حیات دریاچه فینارود خلخال در معرض خطر نابودی قرار گرفت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نعمت‌الله جوانمردی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب سد مخزنی فینارود خلخال واقع در پارک آبخیز فینارود به عنوان بزرگترین پارک آبخیز استان اردبیل به علت خشکسالی و بهره‌برداری بی‌رویه از آب به پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ احداث این سد در سال ۱۳۸۰ کاهش یافته و در صورت ادامه این روند و عدم اقدام لازم از سوی مسئولان ذیربط برای نگهداری اندک آب موجود پشت سد تمام ماهیان سفید و قزل‌آلای رها شده از سوی اداره کل شیلات و آبزی‌پروری استان اردبیل در این محل از بین رفته و حیات انواع ماهیان رها شده و بومی دریاچه برای همیشه خاموش خواهد شد.

او با بیان اینکه سد فینارود خلخال از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان و سال‌های متمادی میزبان برگزاری جشنواره‌های استانی و ملی ماهیگیری با قلاب بوده است، گفت: علاوه بر رهاسازی چندین نوبت ماهی قزل‌آلا از سوی اداره کل شیلات استان اردبیل و از آغاز بهره‌برداری از این سد در سال ۱۳۸۰ با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی در بهار سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار قطعه بچه ماهی سفید در دریاچه سد فینارود خلخال رهاسازی شد که هم‌اکنون این ماهیان بزرگ شده و با پایین رفتن اب دریاچه و خشکیدن کامل آن حیات این ماهیان نیز از بین خواهد رفت.

جوانمردی افزود: در کنار انجام اقدامات مراقبتی از صید ماهیان این دریاچه با استفاده از روش‌های غیرمتعارف ورزشی از جمله بکارگیری تور با اقدامات صورت گرفته در سالیان گذشته و فراهم شدن زمینه رشد بچه ماهیان سفید رها شده در دریاچه ، این محل به عنوان تنها محلی مناسب برای ماهیگیران با تک قلاب و توسعه صنعت گردشگری در کنار ترویج فرهنگ آبزی‌پروری و زمینه‌سازی برای تفریح سالم ماهیگیران و علاقه‌مندان به طبیعت زیبای این منطقه است.

وی اظهارکرد: هرچند وظیفه شیلات رهاسازی بچه ماهی در پشت سدهای معیشتی ، کشاورزی ، چندمنظوره و استخرهای پرورش ماهی با هدف ترویج فرهنگ آبزی‌پروری و ترویج فرهنگ افزایش سرانه مصرف ماهی به عنوان یک غذای مقوی و بی‌ضرر برای آحاد مختلف جامعه است، ولی در عین حال  رهاسازی بیش از ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی از سال ۱۳۹۵ در پشت سدهای معیشی از جمله سد فینارود خلخال به‌ عنوان بیت‌المال محسوب شده و انتظار از دست‌اندرکاران امر نگهداری و صیانت از حیات ماهیان این دریاچه و نجات جان دریاچه  قبل از مرگ کامل است.

رئیس اداره شیلات خلخال گفت: بحث آبزی‌پروری در شهرستان خلخال از اهمیت ویژه‌ای به لحاظ دارا بودن استعدادهای آبی برخوردار است که در تلاش هستیم تا با حمایت اداره کل شیلات و آبزی‌پروری  استان اردبیل و شهرستان این صنعت را در این منطقه  رونق بدهیم.

وی اظهارکرد: برنامه‌های امسال اداره شیلات و آبزی‌پروری خلخال حمایت از متقاضیان و مجریان طرح‌های پرورش و تولید ماهی در این شهرستان بوده و انتظار می‌رود با توسعه پرورش آبزیان مصرف ماهی در سبد غذایی خانوارهای خلخالی افزایش یابد.

با هدف حفظ آب پشت دریاچه سد فینارود ، پروژه آبیاری قطره‌ای ، بارانی پارک آبخیز فینارود خوجین با هدف بهره‌مندی اراضی ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد از آب پشت سد و با مشارکت ۸۵ درصدی از سوی دولت و ۱۵ درصدی از سوی بهره‌برداری بخش کشاورزان منطقه در سال ۱۳۹۲ با هزینه ۳۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز و در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.

منطقه فینارود خلخال به عنوان بزرگترین پارک آبخیز نمونه در استان اردبیل است که با احداث یک سد خاکی بزرگ و چند بند تاخیری آبخیزداری به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود.
 

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بندرلنگه ظرفیت تولید ۶۰هزارتن تولید ماهی در قفس دارد

ج تیر 11 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه  عبدالرسول دریایی روز جمعه در گفت وگوبا ایرنا افزود: با اقدام های انجام شده در زمینه افزایش ظرفیت تولید ماهی در قفس ، بندرلنگه، کنگ، چیروییه و پارسیان در آینده‌ای نزدیک به یکی از قطب‌های تولید ماهیان دریایی تبدیل شوند. وی با اشاره به آغاز به […]

همچنین بخوانید: