موضوعات: شیلات

طرح الگوی تولید آرتمیا در آران و بیدگل آغاز شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مصطفی آبانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طرح الگوی تولید آرتمیا در مزرعه آزادپور واقع در کیلومتر ۲۰ جاده مرنجاب اجرا می‌شود، افزود: برای اجرای این طرح ۶ استخر با پوشش ژئوممبران با حجم آبگیری ۲ هزار مترمکعب با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی ساخته شده است.

ژئوممبران (Geomembrane) ورقی از جنس پلیمر است که به طور مستقیم بر روی بستر خاکی قرار می‌گیرد و مانع از عبور یا نشت آب به درون بستر خاکی می‌شود. 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از این مزرعه ماهیانه بیش از ۷۰ کیلوگرم بیومس آرتمیا تولید شود، ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی، وجود آب شور و واحدهای فراوان تولید ماهیان زینتی در آران و بیدگل و منطقه شمال اصفهان، ظرفیت خوبی برای توسعه پرورش آرتمیا در این شهرستان وجود دارد.

مدیر جهادکشاورزی آران و بیدگل گفت: با توجه به وجود شرایط دمایی مناسب و منابع آب لب شور در این شهرستان، پیشنهاد شیلات استان اصفهان، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و پیگیری و حمایت ساداتی نژاد نماینده مجلس و سازمان شیلات ایران عملیات اجرایی طرح الگوی تولید آرتمیا در این شهرستان پس از ساخت استخرها از اعتبارات سازمان جهاد استان و پس از عقد قرارداد شیلات اصفهان با موسسه تحقیقات شیلات ایران و مرکز تحقیقات آرتمیای ارومیه به عنوان مجری از اواسط خرداد ماه کلید خورد و ذخیره‌سازی و تولید آرتمیا با موفقیت آغاز شد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل و رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر با اشاره به کمبود آب و شوری آب‌های زیر زمینی در منطقه کویری آران و بیدگل به خبرنگار ایرنا گفته بود: پرورش ماهی آرتمیا بهترین جایگزین برای کشاورزی در شهرستان آران و بیدگل است که باید با برنامه‌ریزی در این زمینه اقدام شود.

سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: با توجه به کم آبی و استحصال آب شور برای بخش کشاورزی آران و بیدگل باید برنامه‌‍ریزی برای جایگزینی برای پرورش ماهی آرتمیا صورت گیرد که ویژه آب شور است.

همچنین محمود حجتی وزیر پیشین جهاد کشاورزی پنجم اردیبهشت ۱۳۹۸ در بازدید از مزرعه آزادپور در منطقه کویری مرنجاب گفته بود: شهرستان آران و بیدگل ظرفیت زیادی در زمینه پرورش آرتمیا دارد و بر این پایه در نظر است با اجرای طرحی به صورت آزمایشی، آب و زمین لازم در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

نخستین بار در ایران از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ برداشت صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه انجام شد که این برداشت به دلیل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه و افزایش میزان شوری آن به صفر رسید.

صنعت آبزی پروری جهان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد و نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در این صنعت در کل جهان مشغول به کار هستند که همگی وابسته به تولید و پرورش آرتمیاست که در همین راستا ایران می تواند در تولید این جانور دریایی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا کند.

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

کشاورزان آران و بیدگلی با نزدیک به ۲۱ هزار هکتار زمین قابل کشت در این شهرستان، سال گذشته ۲۰۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی تولید کردند.

مرنجاب منطقه نمونه گردشگری و الگوی استانی پرورش آرتمیا در اصفهان، در شمال شهرستان آران و بیدگل واقع شده است و از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می‌شود.

شهرستان افزون بر ۱۰۳ هزار نفری آران و بیدگل در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت