بخوانید: