گزارش آژانس امنیت دریانوردی اروپا از تأثیرات کرونا بر حمل و نقل دریایی

زمان مطالعه: 2 دقیقه



با وجود افزایش 3 درصدی سهم تجارت دریایی در دنیا، اتحادیه اروپا با کاهش حجم ترافیک دریایی در دوران همه گیری کرونا مواجه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از پورت استراتژی، داده های ارائه شده از بنادر در مورد کرونا و تأثیرات آن بر روی حمل و نقل جهانی طی سال گذشته باعث شد، آژانس امنیت دریانوردی اروپا (EMSA) اولین بررسی جامع برای تعیین کمیت تأثیر همه گیری کرونا بر روی حمل و نقل دریایی را انجام دهد.

با توجه به محدودیت های سفر و تجارت در سال 2020 توسط بسیاری از کشورها و تاثیر آن بر روی تجارت کالا، EMSA گزارش داد که بیماری کرونا تأثیر بیشتری بر شیوه های دیگر حمل و نقل مانند حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی داشته است؛ همچنین سهم تجارت جهانی که از طریق دریا انجام می شود در سال 2020 با سه درصد افزایش به 88 درصد رسیده است و به دنبال تغییر در نوع و حجم تقاضای مصرف، الگوهای جابجایی کالا از طریق دریاها تغییر داشته است.

مایا مارکوف کوستلاک، مدیر اجرایی آژانس امنیت دریانوردی اروپا گفت: حمل و نقل دریایی در تمام طول مدت شیوع بیماری، با وجود اصطحکاک بالا در حمل و نقل کالا، خود را ثابت کرده و تمام خطوط حیاتی تأمین را باز نگه داشت. 

طبق اعلام EMSA، اتحادیه اروپا تقریباً یک پنجم تجارت دریایی جهانی را در اختیار دارد و از هر پنج کشتی، یک فروند کشتی در سراسر جهان با پرچم یکی از اعضای اتحادیه اروپا فعالیت می کند. با این وجود، علی رغم تعداد کشتی های شرکت های اتحادیه اروپا، گزارش ها حاکی از آن است که میزان ترافیک دریایی اتحادیه اروپا در سال 2020 در حدود 10.2 درصد کاهش یافته است.

اتحادیه اروپا بیشتر از سایر نقاط جهان تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است. تجارت دریایی اتحادیه اروپا در سال  202 در حدود 9.3 درصد کاهش یافته که این رقم بیشتر از متوسط جهانی 3.6 درصد است. EMSA گزارش می دهد که این کاهش، معادل از دست دادن تقریبا 226 میلیون تن تجارت توسط بنادر اتحادیه اروپا بوده است.

براساس بررسی داده های گمرکی، بیشترین کاهش در حجم تجارت دریایی مربوط به واردات از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به اتحادیه اروپا بوده که  12.2 درصد کاهش یافته و همچنین صادرات دریایی از اتحادیه اروپا به کشورهای غیر اتحادیه اروپا کاهش 4.3 درصدی را تجربه کرده است.

طبق نتیجه گیری EMSA وضعیت همچنان در حال تغییر است و اثرات آن می تواند درازمدت ادامه داشته باشد و پیش بینی حمل و نقل پس از کووید19 چندان واضح و مشخص نیست، با این حالEMSA معتقد است که داده های موجود ابزاری مناسب برای تجزیه و تحلیل تأثیر همه گیری در صنعت حمل و نقل و تعیین استراتژی بازیابی برای غلبه بر بحران اقتصادی که اروپا با آن روبرو است، خواهد بود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آب‌های شمالی خلیج فارس مواج و متلاطم است

س تیر 15 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه   محمد سبزه زاری در گفتگو با مرین‌پرس افزود: بر اساس تجزیه و تحلیل مدل‌ها و نقشه‌های هواشناسی، آب‌های ساحلی خوزستان و شمال غرب خلیج فارس تا سه روز آینده توفانی است. وی از شناور‌های صیادی و باری خواست تا بهبود شرایط جوی، سفر‌های دریایی خود […]

همچنین بخوانید: